Agris.cz - agrární portál

Počet e-shopů s potravinami meziročně vzrostl o 17 procent

3. 7. 2019 | ČTK

Počet e-shopů, které se zaměřují na prodej potravin a potravinových doplňků, se meziročně zvýšil o 17 procent. Podle údajů společnosti Shoptet jich je v současnosti aktivních 3500. Za první pololetí letošního roku jim meziročně vzrostly tržby o 24 procent, řekl ČTK ředitel Shoptetu Miroslav Uďan. Odhaduje, že do konce roku v nich Češi nakoupí potraviny za sedm miliard korun.

"V tuzemsku je celkem možné nakupovat na více než 41 tisíc e-shopů, přičemž právě ty zaměřené na potraviny patří aktuálně mezi nejprogresivnější," řekl Uďan.

V poslední dekádě rostly v e-commerce zejména tradiční kategorie, jako je oblečení, bytové doplňky či sportovní vybavení, pro tu následující budou podle Uďana růst počty specializovaných obchodů. Půjde zejména o ty oblasti, které byly doposud typické pro kamenné obchody, tedy potraviny, drogerie, výživové doplňky a věci spojené s péčí o zdraví. "Jen letos posílí prodeje těchto kategorií o desítky procent meziročně," tvrdí Uďan.

Nákupní zvyklosti se mění. Podle Uďana přitom nejde jen o úsporu času, ale zákazníci si zvykli najít na internetu nejvíce rad, návodů a různých hodnocení všeho druhu, a tak rady od prodavačky nepotřebují.

Majitelé online obchodů podle Shoptet, na jejíž platformě běží v ČR již 16.000 e-shopů, přicházejí se značkami, které na trhu nejsou běžně k sehnání a vidí v nich potenciál. E-shop si často zakládají i přímo výrobci. "Jen na Shoptetu se v průběhu loňského roku v těchto kategoriích zaznamenali přes dvě stovky takto úzce zaměřených nových obchodníků," potvrzuje Uďan.

Podle údajů platební brány PayU jsou české internetové obchody nejaktivnější ve středoevropském a východoevropském regionu v expanzi do zahraničí. Své zboží a služby v současnosti prodává do jiných zemí 37,6 procenta tuzemských e-shopů, což je podle PayU nejvíce ve střední a východní Evropě.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) nedávno na základě dat studie nadnárodní asociace Ecommerce Europe uvedla, že v Česku roste elektronická komerce rychleji, než je průměr Evropské unie. Zatímco meziroční růst v Evropě jako celku přesáhl loni 11 procent, v ČR to bylo více než 17 procent. Loni poprvé přesáhla evropská e-commerce 500 miliard eur (12,8 bilionu Kč) obratu, předloni to bylo 489 miliard eur. APEK letos očekává nárůst až k 620 miliardám eur (15,9 bilionu Kč). Z dvou třetin procent se na obratu podílí západní Evropa, střední Evropa pouhými šesti procenty.

Meziroční růst počtu e-shopů ve vybraných kategoriích v e-commerce za první pololetí 2019 
Jídlo17 %
Zdraví, drogerie27 %
Dětské zboží24 %

Zdroj: Shoptet

mrz mal


Zdroj: ČTK, 3. 7. 2019





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 29.04.2024 20:31