„Zdravějším“ verzím sladkých nápojů se daří, prodávají se čím dál víc

  5:00
Většina vypitých limonád je sladkých, prodeje jejich nízkokalorických verzí ale rostou mnohem rychleji. Trendem jsou i zdravé nápoje. Zahraniční značky navíc ustupují domácí produkci. Značná část nealkoholických nápojů se protočí v řetězcích s rychlým občerstvením a kinech.

(ilustrační snímek) | foto: AP

Většina zákazníků si toho asi nevšimne, ale pro vyhraněné pijáky coly je to velká změna. Z řetězce restaurací McDonald’s zmizela Coca-Cola Light a místo toho se na „čepu“ objevila limonáda Vinea od konkurenční Kofoly.

„Naši zákazníci nepřicházejí o možnost objednat si v McDonald’s bezkalorický colový nápoj. Přestože jsme se rozhodli nabídku Coca-Coly Light ukončit, stále je v nabídce všech českých restaurací Coca-Cola Zero. Místo Coca-Coly Light jsme do nabídky zařadili nápoj Vinea,“ uvádí Marketing Supervizor mcdonaldu Ladislav Doležal. A dodal, že k tomu došlo od 11. března, a to i na Slovensku.

Za rozhodnutím McDonald’s, který má jen v Česku sto restaurací, stojí podle Doležala snaha reagovat na současné trendy, a těmi jsou preference zdravějších variant nápojů a rostoucí popularita tuzemských produktů.

Americký výrobce kol, celosvětově spojený s McDonald’s, proto musel uvolnit místo značce Vinea. A dříve přitom balené vody Bonaqua od Coca-Coly nahradily vody Rajec od Kofoly. Před třemi lety také McDonald’s nasadil do prodeje malinovku českého výrobce Kitl.

Češi a nápoje

Přímého konkurenta americké Coly, hnědou limonádu Kofola ze stejné stáje jako je limonáda Vinea, McDonald’s podle Doležala „v tuto chvíli“ zařadit neplánuje. Sama Kofola nechce rozebírat žádné další kroky v tomto směru, ani dosažený průnik do restaurací s hamburgery.

„Akce Kulový blesk“ v McDonald’s není jediná, která Coca-Colu v uplynulých letech postihla. Na druhou stranu sama Coca-Cola zdůrazňuje, že její „vlajkovou lodí“ v bezkalorických variantách je limonáda Zero.

„Zájem spotřebitelů o ni stále roste, za poslední dva roky se její prodej zvýšil o 62 procent,“ uvádí za Coca-Colu Kateřina Eliášová s tím, že sází na její další růst a třeba právě spuštěná reklamní kampaň k nadcházejícímu mistrovství světa IIHF v ledním hokeji na Slovensku je celá postavená na zeru.

A co bude dál s lightkou? „Coca-Cola Light má svůj okruh příznivců a na trhu ji ponecháváme, pouze průběžně upravujeme strategii,“ uvádí bez dalších podrobností Eliášová.

Faktem je, že bezkalorická Cola Light se prodává ve výrazně omezených velikostech. V plastu to jsou jen půllitrovky a lahve 1,75 litru, zatímco zero i klasická cola mají pět forem balení, nepočítaje v to multipacky. U light verze také úplně chybí plechovky, což je velmi oblíbené a rychle rostoucí balení.

Nápojové rošády v kinech

Kolik nápojů se může v řetězcích rychlého občerstvení protočit, nikdo neuvádí, ale nejde o malá množství, a hlavně jsou tato místa pro výrobce limonád dobrou výkladní skříní jejich značek. Limonády ve fastfoodech či občerstveních kin se prodávají hlavně ve formě takzvaných post mixů. Výrobce dodá sirup a stroj z něj umíchá limonádu.

Další sítě rychlého občerstvení, například Burger King a KFC provozované společností Amrest, obsadila hlavně konkurenční Pepsi Cola. „V České republice provozuje Burger King 23 restaurací, z toho šest prodává Coca-Colu a 17 Pepsi,“ uvádí manažer konkurenčního řetězce Daniel Ryška.

To, že mají některé restaurace Coca-Colu, je podle něj dané historicky, kdy si franšízant může vybrat v rámci nápojů některého z certifikovaných dodavatelů. I do Burger Kingu dorazil trend lokálnosti a letos uvažují o nabídce lokální limonády.

Kromě hamburgerových sítí tečou hnědé limonády proudem i v občerstvení velkých kin. Tady se Pepsi podařilo vytlačit před dvěma lety Coca-Colu z patnácti kin Cinema City. Stejně tak je Pepsi i v nabídce kin Premiere Cinemas. Naopak třináct multikin konkurenčního Cinestaru točí Coca-Colu.

„V roce 2012 jsme dělali výběrové řízení a Pepsi Cola nabídla lepší podmínky,“ popisuje šéf tří kin Premiere David Horáček s tím, že zhruba před rokem se k nim opět snažila Coca-Cola dostat. Podle jeho zkušeností si občerstvení, což je většinou nápoj a popcorn, dá před kinem třetina zákazníků, což v jejich případě dělá zhruba dvě stě tisíc diváků za loňský rok. Tři čtvrtiny lidí si vyberou právě točený nápoj.

Bezkalorické verze na vzestupu

Zatímco v kinech návštěvníci holdují hlavně cukru, podle Horáčka je 90 procent prodaných col klasika, v průměru jdou rychleji nahoru prodeje nekalorických variant. „Prodeje segmentu lehkých col rostly meziročně výrazně rychleji než colové nápoje s cukrem, a to o 17 procent, zatímco tržby za varianty s cukrem o šest procent,“ uvádí čísla za obchody Maria Hükelová ze společnosti Nielsen. Podíl lehkých col loni podle jejich dat tvořil 16 procent z celkového obratu za coly.

Trend vyššího růstu bezkalorických colových nápojů potvrzuje i Ondřej Postránský, ředitel pro strategický marketing Karlovarských minerálních vod, které mají Pepsi Colu od letoška pod sebou. Pepsi podle něj loni prodala o deset procent col více než o rok předtím.

„V segmentu nízko- a nekalorických nápojů jsme lídrem trhu a své aktivity neustále rozšiřujeme. Zero varianty nápojů Coca-Cola, Fanta a Sprite nám dnes tvoří již téměř 16 procent prodejů našich sycených nápojů,“ uvádí i Kateřina Eliášová za Coca-Colu s tím, že verze Zero nabízí také u ledových čajů Fuzetea.

Obě společnosti mnohem více podporují nekalorické varianty v reklamě, v obchodech, aby zde měly více místa, a bez cukru nabízejí i další značky ze svého portfolia.

Aktivistům vadí, že je Cola sladká. Vánoční kamion musel škrtat zastávky

V mnoha státech zaváděné daně z cukru a negativní vnímání pití prázdných kalorií totiž vede výrobce k závazkům na snížení cukru. Recept původních nápojů přitom nikdo měnit nechce, takže hlavní cestou zůstává přidávání nových nápojů bez cukru. Pepsi Cola loni sjednotila bezkalorické varianty Max a Light do jedné verze Bez kalorií. V průběhu roku ale byla nucena po reakcích spotřebitelů doplnit zpět do jejího názvu slovíčko „max“. Pepsi Cola také od loňska uvádí nové příchutě jen u limonád bez cukru.

Coca-Cola jde hlavně cestou rozšiřování počtu produktů, už nechce být jen prodejcem černé limonády. „Naší strategií je být ‚total beverage‘ společností, nabízející nápoje pro jakýkoliv životní styl a jakoukoliv denní a noční příležitost,“ uvádí za společnost Eliášová. Loni rozšířili nabídku o nápoje rostlinného původu AdeZ nebo o prémiové džusy Cappy+, které obsahují třeba i šťávu z řepy.

V roce 2014 se Coca-Cola light prodávala v unikátních obalech (10/2014):

30. října 2014

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

Letiště zkrátí parkování zdarma. Placené bude účtováno po čtvrthodinách

8. dubna 2024  11:05

Ruzyňské letiště výrazně zkrátí dobu, během niž zde řidiči mohou bezplatně parkovat, například při...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Angličtina na železnici povinná nebude. Hromadný odpor přiměl Brusel ustoupit

9. dubna 2024

Strojvedoucí se s dispečerem nebo výpravčím nebude muset v nejbližších letech povinně bavit v...

Hermès posiluje. Brzy může předstihnout Louis Vuitton, předpovídají analýzy

16. dubna 2024  8:11

Značka luxusního zboží Hermès má podle analytiků banky Citigroup potenciál překonat v příštích...

Čínské hospodářství v prvním čtvrtletí předčilo očekávání, stouplo o 5,3 procenta

16. dubna 2024  8:01

Čínský hrubý domácí produkt (HDP) v letošním prvním čtvrtletí meziročně stoupl o 5,3 procenta a...

Green Deal je hysterická agenda bez dopadových studií, říká advokát

16. dubna 2024,  aktualizováno  8:23

Pavel Smutný patří mezi matadory české advokátní praxe i společenského života. V roce 1993 založil...

Nepřetržitý provoz. Změny v dohodách zvedají festivalům náklady o miliony

16. dubna 2024

Premium Úpravy v práci na dohodu, jako je příplatek za víkendovou či noční směnu, citelně zvedají náklady...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...