Agris.cz - agrární portál

Výrobce potravin Kraft Heinz kvůli inflaci začíná po celém světě zdražovat

12. 10. 2021 | ČTK

Nadnárodní výrobce potravin Kraft Heinz kvůli vysoké inflaci začíná po celém světě zvyšovat ceny. Ředitel podniku Miguel Patricio v rozhovoru s BBC řekl, že lidé si budou muset na růst cen zvyknout, protože na rozdíl od minulých let, nyní se ceny zvyšují všude a prakticky u všeho. To potvrzují i data Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO), podle nichž jsou ceny základních potravin na desetiletém maximu.

Jen ve Spojených státech, což je pro Kraft Heinz domácí trh, už firma zvýšila ceny u více než poloviny svých výrobků. Patricio připustil, že zvyšovat ceny už firma začala i v dalších zemích. Kraft Heinz vyrábí širokou škálu potravin, od kečupů a konzervovaných fazolí přes pomazánky až po sladkosti.

"Kde je to nutné, tam zvyšujeme ceny, a to po celém světě," řekl šéf podniku a dodal, že k růstu cen potravin přispívá mnoho faktorů. "Například v Británii to je nedostatek řidičů nákladních aut. V USA logistické náklady také výrazně vzrostly a v určitých částech ekonomiky je nedostatek pracovních sil."

Za pandemie se v mnoha zemích snížila produkce surovin, počínaje zemědělskými plodinami a konče rostlinnými oleji. Snahy omezit šíření nového koronaviru, stejně jako vzestup nemocnosti, přispěly k poklesu výroby i dopravy zboží. I když se teď ekonomické aktivity vracejí k normálu, nabídka těchto produktů stále nestačí obnovenému tempu poptávky. Výsledkem je proto růst cen. Vyšší mzdy a vyšší ceny energií pak zpracovatelům zvyšují náklady ještě více.

Šéf Kraft Heinz řekl, že spotřebitelé si budou muset na vyšší ceny potravin zvyknout i proto, že na planetě přibývá lidí, zatímco plocha zemědělské půdy se nezvyšuje. V dlouhodobém výhledu by mohl pomoci technologický pokrok a zvýšení efektivity při výrobě.

Ne všechny náklady by ale výrobci měli přenášet na spotřebitele, řekl Patricio. Část rostoucích nákladů budou muset firmy absorbovat. "Já si myslím, že je to na nás, na odvětví, a na jiných firmách, snažit se ten cenový růst minimalizovat," řekl.

Velcí producenti, jako je Kraft Heinz, Nestlé či PepsiCo, ale růst nákladů na spotřebitele budou muset přenést, myslí si šéfka výzkumu ve společnosti ED&F Man Kona Haqueová.

"Ať je to kukuřice, cukr, káva, sójové boby, palmový olej, co si jen představíte - ceny všech těchto základních potravinových komodit se zvyšují," řekla. "Špatná úroda v Brazílii, tedy v zemi, která patří k největším vývozcům zemědělské produkce, dále sucha v Rusku, pokles osevních ploch v USA a tvorba zásob v Číně spolu s růstem cen hnojiv, energií i nákladů na dopravu, to všechno zvyšuje ceny," upozornila.


Zdroj: ČTK, 12. 10. 2021





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 04.05.2024 19:29