Nielsen: Tržby za prodej limonád loni rostly, prodaný objem klesl
8. 3. 2018 | ČTK
Tržby za prodej limonád v maloobchodě loni meziročně stouply o dvacetinu na 4,4 miliardy korun. Objem prodejů ale klesl o dvě procenta na 411,5 milionu litrů. U minerálních a balených vod se prodaná produkce prakticky nezměnila, tržby se zvýšily o tři procenta na 6,57 miliardy korun. Uvádí to ve své analýze trhu agentura Nielsen. Z nápojů loni nejvíce rostly energetické drinky, meziročně o 13 procent na 37,3 milionu litrů.
Na nárůstu cen za prodaný litr limonády se podle společnosti odrazilo i to, že výrobci zmenšovali obsah, cena ale tomu úměrně neklesla. Coca-Cola loni v březnu oznámila, že se nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Začala je tehdy nahrazovat lahvemi o velikosti 1,75 litru a 2,25 litru a šestiplechovkovým balením po 330 mililitrech.
Snižuje se také vypitý objem limonád, podle údajů Unie evropských asociací nealkoholických nápojů vypil každý Čech předloni 215 litrů nealkoholických nápojů, o rok dříve to bylo o tři litry méně.
Letos firmy chystají inovace hlavně v oblasti snižování cukrů a omezením umělých sladidel. PepsiCo chce v březnu přijít na trh s nápojem Lemon lemon, ve kterém bude cukr a stévie. "Nová limonáda je dalším příkladem postupných změn našeho nápojového portfolia směrem ke zdravějším a chuťově plnohodnotnějším produktům," sdělil ČTK generální ředitel Pepsico v ČR Josef Neumann. Podle něj je podíl PepsiCo na českém trhu sycených limonád 19 procent. Nápoj ale bude zatím dostupný pouze v restauracích a hotelech, firma nevylučuje do budoucna jeho nasazení i do obchodních řetězců.
Konkurenční Coca-Cola v lednu ohlásila, že v Evropě začíná vyrábět prémiovou značku ledových čajů FUZETEA. Ty mají také nižší množství kalorií. Firma počítá s tím, že letos vyrobí v Praze 20 milionů litrů těchto čajů, pro český trh se vyrábí i v Maďarsku a Polsku.
Nápojářské společnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko předloni klesl meziročně zisk o pětinu na 287,7 milionu korun. Čistý obrat se firmě snížil o 188 milionů na 5,81 miliardy korun. Česká PepsiCo předloni snížila ztrátu z 33 milionů na 8,7 milionu korun. Tržby jí meziročně vzrostly na 2,4 miliardy korun z 2,15 miliardy Kč.
Prodaný objem 1000l | Prodaná hodnota 1000 Kč | ||||||
2016 | 2017 | % změna | 2016 | 2017 | % změna | ||
Minerální/stolové vody | 919.168 | 921.309 | 0% | 6,400.567 | 6 ,567.104 | 3% | |
Limonády | 421.618 | 411.482 | -2% | 4,190.584 | 4,404.504 | 5% | |
Džusy | 125.772 | 126.789 | 1% | 3,110.634 | 3,366.635 | 8% | |
Energetické drinky | 32.934 | 37.338 | 13% | 1,324.752 | 1,464.929 | 11% | |
Ledové čaje | 43.066 | 41.674 | -3% | 575.688 | 626.730 | 9% | |
Sirupy | 44.402 | 41.447 | -7% | 1, 741.692 | 1,743.259 | 0% |
Zdroj: Maloobchodní audit Nielsen u obchodů s potravinami a smíšeným zbožím bez započítání Makra
Zdroj: ČTK, 8. 3. 2018
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 26.04.2024 15:29