Kavárenské řetězce míří do regionů. Praha už pro ně není atraktivní
9. 3. 2015 | iHNed.cz
* Praha již není pro kavárny atraktivní a tak expandují do menších měst.
* Zákazníky se snaží získat nejenom novými "pobočkami", ale i Wifi připojením, mobilními aplikacemi, nebo domácí pekárnou.
* Navíc se Češi stále víc vzdělávají. Espresso nebo fairtrade už pro ně nejsou neznámé pojmy a kvalitu jsou ochotni ocenit.
Delší dobu platí, že kavárenský trh je vysoce konkurenční, ale roste. Většina kavárenských řetězců plánuje na tento rok otvírat nové pobočky. A do byznysu se zapojují další. Fastfoodový řetězec McDonald, pod který spadá koncept McCafé, hodlá postupně rozšířit nabídku kafe do všech svým restaurací, kterých je v Česku 95.
Britská značka Costa Coffee, která si na trhu drží druhé místo v počtu poboček, se chystá otevřít tři pobočky a mít tak celkově v Čechách 31 kaváren. Otevírání nových míst chystá i německá konkurence Tchibo a český řetězec z Plzně Cross Café.
Už dávno není pravidlem, že "Mekkou kávy" je pouze Praha, zdejší trh je již nasycený a panují zde jiné trendy jako jsou nové "hipster" kavárny či atypické prostředí nabízející kočičí kavárny, a tak řetězce musí expandovat do regionů, kde nově roste poptávka po kvalitní kávě. "O kávě se dnes mnohem více mluví, píše se o ní, otevírají se nové kavárny s výběrovou kávou a konzumenti ji mnohem více rozumí," potvrzuje trend mluvčí mammacoffee Kryštof Eliáš.
Například minulý rok otevřel americký Starbucks svoji první pobočku v Brně v Nákupním a zábavním centru Olympia a německé Tchibo zaměřující se rovněž na kávu hodlá otevřít svůj obchod ve zcela nové lokalitě Kladno. Dál hledá podle informací HN také místo pro kavárny v centru Prahy. Český konkurent z Plzně Cross Café chystá větší expanzi formou franšízy, kávu si tak v květnu budou moci zákazníci dát nově v Havířově a Olomouci.
Oproti tomu tuzemská síť mammacoffee otevřela v loňském roce dvě nové kavárny a letos další neplánuje. Chce se více soustředit na kvalitu poskytovaných služeb.
Provozovatelům kaváren se na českém trhu daří. Nové zákazníky se snaží získávat různými způsoby. Například Wifi připojením zdarma, mobilními aplikacemi, novým designem kaváren, sezónní obměnu širokého sortimentu, domácí pekárnou či dokonce nabídkou služeb cestovního ruchu v případě Tchiba. "Další kategorie služeb, které poskytujeme na německém trhu, jako virtuální mobilní operátor, prodej květin či zelené energie zatím v ČR neplánujeme zavést," sdělila HN mluvčí Tchiba Eva Kotýnková.
Britský řetězec Costa Coffee se soustředí i na rozvoj konceptu Costa Express. "Jedná se velmi sofistikované a samoobslužné stroje, které vyrábí nápoje z čerstvé kávy," upřesnil pro HN Aleš Fránek, odpovědný za řízení prodeje v Costa Coffee (Business Unit Manager). Takovýchto minipoboček, se kterými začal řetězec na benzinových pumpách, chce v tomto roce otevřít dalších 45.
Důkazem růstu jsou i tržby, které minulý rok narostly o 12 procent oproti roku 2013. Dalším ukazatelem obliby kávy je i roční spotřeba, která u Costy dosáhla v minulém roce 45 tun kávy. Dohromady se prodalo 1 800 000 šálků teplých nápojů.
Je znát, že se Češi čím dál více zajímají o kvalitnější kávu. "Velmi dynamicky roste kategorie espresso, a to dvouciferně již několikátý rok po sobě," komentuje Kotýnková.
Mezi zákazníky je stále populární i značka Fairtrade a káva patří v Čechách mezi nejoblíbenější produkty podlehající principům spravedlivého obchodu, který propagují zejména Starbucks a Tchibo.
Donedávna jeden z největších propagátorů konceptu Mamma coffee se, podle slov Kryštofa Eliáše, začíná pomalu odklánět a hledat svou vlastní cestu a více spolupracovat přímo s farmáři.
Jako forma podnikání se rozmohla franšíza, na kterou u nás sází McDonald nebo Cross Café. "S prodejem franšíz aktivně postupujeme a máme ji za hlavní formu naší expanze. Hlavním plánem je otevírat nové pobočky," řekla HN marketingová manažerka Vendula Mrázová.
Stejnou formu najdeme i u McDonaldu, jehož úspěšný kavárenský koncept, který se poprvé objevil v roce 2009, najdeme nyní v 50 pobočkách z celkových 95. Franšízový držitelé licencí vlastní z toho 60 restaurací.
Pro zahraniční majitele sítí je to bezpečnější forma podnikání. Připomeňme, že z Česka už se několik řetězců například australský Gloria Jean’s Coffees nebo polsko-britský Coffeeheaven.
- NEJVĚTŠÍ ŘETĚZCE V ČR
- McCafé 50
- Costa Coffee 28+ 3*
- CrossCafe 19 + 2*
- Starbucks 19
- Coffee&Co. 17
- Coffeeshop Company 11
- Coffee Day 8
Pozn.: * ve výstavbě
Zdroj: iHNed.cz, 9. 3. 2015
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 17.12.2025 13:45
