Agris.cz - agrární portál

Zájem o skopové a kůzlečí roste před Velikonocemi několikanásobně

17. 4. 2014 | ČTK

Zájem o jehněčí a kůzlečí maso roste v Česku v období Velikonoc proti běžnému roku až několikanásobně. Z dlouhodobého hlediska však stagnuje a se spotřebou okolo 0,4 kilogramu na osobu ročně zůstává toto maso okrajovou záležitostí. Výrazně však roste výroba produktů z kozího mléka, vyplývá ze statistik, vyjádření Svazu chovatelů ovcí a koz a obchodníků.    

"Spotřeba v České republice neroste, zůstává na úrovni 0,3 až 0,4 kilogramu za rok. Sezónní přebytky nabídky jehňat se prodávají do Rakouska a Německa, kde spotřebu zvyšují hlavně islámské menšiny," řekl ČTK předseda svazu Vít Mareš. Na západ podle něj vyvážejí především větší chovatelé. Většinu jehňat z menších farem zkonzumují rodiny či známí zemědělců.    

Češi snědí ročně v posledních letech okolo 80 kilogramů masa, více než polovinu z toho představuje tradičně vepřové. Jeho spotřeba je tak proti skopovému, jehněčímu a kůzlečímu zhruba stonásobná.    

"Prodej na farmářských trzích a ze dvora naráží. Na rozdíl od mléčných výrobků na povinnost zvířata zabít na jatkách a maso přepravovat a nabízet v chlazeném stavu," poznamenal Mareš. Tyto podmínky podle něj většina místních chovatelů nedokáže splnit.    

"V předvelikonočním období zaznamenáváme nárůst prodejů v řádu desítek procent," sdělila ČTK mluvčí hypermarketů Globus Pavla Hobíková. Řetězec prodává jehněčí maso po celý rok. "V České republice fungují pouze jedna jatka, která celoročně vykupují a porážejí jehňata. Jako jediný z řetězců od nich odebíráme jehněčí a skopové maso," dodala s tím, že přibližně desetinu skopového hypermarkety dováží z Velké Británie. Kozí maso v nabídce řetězce je výhradně domácího původu.    

Podle nákupčí řetězce Makro Terezy Smichovičové zaznamenává řetězec v období Velikonoc takřka trojnásobný nárůst poptávky po jehněčím a kůzlečím mase v porovnání s běžným rokem. "Prodeje jehněčího masa výrazně rostou také v období Vánoc," dodala. Zájem o jehněčí maso je celoroční a každoročně mírně roste, kůzlečí lidé kupují téměř výhradně na Velikonoce. Zájem o skopové a kozí maso je v Makru velmi malý.    

Jehněčí maso patří v Česku k dražším masům. Před Velikonocemi či Vánocemi navíc rostou jeho ceny zhruba o 20 korun na kilogram, uvedla Smichovičová. Na příklad kilogram chlazené jehněčí kýty bez kosti, která patří k nejprodávanějším částem jehněčího, se pohybuje v případě českého původu okolo 400 Kč bez DPH. U masa z Nového Zélandu, který je největším producentem jehněčího na světě, je zhruba o 80 korun nižší.    

Početní stavy ovcí a koz, jejichž chovatelé mohou podobně jako chovatelé krav či pěstitelé chmele nebo škrobárenských brambor čerpat zvláštní dotace, v Česku v posledních letech výrazně vzrostly. Zatímco v roce 2000 se v zemi chovalo 84.000 ovcí, loni byl jejich počet takřka trojnásobný a dosahoval 220.000 kusů. Počet chovaných koz a kozlů od vstupu země do EU vzrostl dvojnásobně na loňských 24.000.    

S rostoucím zájmem o kozí sýry, které jsou hojně k dostání například na farmářských trzích, roste jejich produkce. Zatímco v roce 2001 zhruba 1600 dojených koz ročně nadojilo mléko pro výrobu 85 tun sýrů, loni farmáři dojili již 3300 koz a produkce sýrů dosáhla 165 tun.


Zdroj: ČTK, 17. 4. 2014





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 06.05.2024 17:40