Agris.cz - agrární portál

Prazdroj loni prodal přes 10 mil hl piva, meziročně o 4,5 pct víc

11. 2. 2015 | FinančníNoviny.cz

Plzeňský Prazdroj loni prodal v Česku a v cizině přes 10 milionů hektolitrů piva, meziročně o 4,5 procenta více. Jde o největší růst za posledních pět let. Na domácím trhu posílila největší pivovarnická skupina v Česku o téměř čtyři procenta. Na 54 zahraničních trzích prodala necelých 3,5 milionu hektolitrů piva, o šest procent více než v předloni. ČTK to řekl generální ředitel Paolo Lanzarotti. Také letos očekává mírný růst domácího trhu. V uplynulých letech přitom prodej mírně klesal, v roce 2013 činil 9,7 milionu.

Celkový tuzemský i zahraniční prodej prémiového ležáku Pilsner Urquell, nejslavnější české pivní značky, překonal poprvé za 172 let hranici dvou milionů hektolitrů. V ČR posílil o rekordní více než desetinu, vývoz se zvýšil o čtyři procenta.

"Loni jsme dosáhli největšího růstu za posledních pět let a největší radost máme ze znovunastartování zájmu o čepované pivo. Naše aktivity podpory pohostinství, návštěvnosti hospod a restaurací, úzká spolupráce s provozovateli, inovace i cenová strategie jednoznačně vycházejí," uvedl Lanzarotti. Díky péči o pohostinství se zvýšily tržby hospod.

Podle vývoje uplynulých let odhaduje generální ředitel mírný růst celého domácího trhu také letos. "Jsem naprosto přesvědčený, že kategorie piva má silný potenciál růstu a předpokládám, že loňský mírný růst pivního trhu by měl pokračovat a podíl čepovaného piva by neměl už dále klesat," uvedl.

V zahraničí posílil Prazdroj v pobaltských státech, Norsku, Finsku, na asijských trzích, ve Velké Británii, Kanadě, Irsku a Slovinsku. "Také loni jsme dokázali získat nové trhy jako Nový Zéland, Singapur, Slovinsko nebo Srbsko. Naše značky, především Pilsner Urquell a Velkopopovický Kozel se ale prosazují i na silně konkurenčních pivních trzích jako je Německo nebo Velká Británie," uvedl Lanzarotti.

"Za posílením domácí produkce stojí zejména tradiční český ležák v balené formě. Po několika letech poklesu se ale stabilizoval i zájem o čepované pivo," uvedla mluvčí skupiny Kateřina Krásová. Loňský růst táhl Pilsner Urquell, Radegast Ryze Hořká dvanáctka, z jedenáctek pak Velkopopovický Kozel a Gambrinus Excelent. Posilovala také "desítka" Gambrinus Nepasterizovaný. Velmi úspěšný rok zaznamenala novinka cider Kingswood, jehož prodej vzrostl o 650 procent. V létě se zvýšily prodeje míchaných nápojů z nealkoholického piva Birell. "Prazdroj se i díky strategii podpory pohostinství a návštěvnosti hospod a restaurací blíží 50procentnímu podílu na trhu ČR," řekla.

Oživení prodeje čepovaného piva zajistil hlavně zvýšený zájem o prémiové ležáky i pivní novinky. Podíl prodaného čepovaného a baleného piva se loni díky investicím do restaurací téměř vyrovnal, poměr celého trhu je zhruba 45:55 procentům ve prospěch baleného piva.

"Hospody, v nichž se intenzivně věnují perfektnímu servisu a nabízí příjemné prostředí, mají až o pětinu vyšší tržby a častější a opakovanou návštěvnost," uvedl Lanzarotti.

Kromě prémiových piv pomáhaly i pivní speciality. Částečně zkvašený jablečný mošt Kingswood dosáhl loni 50procentního podílu na trhu ciderů. "Na rozdíl od radlerů není sezónní záležitostí," řekl Lanzarotti. Pivovar ho prodává v lahvové i čepované variantě ve více než 2000 hospodách. Tradiční nealkoholické pivo Birell se drželo na stejné úrovni, ale speciální nealkoholická piva jako Birell polotmavý a ochucená piva vzrostla až o 30 procent. Celkový podíl nealkoholických piv na pivním trhu ČR je 3,5 procenta.

V předchozím finančním roce dosáhl Prazdroj zisku před zdaněním 3,643 miliardy korun, což je ve srovnání s předchozím srovnatelným obdobím o téměř pět procent víc. Tržby společnosti dosáhly podle listu 13,249 miliardy, naopak tedy meziročně poklesly o dvě procenta. V předchozím finančním roce, tedy v období od 1. dubna 2012 do 31. března 2013, měl zisk před zdaněním 3,481 miliardy korun.

Podle ředitele je české pivovarnictví důležitým odvětvím, které podporuje ekonomický růst země a významnou měrou přispívá do státního rozpočtu. Podle studie Ernst & Young z roku 2013 odvedl sektor v roce 2013 do veřejných financí téměř 31 miliard Kč a vygeneroval přes 63.000 přímých i nepřímých pracovních míst. "Výše finančního a materiálního přínosu nepochybně závisí na řadě faktorů, včetně legislativy, v níž pivovary podnikají. A to včetně zákonných regulací, o nichž se v poslední době diskutuje a které mohou celkově ovlivnit pivní trh," dodal.

Autor: ČTK

www.ctk.cz


Zdroj: FinančníNoviny.cz, 11. 2. 2015





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 05.05.2024 07:17