Agris.cz - agrární portál

Čeští milovníci piva jsou v ohnisku zájmu kupců z celého světa

25. 11. 2016 | ceskenoviny.cz

Mnohamiliardové obchodní transakce nejsou ve střední a východní Evropě zrovna na denním pořádku. Proto je prodej regionálních podnikatelských aktivit pivovaru SABMiller v hodnotě pěti miliard eur (135 miliard Kč) středem mimořádného zájmu, píše list Financial Times.

Obchod, jenž je součástí převzetí SABMilleru pivovarem Anheuser-Busch InBev v ceně 71 miliard liber (2,3 bilionu Kč), má být dokončen v nadcházejících týdnech. Transakce přispěje k tomu, že hodnota akvizic ve střední a východní Evropě letos dosáhne nejvyšší úrovně za minimálně desetiletí.

Možnost získat pivní značku je vzhledem k čím dál propojenějšímu odvětví stále vzácnější, zájem vzbuzují ale ještě další faktory, píše list Financial Times.

Maďarsko a Polsko, kde se nachází část prodávaných aktivit, mají vlády prosazující myšlenku vrátit firmy a značky zpátky domů. Tyto snahy jsou důsledkem vývoje v postkomunistickém období, kdy se značná část místního hospodářství ocitla v cizích rukou.

Další společnost na prodej se nachází v České republice, která má světově největší spotřebu piva na hlavu a chlubí se velkou tradicí ve vaření piva. Plzeňský Prazdroj, jednička mezi českými pivovary a vlastník věhlasné značky Pilsner Urquell, je podle listu klenotem prodeje. Mezi prodávanými podniky je rovněž polská pivovarnická jednička Kompania Piwowarska se značkami Tyskie a Lech a největší rumunský pivovar Ursus. Dále jsou tu slovenský Topvar a maďarský Dreher, kterým patří na domácích trzích druhá příčka.

Odvrácenou stranou nabídky je fakt, že přestože jde o velké pivní trhy, jsou již nasycené a rostou pomalu. A cenová konkurence sráží marže.

Anheuser-Busch oznámil prodej v dubnu, údajně aby urychlil souhlas s převzetím SABMilleru. Podle některých analytiků ale k rozhodnutí vedly spíše obchodní než právní důvody, protože Anheuser-Busch není na trzích střední a východní Evropy přítomen.

U značek jako Pilsner Urquell by mohl být prostor k další mezinárodní expanzi i k většímu důrazu na prvotřídní kvalitu, jenž by přesvědčil spotřebitele k akceptování vyšších cen, píší Financial Times.

Evropské pivovary jako Heineken a Carlsberg by v případě zájmu o koupi zřejmě musely čelit námitkám ze strany antimonopolního úřadu. Favoritem tak je japonský pivovar Asahi, který již od SABMilleru koupil západoevropské značky Peroni a Grolsch a britský pivovar Meantime. Jejich soupeřem je například čínská společnost China Resources, o prodej se ale zajímají i finanční investoři. Hlásí se i nezvyklí zájemci jako největší polská pojišťovna PZU nebo maďarská energetická společnost MOL. Zájem projevují i místní magnáti Češi Petr Kellner a Ondřej Šlemr.

Autor: ČTK


Zdroj: ceskenoviny.cz, 25. 11. 2016





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 08.05.2024 20:47