Agris.cz - agrární portál

Vinařský fond měl loni výdaje 82,9 milionu Kč, meziročně o devět pct vyšší

19. 5. 2023 | ČTK

Vinařský fond loni hospodařil s výdaji 82,9 milionu Kč. Meziročně je to o devět procent více než v roce 2021, kdy byly výdaje fondu 76,3 milionu Kč. Většina peněz směřuje na marketingové aktivity, které mají podpořit prodeje tuzemských vín nebo rozvíjet vinařskou turistiku. Vyplývá to z výroční zprávy fondu, kterou tento týden projednal sněmovní zemědělský výbor. Schválit ji musí Poslanecká sněmovna.

Největší část výdajů fondu podle výroční zprávy loni tvořila marketingová podpora značky Vína z Moravy, vína z Čech, na kterou směřovalo přes 26 milionů Kč. Marketingové aktivity se vedle obecné propagace tuzemských vín zaměřují i na speciální akce, jako je svatomartinské víno. Fond realizuje i marketingové průzkumy ve spolupráci s různými agenturami. "Preference tuzemských vín před těmi zahraničními, bez ohledu na cenu, se aktuálně pohybuje na hodnotě 54 procent," uvádí zpráva.

Fond loni také dal téměř 14,5 milionu Kč na podporu prodeje českých vín v obchodních řetězcích, v roce 2021 to bylo přes 12 milionů Kč. Ředitel fondu Jaroslav Machovec na dotaz poslanců k výdajům uvedl, že se v řetězcích prodá 70 procent vín na českém trhu. Bez podpory by podle něj česká vína hůře konkurovala zahraničním. Machovec poznamenal, že v supermarketech sice prodávají hlavně větší producenti vína, ale ti zase nakupují suroviny od menších vinařů.

V rámci kampaně se objevovaly propagační materiály přímo v obchodech nebo v letácích. Výroční zpráva uvádí jako příklad jarní kampaně leták z řetězce, kde jsou česká vína propagována sloganem Naše vína patří do jarního nákupu. Stejná reklama se objevila i v rámci letní kampaně v letáku jiného řetězce se sdělením Naše vína patří do letního nákupu.

Fond podporuje také účast tuzemských vín na mezinárodních soutěžích. Loni na to směřovalo přes 885.000 Kč. Vinaři z Čech a Moravy podle zprávy dostali 1292 medailí na soutěžích, což je o 314 více než v roce 2021. Fond získává peníze z příspěvku od státu, loni dostal přes 39 milionů korun. Další finance získává z odvodů, které platí vinaři. Každoročně získává také dotaci od Jihomoravského kraje. Hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL) je předsedou rady fondu.

Vláda minulý týden oznámila, že v rámci svého plánu na ozdravení veřejných financí nechce zavádět spotřební daň na takzvaná tichá vína, což byl jeden z návrhů Národní ekonomické rady vlády (NERV) ke konsolidaci veřejných financí. Naopak rozhodla o zvyšování spotřební daně z lihovin. Kritizovaly to hlavně svazy sdružující lihovary, jako je Unie destilatérů. Například generální ředitel největší tuzemské likérky STOCK Plzeň - Božkov k tomu řekl, že vláda protežuje jeden typ alkoholického nápoje před jiným. Luboš Kastner z Asociace malých a středních podniků upozorňoval, že 70 procent vína se do ČR dováží ze zahraničí. Proti nenulové spotřební dani byli hlavně lidovečtí politici, mimo jiné ministr zemědělství Zdeněk Nekula nebo hejtman Grolich.


Zdroj: ČTK, 19. 5. 2023





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 29.04.2024 01:48