Agris.cz - agrární portál

V Americe i Česku vítězí máslo nad margarínem. Výrobci bijí na poplach

11. 12. 2014 | E15 on line

Věčný souboj mezi máslem a margarínem má svého vítěze. Alespoň v Americe je to máslo. Tábor fandů rostlinných tuků totiž loni za velkou louží ustoupil milovníkům másla nejdále za poslední desetiletí. Máslo je prý blíže přírodě, vzkazují americké hospodyňky. Pokud jde o to, čím namazat chléb, jde Česko po americké stopě. Máslo totiž vede i na domácím trhu. Na rozdíl od Ameriky ale margarínový byznys zatím neupadá.

„Prodeje másla i margarínu jsou letos ve srovnání s rokem 2013 velmi srovnatelné. Své zákazníky si nachází oba produkty, i když dlouhodobě dává o něco více našich zákazníků přednost máslu,“ uvádí Pavla Hobíková za hypermarkety Globus. Na celé čáře vyhrává máslo mezi spotřebiteli v závěru roku. Příčinou jsou vánoční svátky.

„Markantní rozdíl je patrný v posledních dvou měsících, kdy výrazně rostou prodeje másla. Tento růst je spojený především s přípravou českých domácností na vánoční svátky, s kterými je neodmyslitelně spojené pečení vánočního cukroví,“ dodává Hobíková.

„Z pohledu obratu v síti Makro je máslo zhruba čtyřikrát silnější než margaríny. Pokud obě kategorie spojíme, tvoří margaríny pouze 17 procent prodejů,“ uvádí mluvčí sítě Makro Ivan Tučník.

Unilever mění názor na máslo

Výrobci margarínu bijí na poplach. Lídr byznysu Unilever, známý z Česka svými margaríny Flora, hořekuje nad tím, že obchody nejdou, jak by měly. A obrací názor na máslo, to bylo totiž v posledních letech spotřebitelům líčeno jako nezvedený bratr margarínu. Situace vygradovala až tak daleko, že Unilever výrobu máslové náhražky zřejmě vyčlení ze svého byznysu do samostatné jednotky.

Podle informací analytické firmy Zacks totiž Unilever zřejmě byznys zahrnující výrobu margarínu Flora převede do firmy Unilever Baking, Cooking & Spreading, která bude mít vlastní managament. Zda jde o první krok k odchodu z byznysu, ukáže až čas.

Ve světě zatím margarínový byznys neumírá. Podle údajů výzkumné společnosti Euromonitor vzrostly od roku 2000 světové prodeje margarínu o 60 procent. Máslo ale jednoznačně vede, za stejné období se ho totiž prodal víc jak dvojnásobek. Máslovým lídrem jsou ve světě Spojené státy. Zatímco prodeje margarínu zde od roku 2000 propadly do současnosti o třetinu, zájem o máslo vzrostl o 83 procent.


Zdroj: E15 on line, 11. 12. 2014





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 29.04.2024 00:57