Agris.cz - agrární portál

Prazdroj: V ČR skončilo za poslední tři roky 12 procent vesnických hospod

17. 5. 2022 | ČTK

V obcích ČR do 5000 obyvatel skončilo za poslední tři roky 12 procent hospod. Jde téměř o dvojnásobek v porovnání s městy nad 20.000 obyvatel. Vyplývá to z průzkumu Plzeňského Prazdroje, který jej dnes zveřejnil v tiskové zprávě. Největší český pivovar proto rozšířil svůj program Vesnice na podporu obecních hospod, do něhož se zapojilo už téměř 900 provozoven, více než desetina všech vesnických hospod v ČR. Pivovar jim pomáhá finančně i radami, jejich prodeje stouply meziročně o osm procent. Oslovení provozovatelé potvrdili, že jim to pomáhá.

"Nejohroženějším druhem českého pohostinství jsou vesnické hospody. Krutě je zasáhl zákaz kouření, zavedení EET, omezení spojená s koronavirovou krizí i odlivem hostů k domácím výčepům na zahradách a v garážích," uvedl pivovar, který program zaměřený na tyto provozovny zahájil v roce 2017, kdy ho využilo 80 podniků. "Cílem bylo zastavit vymírání vesnických hospod, chtěli jsme je oživit a pomoct hospodským, aby se jim hosté vrátili. Hospoda, fotbal a kostel tvoří důležitý trojúhelník společenského života v malých obcích," řekl vedoucí programu Milan Pavelka.

Podle oslovených provozovatelů podpora funguje, místní se do vesnických hospod vracejí. Hospodě U Šimků ve Staňkově na Domažlicku pivovar zaplatil novou fasádu a proměnu interiéru i výčepu. "Nastartovalo nám to prodeje, díky proměně jsme získali i zcela nové štamgasty," řekl provozovatel Milan Hilpert, který teď ještě sám investoval do rozšíření zahrádky. Úspěšný restart a meziroční růst prodejů potvrdil také majitel hospody v Obecnici na Příbramsku Miroslav Kadič. "Prošli jsme rekonstrukcí, pivovar nám finančně pomohl i se stavbou pergoly a poradil, jak přilákat hosty," řekl.

Do vesnických podniků už investoval Prazdroj 18 milionů Kč, nejvíce loni, 5,6 milionu. Do programu může vstoupit každá hospoda v malé obci, která odebírá jeho pivo. Pivovar navrhne změny, které mají zajistit větší atraktivitu i kvalitu služeb. "Není to jen o finančním příspěvku, snažíme se zapojit majitele, provozovatele i místní lidi. Ať už jde o novou fasádu, výmalbu nebo lavice na zahrádku. Hospodský sežene pár místních, my pomůžeme s financováním. Zapojování komunit v místě výborně funguje," řekl Pavelka. Pivovar také učí hospody organizovat vystoupení kapel, dožínky, mikulášské, tříkrálové a májové akce a připravovat speciální menu. Vyrobí pro ně plakáty a poradí, kde je vyvěsit, pomáhá i s webem a sociálními sítěmi.

Václav Prokš 


Zdroj: ČTK, 17. 5. 2022





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 29.04.2024 15:48