Agris.cz - agrární portál

Stock loni prodal v ČR téměř 25 mil. litrů lihovin. o 8 pct více

26. 4. 2018 | ČTK

Největší tuzemská likérka, Stock Plzeň-Božkov, loni prodala v ČR téměř 25 milionů litrů lihovin, meziročně o osm procent více. Celý trh podle veřejných tržních dat agentur ACNielsen a RetailZoom loni vzrostl o tři procenta na 66,4 milionu litrů. Prémiové lihoviny se prodávají poslední léta o něco lépe než levnější lokální produkty, řekl ČTK Tomáš Hejkal, marketingový ředitel Stocku, který si drží třetinový podíl na trhu lihovin.

"Lidé mají více peněz a chtějí si dopřát kvalitu, za niž jsou ochotni si připlatit. Také trochu experimentují s některými kategoriemi," uvedl.

Z celého trhu lihovin tvoří stále nejvíce tuzemáky a rumy. Zatímco loni v ČR tuzemáky meziročně vzrostly o necelých šest procent, tuzemák Božkov, který je podle Hejkala základem celé kategorie, posílil o 8,2 procenta. "Češi jsou prostě rumový národ. Jak se s ním všeobecně pracuje, například se dává do pečení, jsou na něj chuťové buňky nastavené. Pokud by se alkohol vypitý v celé ČR přepočítal na panáky, tak téměř každý čtvrtý panák je tuzemák různých značek," řekl ředitel. U Stocku je poměr výrazně větší. Byl to také jeden z důvodů, proč likérka začala vyrábět vlastní pravý třtinový rum Božkov Republica Exclusive, jehož by chtěla letos prodat statisíce litrů. Právě u prémiových rumů se zvýšily prodeje v posledních dvou letech nejvíce, a to dvouciferně.

Druhou nejsilnější kategorií likérky jsou hořké bylinné likéry. "Fernet Stock je stále nejprodávanějším bylinným likérem na trhu," uvedl Hejkal. Prodej stagnoval, ale firma věří, že letos posílí. "Mladí dnes nevědí, z čeho přesně je a čím je jiný. Přitom macerát Fernetu Stock se dosud vyrábí ručně ze 14 bylin, stejně přes 90 let," řekl. Třetí největší kategorií jsou vodky, božkovská je stále nejúspěšnější na trhu. Velmi dobře se prodávají také další produkty skupiny SSG, do níž Stock patří, hlavně vodka Amundsen a distribuční vodka Smirnoff. Stock loni koupil od Bohemia Sektu Pražskou vodku a Nordic Ice. "Daří se jim nad očekávání. Vůbec nevadí více vodek v portfoliu, když jsou odlišné," řekl.

Nejsilnější produktová řada Stocku je značka Božkov, která tvoří necelé dvě třetiny prodejů. "Všeobecně se jí daří, ale u každého druhu je to jiné," řekl Hejkal. Vlastní značky prodává Stock zhruba dvě třetiny v obchodech a zbytek v gastronomii. Firma chce letos posílit prodej v gastronomii, hlavně přes novinky Božkov Republica Exclusive a Black Fox, likér z devíti bylin a kapkou pomeranče.

Skupinu SSG, v níž je Stock objemem produkce dvojkou, vlastní 11 institucionálních investorů, většinou fondy. "I když mají Stock jako equity (kapitálovou) investici, tak chtějí, aby rostl a měl dlouhodobou prosperitu," řekl Hejkal. Předchozí vlastník, finanční skupina Oak Tree, přitom po uvedení firmy na burzu čekal na strategického kupce. "Dnes je situace jiná. Vlastníci chtějí firmu rozvíjet, a to je skvělé. Investuje se do lidí, značek, novinek, distribuovaných lihovin. Snažíme se zlepšovat kulturu pití v ČR tím, že rozšiřujeme portfolio," uvedl.

Z celkových tržeb skupiny SSG, které loni činily 274,6 milionu eur a meziročně vzrostly o tři procenta, tvořily výnosy Stocku asi 25 procent; meziročně stouply o osm procent.

 

Václav Prokš dr


Zdroj: ČTK, 26. 4. 2018





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 29.04.2024 14:05