Agris.cz - agrární portál

Dokonalé fotky jídel z plakátu jsou často pouhou iluzí

8. 9. 2014 | ČT 24

Jak lépe prodat jídlo? Třeba pomocí takzvaného foodstylingu, který není u českých potravinářů ničím neobvyklým. Fotografové pokrmy zachytí tak, aby zlákaly zákazníky ke koupi. Na fotografiích přitom kolikrát bývají úplně jiné výrobky než ty, které pak člověk zkonzumuje.

Například obyčejné lahvové pivo je pro typického Čecha možná lákavé samo o sobě, ovšem pro účely reklamy je to tekutina naprosto nevhodná. Foodstylista proto musí použít speciální efekty. Hlavně pěnu z prášku, ke které přidá stabilizátor. Ani orosená sklenice, která má v kupujícím vzbudit osvěžující dojem, není dílem náhody, ale pečlivě nanesených glycerinových kapek. 

Jak se fotí pivo? Teplé a s umělou čepičkou

Navíc pivo se navzdory zvyklostem konzumentů nikdy nefotí studené. "Pivo určitě musí být teplé, protože kdybych ho nalila studené, tak by se sklenička orosila a zničila efekt, který chci vytvořit," říká Lenka Táchová z Foodstyling.cz. 

Skutečné potraviny a nápoje se často nahrazují nebo vylepšují právě proto, aby vydržely dlouhé reklamní focení a natáčení. To může trvat i několik hodin. A nejde zdaleka jen o pivo. Skutečné jídlo se na obaly a reklamní plakáty už nedostane téměř nikdy. 

foodstylista Jan Hajný

"Foodstylista je vlastně malý podvodník. Chceme docílit toho, abyste na to dostali chuť. Ale z hlediska foodstylisty to nemusí být vůbec jedlé."

Třeba zmrzlina na obrázku přiláká zákazníka snadno. Ve skutečnosti jde ale o uměle vytvořenou sladkou hmotu, která se zmrzlinou nemá nic společného. Nerozpouští se a vydrží klidně půl roku. Kromě potravinářských barviv se často používá i umělý led. Profesionál si dokáže poradit i s obyčejným chlebíčkem. Načechrá salát, šunku vypodloží papírem, ozdobí čerstvou zeleninou a přidá lesk. 

O klamání spotřebitelů foodstylisté nepřemýšlejí. Plní zakázky a zodpovědnost nechávají na firmě, která si make-up pro svůj výrobek objednala. Nejvíce se stylisty spolupracují fastfoody a také výrobci instantních jídel. A jsou za to ochotní dobře zaplatit. Honoráře se pohybují v tisícovkách korun za požadovanou fotografii. Kdyby výrobky na plakátu vypadaly tak jako ve skutečnosti, chuť by na ně totiž nikdo nedostal.


Zdroj: ČT 24, 8. 9. 2014





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 23.04.2024 15:16