Agris.cz - agrární portál

Hospodářská komora vyzvala k přepracování významné tržní síly

30. 10. 2019 | ČTK

Hospodářská komora ČR se přidala ke Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) s kritikou novely zákona o významné tržní síle. Vyzývá ministerstvo zemědělství k jejímu stažení a přepracování. Dnes to uvedla v tiskové zprávě. Úřad podle ní nevyhodnotil dopady na podnikatele, kteří by museli upravit miliony smluv, což by si vyžádalo náklady v řádu stovek milionů korun. Tyto náklady se podle prezidenta komory Vladimíra Dlouhého přenesou na české domácnosti.

"Když předkladatel nezpracoval hodnocení dopadů regulace (RIA), nebude schopen v dalším legislativním procesu obhájit své návrhy a vůbec vysvětlit přínos tak výrazného navýšení administrativní zátěže a nákladů na straně podnikatelů, které se principiálně přenesou i na české domácnosti. Přitom jen sjednání milionů nových smluv mezi dodavateli a odběrateli si vyžádá stamilionové náklady, další náklady kvůli nové agendě vzrostou také u českých úřadů," uvedl Dlouhý.

Podle prezidenta svazu Tomáše Prouzy navíc novela neochraňuje malé zemědělce před tržní silou výrobců potravin, ale jenom výrobce potravin před tržní silou obchodníků. "Nechceme jen kritizovat něčí práci, ale také přiložit ruku k dílu. Sdružujeme potravinářské firmy i obchodníky, proto ministerstvu zemědělství nabízíme podporu v úpravě znění zákona," dodal Dlouhý.

Ministr zemědělství Miroslav Toman (ČSSD) několikráte odmítl kritiku ze strany Prouzy. Ten uvedl, že slevové akce u velkých obchodních řetězců se budou kvůli nové regulace reálně rušit. Podle Tomana tomu tak není. Podle Tomana vyvolal Prouza mediální kampaň a lže, ministr požaduje po Prouzovi omluvu.

V novele, která je nyní v připomínkovém řízení, se píše, že za zneužití významné tržní síly bude nově považované sjednávání nebo uplatňování náhrady nákladů na slevy na potraviny v akcích. "Já tomu rozumím, že SOCR a jeho členům, významným obchodním řetězcům, vadí, že již nadále nebudou moct pokračovat v praktikách typu, že na akce jsou poskytovány cenové slevy, které se běžně uplatňují už týden a více před jejich zahájením, často i týden po akci. Takže pro dodavatele to představuje značnou finanční ztrátu, aniž by slevu pocítil konečný spotřebitel. Pouze se vylepší zisk obchodníka," řekl v říjnu na Žofínském fóru Toman. Nikdy se podle svých slov netajil také tím, že podporuje české, moravské a slezské výrobce.


Zdroj: ČTK, 30. 10. 2019





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 03.05.2024 15:11