Agris.cz - agrární portál

Co čeká chov koní v budoucnu?

7. 8. 2014 | ASZ

Pomalu nám končí chovatelské období, ve kterém se rodí naše záměry z připařování v loňském roce. Velkou radost nám tak přináší budoucí generace našich koní a těšíme se z úspěchů těch starších na sportovních kolbištích a výstavách. Co nás však trápí, je počet právě narozených hříbat, který od roku 2010 klesá. V roce 2010 jsme měli skoro 4000 narozených hříbat a v roce 2013 necelých 2400. Příčinou je ekonomická krize, která zasáhla i náš sektor a odbyt koní je proto velmi problematický. Co může znovu oživit trh s koňmi?

Je to koncepce či strategie, která jednak zvýší kvalitu naší produkce, která je však velmi úzce vázána i na odbornost a podnikatelské prostředí v zemědělství. Výchozím materiálem by proto měl být materiál zpracovaný MZe ČR o dalším rozvoji a poslání našeho zemědělství. Když byla poté koncem roku 2013 zveřejněna oficiální: “Strategie českého zemědělství a potravinářství v rámci společné zemědělské politiky EU po roce 2013“, ve které jsme koně jako hospodářské zvíře nenašli, uvědomil jsem si, že budoucnost našeho chovu koní nemá jasnou pozici. Tento dojem byl potvrzen i na MZe ČR, kde jsme se dozvěděli, že kůň není součástí potravinářského řetězce a proto ve strategii chybí. Snaha o prosazení našeho sektoru do tohoto strategického materiálu byla uzavřena. Nebyla ani politická vůle tento již uzavřený materiál otevírat. Museli jsme tedy bojovat o jinou formu existence našeho budoucího koncepčního materiálu (viz příloha na konci článku). Navíc situaci a pozici našeho sektoru komplikovaly problémy, které otevřely i veřejné sdělovací prostředky (problémy kolem klusáků a financování dostihového provozu). Svolal jsem proto vrcholnou schůzku největších uznaných chovatelských sdružení (UCHS) do Zhoře u Velkého Meziříčí do sídla dostihové stáje pana Ing. Trávníčka. Tam jsme celou situaci probrali a domluvili jsme na nutnosti dalšího společného koordinovaného postupu.

ASCHK ČR v mé osobě dostala silný společný mandát UCHS  k zastupování našich zájmů na MZe ČR. Po dlouhé době vystupoval konečně koňský sektor společně a koordinovaně. Když poté dnes již exministr zemědělství Ing. M. Toman mně a prvnímu náměstkovi Ing. S. Kozákovi uložil vypracovat novou koncepci chovu koní pro další období, byla na MZe jmenována komise, která na tomto materiálu začala pracovat. První a také nejdelší etapou – prakticky do května 2014 - bylo vyhodnocení dosavadního šlechtění koní v ČR za minulé období. Zde se ukázaly velké rozdíly v úrovni šlechtění jednotlivých plemen a nutnost přistoupit k opatřením, které budou naplňovat zákon č. 154/2000 Sb. Jedná se hlavně o hodnocení a zveřejňování výsledků šlechtění koní. Pokud chceme, aby se náš sektor stal konkurenceschopným v rámci EU, je nutné přistoupit k celé řadě nových opatření a k zakotvení koní i do prorůstových materiálů dalších ministerstev.

Významným atributem "Strategie" musí být podstatné prohloubení sektorové a regionální spolupráce. Z pohledu sektorů se jedná především o zemědělství (pracovní využití, chov, veterinární péče, ochrana zvířat), vzdělávání, podnikání (zejména řemesla) a sport. Klíčovým požadavkem je soulad a návaznost strategických doporučení. Významnost atributu "vytváření rovných šancí" je spatřována především v důsledném uplatňování tržních principů v ekonomice. Subjekty musí mít rovné šance v přístupu a využívání všech vnějších akcelerátorů podpor na straně jedné. Zároveň je však nutné mít v patrnosti, že celá řada služeb, dotací poskytovaných ve veřejném zájmu především státním podnikům (hřebčincům), je v podstatě dotací na vytváření konkurenceschopného podnikatelského prostředí.

Význam "Strategie" v jejím celkovém pojetí je v tom, že vytváří:

  • základní rámec pro formování názorů profesních chovatelských svazů na rozvoj "sektoru koní";
  • prostor pro společný, cílený a systémový přístup jednotlivých kompetentních orgánů státní správy k sektoru koní.

Strategické cíle, směry a rozvojové aktivity vycházejí z poznatkové základny jednotlivých chovatelských svazů a jsou formulovány na základě analýzy jejich šlechtitelských programů.

Návrh strategie reflektuje, že od roku 2014 budou pro rozvoj chovu a užití koní v České republice dominantní tři skupiny rozvojových aktivit, reprezentující deklarované globální cíle strategie:

  • dosažení ekonomické a institucionální úrovně umožňující, aby sektor koní mohl být vnímán a respektován v rámci ostatních oborových strategií;

  • stabilizace sektoru v rámci sektoru zemědělství, rozvoje venkova a průřezových politik, zejména cestovního ruchu, výchovy a vzdělávání, životního prostředí, podnikání a obchodu;

  • vytvoření podnikatelského prostředí umožňující sektoru chovu a užití koní konkurenceschopnost v rámci globalizovaného trhu.

V České republice není dosud stabilizován mechanizmus účasti veřejnosti na strategickém rozhodování při řešení významných problémů. O to více je složitá pozice v sektoru, který nemá dodnes jasně vymezenou působnost v rámci sektorových a oborových politik. Je považován spíše za "hobby", než za standardní sektor podnikání. Vyřazení "chovu koní" z podpor Operačního programu Zemědělství a z části i z národních podpor (zejména podpor podnikání a obchodu) by bylo proto krokem, který by jednak neodpovídal Společné zemědělské politice EU, ale ani potřebám zejména podpory rozvoje venkova, která je prioritou politiky EU. Přitom právě sektor koní může iniciovat nové možnosti a příležitosti jak v oblasti podnikání a zaměstnanosti, tak i zvýšení významu hospodářství, zejména ve venkovských oblastech. Předpokladem naplnění cílů společné zemědělské strategie jsou nejen intervence státu, ale především soukromé aktivity zemědělských podniků a jejich nevládních a profesních organizací. Strategie tedy vytváří pro podnikatelskou sféru rámcové podmínky, ve kterých se soukromé podnikatelské subjekty v prostředí jednotných pravidel trhu EU samostatně rozhodují o tom, co a jak budou vyrábět a prodávat. Podmínky je nutné vnímat jak v oblasti legislativní, tak i v oblasti podpor (národních i evropských). Z toho důvodu realizace "Strategie" musí nalézt také dostatečnou institucionální oporu. Ta se opírá zejména o stabilní soustavu chovatelských svazů a o součinnost státních i krajských orgánů. V tomto směru, v návaznosti na globální cíle strategie, jsou také stanoveny strategické cíle problémového okruhu chovu koní.

V rámci PRV se podařilo pro náš resort zapracovat a tím i realizovat:

 Investice do zemědělských staveb a technologií pro živočišnou výrobu (podpora se týká chovu skotu, prasat, ovcí, koz, drůbeže, králíků a koní), kterými jsou:

  • výstavba nebo rekonstrukce ustájovacích prostor a chovatelských zařízení;

  • pořízení technologií pro živočišnou výrobu;

  • výstavba nebo rekonstrukce skladovacích prostor pro druhotné produkty živočišné výroby vč. jejich úpravy a zpracování;

  • výstavba nebo rekonstrukce skladovacích prostor pro krmiva a steliva pro přímou spotřebu v podniku.

Samostatnou kapitolou je podpora chovatelů s cílem zvýšit úroveň a zlepšit strukturu koní chovaných na našem území. Zajistit, aby chov koní byl oblastí, ve které bude možné předložit projekty předávání znalostí a inovací. Jde o vybraná opatření, která jsou vzhledem k vzájemné provázanosti a souladu cílů pro všechny tři prioritní oblasti shodná:

  • podpora inovací, spolupráce a rozvoje znalostní základny ve venkovských oblastech;

  • posílení vazeb mezi zemědělstvím, produkcí potravin a lesnictvím a výzkumem a inovacemi, mimo jiné za účelem zlepšení řízení v oblasti životního prostředí a environmentálního profilu;

  • podpora celoživotního vzdělávání a odborné přípravy v odvětvích zemědělství a lesnictví.

    Závěrem bych chtěl konstatovat, že byl vytvořen opravdu kvalitní dokument, který respektuje širokou oblast sektoru koní a vytváří tím základnu pro další aktivity jednotlivých UCHS v nastávajícím období. Koncepce umožňuje zabývat se chovem koní ve střednědobém horizontu, navíc v rámci všech vazeb, včetně spolupráce vysokých škol a pracovišť výzkumu a privátního sektoru, chovatelů koní. Nevznikal jednoduše a byl vytvářen na základě i emotivních diskusí. Všem spoluautorům z MZe ČR i z UCHS (zvláště předsedovi SCHCT ČR M. Perníčkovi) chci na tomto místě upřímně poděkovat za jejich přístup a snahu celý materiál zpracovat ve společné shodě. Za metodickou a politickou podporu osobně děkuji předsedovi Asociace soukromého zemědělství ČR Ing. J. Stehlíkovi, předsedovi SSCHK o. s. Ing. D. Touškovi, řediteli sekce přímých plateb a rozvoje venkova MZe ČR Ing. P. Sekáčovi a dalším.

    MVDr. Jaroslav Dražan, prezident ASCHK ČR

    Pro svoji rozsáhlost celé znění Koncepce chovu koní v ČR najdete na:  

    http://eagri.cz/public/web/mze/zemedelstvi/zivocisne-komodity/kone/koncepce-chovu-koni-v-cr.html


Zdroj: ASZ, 7. 8. 2014





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 28.04.2024 17:31