Agris.cz - agrární portál

Bohemia Sekt prodal za 11 měsíců o 6 procent více sektů než loni

10. 12. 2020 | ČTK

Skupina Bohemia Sekt, která si dlouhodobě drží asi 70 procent na trhu šumivých vín v ČR, prodala letos za 11 měsíců meziročně o šest procent více lahví sektů a šumivých nápojů. Celoroční prodeje zatím nedokáže odhadnout. Firmu, která prodá 30 procent sektů závěrem roku, ovlivnilo, stejně jako všechny výrobce vín, uzavření restaurací a barů a útlum vinařské turistiky. ČTK to řekl Ondřej Beránek, ředitel největšího výrobce sektů a vín v ČR. Podnik letos nezdražoval a ani po Novém roce to neplánuje.

"Pokud bychom chtěli udržet šestiprocentní růst do konce roku, museli bychom prodat i v prosinci o šest procent více. Tak velký optimista úplně nejsem," uvedl. Věří ale, že skupina prodá více sektů než loni, kdy na českém trhu uplatnila téměř 18 milionů lahví šumivých vín a nápojů. Závěr roku se podle Beránka těžce odhaduje i ve standardních letech, ale letos je to "věštění z křišťálové koule".

Očekává vyšší spotřebu sektů v domácnostech, láhev by se mohla stát častějším vánočním dárkem. "Vidíme to jednoznačně na poptávkách firem, které nemohou uspořádat vánoční večírky, na něž měly připravené rozpočty. O to více nakupují sekty," uvedl ředitel. Naopak očekává propad tržeb ze společenských akcí a v gastronomii kvůli nejistému provozu restaurací koncem roku a k tomu se může přidat šetření domácností. Objem jejich úspor je podle ČNB nejvyšší od roku 1990, uvedl.

Podnik si dal udělat průzkum mezi více než 1000 respondenty z celé ČR. Vyšlo mu, že 55 procent lidí plánuje utrácet koncem roku jako loni, ale 40 procent bude šetřit. Polovina Čechů uvedla, že jim covid změnil plány na Silvestra. Mezi lidmi panují obavy z přeplněných prodejen a zvažují dřívější nákupy potravin a alkoholu. Čtvrtina lidí je chce kupovat on-line, ale hrozí kolaps přepravních služeb. Jen e-shop firmy vykázal za 11 měsíců 2,5krát vyšší tržby.

"Sekty jsou barometrem spotřebitelské nálady. Takže od letoška jsme si po jaře moc neslibovali," řekl Beránek. Proto je překvapením, že podle agentury Nielsen vykazují prodejny s plochou nad 400 m2 za 12 měsíců do konce října více než 15procentní nárůst objemu prodejů sektů, tichá vína spíše stagnují. Maloobchod kompenzuje výpadky v gastronomii, kam firma prodává třetinu sektů napřímo, přes velkoobchody a Makro, dvě třetiny pak jdou do obchodů. Zatímco poslední roky řetězce objednávaly s co největším předstihem, letos jsou opatrnější.

Letošním trendem je vyšší spotřeba sektů i během roku, hlavně v létě. "Díky úspěchu Bohemia Sekt Ice jsme museli ve 2. čtvrtletí navýšit směny," uvedl ředitel. Firma ho uvedla na trh v dubnu v první vlně covidu a za šest měsíců prodala 600.000 lahví, dvojnásobek proti plánu. O šest procent na 750.000 lahví by se měl letos zvýšit prodej nealkoholického sektu.

Spotřeba sektů na hlavu by měla díky silnému létu vzrůst. V posledních letech stoupala o čtyři až pět procent. Loni se přiblížila dvěma lahvím na osobu a rok, v Německu je to pět. Podle marketingového ředitele Martina Fouska by se mohlo letos v ČR, pokud vydrží růst indikovaný Nielsenem, prodat 23,5 milionu lahví sektů, loni to bylo přes 22 milionů.

Václav Prokš kš


Zdroj: ČTK, 10. 12. 2020





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 01.06.2024 10:23