Agris.cz - agrární portál

Osmdesát značek nese chráněné označení České pivo

11. 6. 2015 | ČTK

Chráněné zeměpisné označení České pivo používá 14 pivovarů s více než 80 značkami. Jde přibližně o 65 procent tuzemského pivního trhu. Na dnešní tiskové konferenci to řekla Michaela Mezerová ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI). Ročně podle ní v Česku přibývají dva až tři pivovary, většinou střední velikosti.

Chráněné zeměpisné označení České pivo (CHZO) mohou pivovarníci používat od října 2008. Výrobci musí splňovat požadavky na použité suroviny, výrobní postupy a analytické a senzorické parametry jako je například barva, plnost nebo doznívání hořkosti. Podle předsedy představenstva Sdružení pro České pivo Jana Hlaváčka je uvedené označení zárukou toho, že se nápoj vyrábí správnou a tradiční metodou.

CHZO České pivo tak zvyšuje nároky na použité suroviny. Například minimálně 30 procent chmele na várku musí obsahovat jen některou ze čtyř schválených českých odrůd. Má také dopad na pěstitele ječmene, kteří více podporují české odrůdy, protože vědí, že půjdou na odbyt. Zatímco v roce 2002 byly české odrůdy ječmene pouze na 14 procentech polí, po registraci CHZO České pivo v roce 2008 se situace změnila a loni české odrůdy ječmene představovaly již polovinu tuzemské produkce.

Zda produkty splňují všechny podmínky pro CHZO České pivo, kontroluje SZPI, která letos v deseti vzorcích objevila tři pochybení. Podle Mezerové šlo o nové výrobce, kteří ještě nezvládli přesně doladit metodiku výroby, nápoje neměly odpovídají obsah celkových polyfenolů, hořkých látek a nesplňovaly senzorické podmínky chráněného označení. Výrobci museli pivní šarži stáhnout.

CHZO se začíná dostávat i do povědomí spotřebitelů. Podle posledního průzkumu Potravinářské komory ČR znalo toto označení 11 procent z 1300 respondentů. "Nejčastěji chráněná označení veřejnost zaznamenala přímo na potravinách, dále pak v televizi a na internetu," uvedl ředitel pro programování a strategii komory Miroslav Koberna. Průzkum však nezjišťoval povědomí přímo o CHZO České pivo. Například v dubnu 2013 znalo CHZO pouze šest procent oslovených lidí.


Zdroj: ČTK, 11. 6. 2015





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 27.04.2024 19:10