Agris.cz - agrární portál

Asahi je pro Plzeňský Prazdroj dobrou zprávou, shodují se experti

14. 12. 2016 | ČTK

Odkup Plzeňského Prazdroje a dalších východoevropských značek SABMilleru japonskou pivovarnickou skupinou Asahi Group Holdings je pro plzeňský pivovar dobrou zprávou. Myslí si to odborníci, které dnes oslovila ČTK. Za převzetí skupina zaplatí 7,3 miliardy eur, tedy asi 197,3 miliardy Kč. Koupě ještě bude podléhat souhlasu Evropské komise. Například podle předsedy Sdružení přátel piva Tomáše Erlicha by se na samotné výrobě piva nic měnit nemělo.

"Je to spíše dobrá zpráva, z nabízených posledních možností to byla vlastně jediná pivovarská skupina, ostatní byli spíše investičního rázu než pivovarští," řekl Erlich. Podle šéfredaktora časopisu Pivo, Bier & Ale Pavla Borowiece je skupina dobře informovaná a byla na nákup připravená. "Na ten nákup se připravovali měsíce, najímali experty, kteří jim trh popisovali," sdělil ČTK Borowiec. Podle mluvčí skupiny Heineken v České republice Jany Pikardové jde v případě Prazdroje o prodej dominantního hráče, který zásadně ovlivní celý český trh. "Nebudeme ale spekulovat nad tím, jaký konkrétní dopad bude mít koupě aktiv SABMilleru," uvedla Pikardová.

Podle bývalého ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého by se novým vlastníkům vyplatilo prodat nově nabytá aktiva mimo ČR a nechat si pouze české výrobce. "Růstový potenciál je malý," dodal.

Další přeprodej výrobních kapacit skupiny v Česku Borowiec nechtěl komentovat, ke změně podle něj nedojde na Slovensku. Podle Erlicha je úprava českých výrobních kapacit málo pravděpodobná. "Trh u nás je poměrně dobře konsolidován, nemyslím si, že jakýkoliv nový vlastník by měl cíle ho ještě dál měnit, případně nějaký provoz zavírat nebo prodávat," uvedl.

Asahi může pivovaru podle Borowiece nabídnout dobrou distribuční síť v Asii. "Je velké umění vyrobit pivo, ale stejně velké umění je ho prodat," myslí se expert. V Evropě se podle něj již více piva pít nebude, zajímavé pro export budou asijské a africké trhy. Asahi by tak mohla koupit ještě několik menších značek, tzv. "craft beerů", tedy piv vyráběných tradičními metodami. Nebo by jim Asahi mohl nabídnout svou distribuci.

Otázkou podle oslovených odborníků zůstává, zda nový vlastník pivovaru nepřesune pod sebe výrobu značek, které v ČR a v dalších evropských státech vaří tzv. pod licencí u jiných pivovarů. V Česku jde o Asahi Super Dry, které se vyrábí v Pivovarech Staropramen.

O přesunu nepochybuje Veselý. "Bude to podle mne hned, proč by měli platit Staropramenu peníze, když si to můžou vyrábět ve svém vlastním Prazdroji," řekl ČTK Veselý. Mluvčí pivovarů Staropramen Denisa Mylbachrová možné spekulace odmítla komentovat. "Pivovar Staropramen vaří značku Asahi Super Dry na zakázku pro evropský trh, a to od roku 2000. Bližší detaily o podmínkách spolupráce bohužel nemohu sdělit," uvedla.

Pivovar Asahi se snaží expanzí v zahraničí kompenzovat slabý růst na domácím trhu. Společnost se již dříve dohodla na převzetí některých značek SABMilleru, jako je Peroni a Grolsch, a to za 2,55 miliardy eur (68,9 miliardy Kč). Prodej těchto značek byl rovněž podmínkou pro převzetí SABMilleru ze strany pivovaru Anheuser-Busch InBev, které bylo dokončeno v říjnu. Prodej Prazdroje a dalších aktiv SABMilleru ještě musí posvětit Evropská komise. Teoreticky se případem mohou zabývat i národní antimonopolní orgány v zemích, kterých se transakce týká. Podle mluvčího Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martina Švandy bude záležet mimo jiné na obratech fúzujícíh firem.

Společnost Asahi uvedla, že podíl zahraničních aktivit na jejích celkových tržbách se díky převzetí východoevropských značek SABMilleru zvýší téměř na čtvrtinu z říjnových 16 procent. Firma neupřesnila, jakým způsobem bude transakci financovat.

Plzeňský Prazdroj je největší pivovarnickou skupinou v České republice. Jeho hrubý zisk v uplynulém finančním roce, který skončil v březnu, vzrostl o pět procent na 3,7 miliardy korun. Tržby se zvýšily o 3,3 procenta na 14,4 miliardy korun.

AB InBev se na převzetí SABMilleru dohodl loni a transakci v hodnotě 79 miliard liber (2,5 bilionu Kč) dokončil v říjnu. Upevnil si tak pozici největšího světového výrobce piva. Nová společnost má pod kontrolou zhruba 27 procent světového trhu s pivem.


Zdroj: ČTK, 14. 12. 2016





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 04.05.2024 01:06