Agris.cz - agrární portál

Farma na Karvinsku dokončila druhou část skleníků za 600 milionů

24. 9. 2019 | ČTK

Na Farmě Bezdínek v Dolní Lutyni na Karvinsku už rostou rajčata v nedávno dokončené druhé části skleníků, které jsou s rozlohou více než 11 hektarů největšími produkčními skleníky v Česku. Náklady na jejich stavbu dosáhly přibližně 600 milionů korun. ČTK to řekl Jiří Stodůlka, ředitel divize Agro zlínské skupiny NWT, do níž farma patří.

Skleníky v druhé etapě stavby tvoří zhruba 55 procent výměry a pěstují se v nich výhradně rajčata několika odrůd. V první části skleníků rostou kromě rajčat i okurky, první sklizeň v nich začala na přelomu roku. Dosud se z farmy vyexpedovalo asi 600 tun okurek a 800 tun rajčat.

Ředitel řekl, že farma už připravuje třetí část skleníků. "Je to dalších 3,5 hektaru, které jsou hned vedle našeho stávajícího skleníku. V dalších letech máme v lokalitě dostatek elektřiny, tepla a máme zasmluvněné i pozemky, takže pokud nám to půjde, budeme mít výsledky a podaří se nám dotáhnout stavební povolení, tak bychom rádi pokračovali postupnou výstavbou i v dalších letech," řekl Stodůlka. Rozpočet na třetí etapu je kolem 200 milionů korun.

Farma má okolo 140 kmenových zaměstnanců a k tomu 100 agenturních pracovníků. "Nábor se nám nedaří tak rychle, jak bychom si představovali. Nicméně, protože jsme česká farma, pěstujeme pro český trh, tak myslím, že k tomu příběhu prostě patří to, že bychom měli zaměstnávat i české lidi. Navíc jsme v okrese s nejvyšší nezaměstnaností v České republice, takže určitě naším cílem je mít, pokud to půjde, 100 procent kmenových zaměstnanců a místních lidí," řekl Stodůlka.

Rostliny opylují čmeláci, které firma kupuje z biofarmy. Podnik zaměstnává i rostlinolékaře a zeleninu pěstuje technologií bez pesticidů. "Náš finální produkt, který dodáváme na trh, je bez zbytků pesticidů, to znamená ve stejné kvalitě, jako je bio nebo jako kojenecká výživa," řekl ředitel. Zelenina se ale pěstuje ze substrátu, proto nemůže mít označení bio.

Farma rajčata a okurky dodává na tuzemský trh, především do řetězců. "Samozřejmě se snažíme dosáhnout, aby v řetězcích byl identifikovatelný název farmy. Zákazník čte v dnešní době čím dál pozorněji etikety. Věříme, že český zákazník bude hledat českou vlajku, a když mu ten produkt jednou bude chutnat, tak ho koupí znovu," řekl Stodůlka.

V České republice se podle něj sní rajčat ročně asi za tři miliardy korun. "Předpokládáme, že budeme mít produkci za 250 až 300 milionů, takže to nebude ani deset procent českého trhu. Přestože jsme tady postavili velkou farmu, tak pořád Česká republika bude s Lucemburskem s výrazným odstupem poslední v Evropě v pěstování zeleniny na obyvatele," dodal.

V areálu farmy funguje prodejna, kde si mohou zájemci čerstvě sklizené plodiny koupit, nedávno otevřeli i návštěvnické centrum. Jeho součástí je malý ukázkový skleník a konferenční sál.

 

Vlastimil Vyplel sd


Zdroj: ČTK, 24. 9. 2019





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 24.04.2024 13:01