Agris.cz - agrární portál

Na jižní Moravě končí sezóna vinobraní, o akce je stále zájem

6. 10. 2013 | FinančníNoviny.cz

Na jižní Moravě končí sezóna vinobraní. Na jednotlivé akce přišly tisíce lidí. Zájem návštěvníků si pochvalují i menší města. Dnes skončilo vinobraní ve Valticích na Břeclavsku. Na dvoudenní akci přišlo přes tři tisíce lidí. ČTK to řekli organizátoři.

Návštěva ve Valticích byla menší než loni, souvisí to i s chladnějším počasím. "Troufl bych si odhadnout, že dnes přijelo více lidí ze vzdálenějších míst Čech a Moravy, než těch místních," řekl ČTK místostarosta Valtic Milan Sedláček (ČSSD).

Valtické náměstí dnes zaplnily stovky lidí, další se trousili po pamětihodnostech. Nevynechali ani degustační expozici Salonu vín, která je na valtickém zámku. Kromě češtiny byla slyšet němčina nebo angličtina.

Podle Sedláčka se v záplavě vinařských akcích uživí i menší vinobraní. Část návštěvníků zajímá folklor a lidové zvyky, které jsou s menšími akcemi spojené. "Valtice mají trochu štěstí, že jde prakticky o největší folklorní vinobraní. Jsou vidět kroje různých obcí. Lidé k nám rádi jezdí. Není to tu tak komerční jak v Mikulově nebo ve Znojmě. Večer se lidé rozejdou do desítek sklepů, což se na velkých akcích nedaří," uvedl Sedláček.

Zájem lidí si pochvalují letos i ve Strážnici na Hodonínsku. "Jezdí k nám stále více návštěvníků i z větší dálky. Máme několik vích a několik vinařů. Přesný počet návštěvníků neevidujeme. Mimo jiné proto, že je vstup zdarma," uvedla Martina Dvořáková z Kulturního domu Strážničan. Podle ní se místní snaží udržovat místní vinařskou tradici. Akce se letos konala popatnácté.

Asi dvě tisícovky lidí přišly před týdnem na Burčákfest do Znojma. Zajímavostí akce bylo každoroční šlapání hroznů v kádích. Na festivalu bylo k dispozici 200 hektolitrů čtyř druhů burčáku. Vinobraní na jižní Moravě lákají místní i lidi ze všech koutů republiky. Na ty největší do Mikulova či Znojma jezdí desetitisíce lidí.

Podle ředitele Vinařského fondu Jaroslava Machovce lidé na vinobraní častěji jezdí ne se jen napít, ale za poznáváním kvalitních vín. "Pozvolný posun v preferencích spotřebitelů sledujeme již několik let. Burčák jako první posel nového ročníku je samozřejmě nutnou součástí těchto oslav, ale návštěvníci stále častěji vyhledávají také hotové víno, více je zajímají regionální charaktery jednotlivých odrůd a nenapodobitelný rukopis místních vinařů," uvedl Machovec.

Filip Vrána 


Zdroj: FinančníNoviny.cz, 6. 10. 2013





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 16.12.2025 14:28