Agris.cz - agrární portál

Studie GfK: O úspěchu řetězců začne víc rozhodovat kvalita zboží

14. 7. 2016 | ČTK

Obchod s potravinami v Česku prochází velkou proměnou, která je téměř srovnatelná s příchodem hypermarketů ve druhé polovině 90. let. Zatímco donedávna bylo pro řetězce hlavním zdrojem růstu otevírání nových prodejen, dnes zbývá obchodníkům jediná cesta - získat zákazníka kvalitnějším zbožím, které se dá prodat za vyšší cenu. Slevové akce k růstu obratu již nevedou. Vyplývá to z nejnovější studie GfK Supermarket-Diskont-Hypermarket 2016, kterou má ČTK k dispozici.

Mezi příčinami této velké proměny maloobchodu jsou například změna životního stylu českých zákazníků či růst ekonomiky v posledních letech. "Ale jedním z hlavních faktorů je proměna obchodu samotného. Jen největší řetězce přidaly za posledních deset let 77 procent nových obchodních ploch, ovšem v posledních letech se nárůst počtu prodejen prakticky zastavil," uvedl analytik GfK Zdeněk Skála.

V letech 2002 až 2004 otevřely největší řetězce 30 procent nových prodejen a získaly tak o 20 procent vyšší obrat. Mezi roky 2012 a 2016 tytéž řetězce celkem zvýšily počet prodejen o jedno procento, ale jejich obrat rostl celkově o deset procent. Zdroje růstu tedy obchodníci našli jinde, dodává GfK.

Slevové akce v ČR k růstu obratu podle studie nepřispívají, podíl zboží prodaného ve slevách je přitom v ČR nejvyšší v Evropě. Růst objemu spotřebovaných potravin je však minimální a dále zvyšovat šíři sortimentu na regálech obchodníci již také nemohou. Podle Skály řetězcům zbývá jediná cesta k růstu - získat zákazníka kvalitnějším zbožím, s vyšší přidanou hodnotou, které se dá prodat za rozumně vyšší cenu.

Podle studie od konce ekonomické krize výrazně vzrostl počet lidí, kteří si vybírají prodejnu podle kvality a čerstvosti potravin. V roce 2012 to bylo 11 procent Čechů, letos již 18 procent. Podle příhodné polohy si obchod k nákupu volí 70 procent spotřebitelů, před čtyřmi lety to bylo 67 procent.

"Novým požadavkům zákazníků se již dnes přizpůsobuje i komunikace obchodníků, včetně nového stylu letáků, které jsou stále více nabídkou inspirace namísto pouze seznamu slev," dodal Skála.


Zdroj: ČTK, 14. 7. 2016





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 18.04.2024 08:34