Hamburgery od Macdonald’s se dočkají nové kvality i chuti

Lepší podmínky pro chov dobytka i kvalitnější maso v hamburgerech. To je vize McDonald's na nejbližší dva roky.  

Ani jeden z prodejců rychlého občerstvení nevyvolává takové vášně jako právě známý McDonald's. Na jedné straně jsou jeho milovníci, kteří nedokáží odolat balení hamburgerů s hranolky a sladkým nápojům. Na druhé stojí odpůrci zpochybňující kvalitu nabízených pokrmů. I to je jeden z důvodů, proč začínají v McDonald's uvažovat o změně obchodní strategie - v dnešním světě jim totiž šlape na krk konkurence, která zastává principy udržitelnosti a zákazníkům nabízí kvalitnější i zdravější jídlo.

Kvalita v popředí

McDonald's chce následující dva roky dosáhnout, aby bylo hovězí maso v hamburgerech udržitelné. "Hamburgery, které prodáváme, tvoří významnou část v jídelních lístcích našich klientů. Rádi bychom se proto podíleli na zlepšování podmínek v rámci produkce hovězího masa a podporovaly pracoviště v masném průmyslu, které to dnes už dělají. Postupně bychom také chtěli zavést opatření ve prospěch zdraví chovaných zvířat. Naší vizí je udělat vše pro to, aby byly tyto řešení realizovaná a přinesly očekávanou kvalitu, stejně aby směřovaly i k finanční rentabilitě chovatelů dobytka a prodejců masa," vysvětluje společnost na své webové stránce.

Plánují průlom

Dvouletá lhůta, během níž chtějí přejít na udržitelný způsob produkce masa, je nezbytná. Rychleji to nejde. Jen v USA se totiž ročně prodá téměř 454 milionů kilogramů hovězího masa a pořídit tak velký objem udržitelným způsobem není jednoduché. Pokud se jim změny podaří zrealizovat, očekávají pozitivní výsledek. "Bude to průlom v produkci hovězího a také pro McDonald's," oznámila korporace. Aby nezůstalo jen u slibů, v McDonald's se již spojili se světovou organizací World Wildlife Fund i dodavateli jako Cargill či JBC a dalšími. Vytvořili platformu, v jejímž rámci společně navrhují základní principy pro způsob produkce hovězího masa.

Britský deník The Guardian se však k vizi řetězce McDonald's staví skepticky. Podle něj představa o produkci masa, která přispívá k udržitelnosti, je sice pěkná, ale nevyřeší největší problémy řetězce, jako jsou nezdravé stravovací návyky zákazníků, nízké mzdy zaměstnanců a dopad produkce masa na stav životního prostředí.

Změny k lepšímu

"Prázdný žaludek nemusí znamenat vyprázdnění vaší peněženky," tak zní jedna z reklam korporace McDonald's, která je podle The Guardian zavádějící. Autor článku Marc Gunther uvádí, že cena jednoho hamburgeru (v USA se prodává za 2 dolary) nereflektuje jeho skutečnou hodnotu - podle Atlasu masa vydaného Nadací Heinricha Bolla je na jeden kilogram hovězího masa potřebných 6,5 kilogramu obilí, 36 kilogramů krmné směsi a 15 tisíc kubíků vody. Kromě toho, produkce hovězího generuje více skleníkových plynů než produkce sýra, vepřového, krůtího nebo kuřecího masa či vajec. K ceně za kilogram masa je třeba ještě připočítat platy pro personál a obsluhu, které jsou obecně nízké - kolem osmi dolarů za hodinu.

Marc Gunther z Gardienu proto navrhuje, aby se v McDonald's zeptali svých zákazníků, zda jsou ochotni platit o něco více s tím, že by tyto peníze společnost zpětně přerozdělila mezi zaměstnance. Jak uvádí, to, že by se známý řetězec takovýmto způsobem postavil na stranu chudých, by pomohlo zvýšit jeho kredit. Stejně by podle něj měli v McDonald's zvýšit tlak na politiky a vydobýt si vyšší minimální mzdy pro své zaměstnance. Do ceny hamburgeru by se měl započítat faktor znečištění prostředí či klimatu.

Zeptejte se na rovinu

V The Guardian dali prostor vyjádřit se i samotnému řetězci. Ten, jak se zdá, bere tato doporučení na vědomí. "Věříme, že již dnes děláme významné změny směrem k veřejnosti. McDonald's prokázal svou snahu tím, že zákazníkům v rámci menu nabízí více vyvážených pokrmů. Jsme také odhodláni stavět se k dětem a jejich zdraví zodpovědně, a to i prostřednictvím reklamy a televizních programů, které je nabádají jíst vyváženou stravu a být fyzicky aktivní."

Přesvědčit veřejnost o kvalitě své nabídky jídel a nápojů, ale také o snaze snížit dopad na ekologii, se známý řetězec snaží už i dnes. Prostřednictvím portálu Na rovinu, který nedávno spustili na Slovensku a v Čechách, se zájemci mohou zeptat na vše související se složením, výrobou a zpracováním jídla a nápojů. V Evropě je český a slovenský McDonald's první, který dává zákazníkům takovou možnost. Návštěvníci přihlášení prostřednictvím sociálních sítí se tak dozvědí, z jakého masa se hamburgery dělají, nebo jak v provozech zacházejí s použitými plastovými skleničkami.

Zdroje: huffingtonpost.comtheguardian.com, Na rovinu

Tisk

Další články ke kauze Kvalita potravin:

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info