Pivo a vedro prý nejde dohromady. Jenže pivovary trhají rekordy
13. 8. 2015 | iDNES.cz
Ostřílení pivovarníci tvrdí, že velká vedra nejdou s pitím piva dohromady. V praxi to však letos vypadá jinak. Pivovary naopak hlásí rekordní prodeje za červenec. Hodně tomu však pomáhají pivní alternativy, nealko a výčepní piva.
„Když je přes třicet stupňů,lidé pijí méně. Uvědomují si, že alkohol na ně v horku působí příliš destruktivně a rychle. Alkoholické nápoje pijí až večer po práci, když se trochu ochladí,“ shrnul sládek Gambrinusu Pavel Zítek své zkušenosti za čtyřicet let, které v oboru působí.
Také podle dalších odborníků z branže je ideální teplota pro pití piva nižší, podle někoho 25 až 30 stupňů Celsia, jiný hovoří o 25 stupních nebo ještě chladnějším počasí. Nicméně letošní praxe těmto poučkám odporuje. Vypadá to, že úmorné vedro naopak pomáhá pivovarům k rekordním prodejům. Rekordy hlásí Plzeňský Prazdroj, Staropramen i rodinný Bernard.
Pivo a počasí Vypráví sládek Gambrinusu Pavel Zítek Ideální teplota pro to, aby se dařily obchody s pivem, je 25 až 30 stupňů Celsia. „Více piva než v červenci se obvykle vypije, pokud je hezký květen. Má dva svátky, otevírají se zahrádky, na které se lidé těší. V červenci jsou někteří na dovolené v cizině,“ vypráví. Druhým nejsilnějším měsícem bývá srpen. „Počasí, které je letos, není úplně ideální. Kdyby bylo chladněji, z hlediska výstavu by to bylo trochu lepší. Ale my jsme spokojení, lepší horké léto než studené,“ dodal sládek. Naopak v zimě v posledních letech klesá spotřeba piva o 40 %. Víc se pijí ležáky, přes léto zase stoupají výčepní piva a nelakoholická piva. Hodně silné bývají pro pivovary svátky, zejména Vánoce a Velikonoce, kdy si Češi dopřávají dražší prémiová piva. |
„V horkých dnech dávají lidé přednost nealkoholickému pivu Birell nebo méně alkoholickým desítkám,“ vysvětluje Kateřina Krásová, mluvčí Plzeňského Prazdroje. Pro Staropramen byl červenec druhým nejúspěšnějším prodejním měsícem v historii. Meziročně byl měsíc silnější o dvacet procent. Ale i pivovarnické dvojky na trhu pomohly pivní alternativy. „Prodávala se především výčepní piva, nealkoholická piva, sladová limonáda, pivní mixy i cidery,“ popsal mluvčí Pavel Barvík. Největší nárůsty prodejů byly na přehradách, koupalištích, v turistických místech a v restauracích s velkými zahrádkami.
Pro pivovar Bernard byl červenec dokonce rekordním měsícem v celé historii. „Pokud budu organizovat akci, nechci velké hicy. Lidé nepřijdou a nemohou vypít takové množství piva. Na druhou stranu myslím, že do hospody nebo na zahrádku lidé večer zajdou,“ říká mluvčí pivovaru Zdeněk Mikulášek.
Rovnice o tom, že ve vedrech je nízká spotřeba piva, nicméně platí i podle některých restauratérů. „Třeba na Václavském náměstí jsme asi na polovině loňského obratu,“ líčí Jan Šimice, majitel sítě restaurací Pizza Coloseum, do níž spadá devět pizzerií v Praze, Ostravě a Teplicích. Podle něj se zvýšil prodej vody (nikoliv nealka). „Zásadní je, že v největších vedrech u nás lidi nesedí, takže byť se zvýšila spotřeba vody, celkově je nižší. Lidé sedí až večer. Je to nešťastné, protože zahrádky končí ve 22 hodin,“ uvedl.
Zdroj: iDNES.cz, 13. 8. 2015
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 04.05.2024 14:17