Agris.cz - agrární portál

Prezident pevným postojem v otázce Babišova střetu zájmů hájí i férové podnikání v právním státě

3. 12. 2025 | ASZ

Absurdní divadlo v podobě čekání na to, jak Andrej Babiš vyřeší svůj střet zájmů, má jednu jasně čitelnou postavu, a tou je prezident republiky Petr Pavel. Nevyřešený problém s dotacemi a střetem zájmů pro největší zemědělský holding ovlivňuje celospolečenskou atmosféru a přináší rizika i do budoucna. Nastupující vláda chce podle svého programového prohlášení podporovat dotacemi výhradně jakési produkční zemědělství. Účel zemědělských dotací je přitom z podstaty úplně jiný. Neoprávněně vyplacené dotace podnikům z holdingu Agrofert v předminulém volebním období nasvítily problém, který stál Českou republiku a její zemědělce, ke kterým mohla podpora směřovat, zhruba 7 miliard korun. Důsledný postoj prezidenta republiky může tedy mimo jiné ušetřit velké množství veřejných peněz českých i evropských daňových poplatníků. Asociace soukromého zemědělství ČR (ASZ ČR) proto plně podporuje principiální řešení, které zaručí, aby premiér nemohl vlastnit holding, pobírající dotace z veřejných zdrojů, o jejichž nastavení a pravidlech bude s jeho vládou i rozhodovat. Jde totiž o naprostý základ pro další fungování svobodného podnikání v této zemi. ASZ ČR se jako organizace zastupující selský stav hlásí k podpoře demokracie, právního státu a principů nastavení veřejné podpory, které svými kroky v současné situaci reprezentuje a hájí právě prezident republiky Petr Pavel.

Sledujeme, jak se v nejvyšších patrech politiky opět projevuje znovu to, na co sedláci z ASZ ČR poukazovali už dříve: dotace vyplácené největším zemědělským podnikům pokřivují podnikatelské prostředí v celém oboru. Majitel největšího zemědělského podniku v zemi by se svým případným působením ve vládní funkci dostal do jasného střetu zájmů. Tento fakt potvrdilo hned několik nezávislých soudů, které se zabývaly případy z minulého působení Andreje Babiše na pozici předsedy vlády. Tím, že prezident republiky trvá na zveřejnění způsobu, jakým majitel holdingu Agrofert svůj střet zájmů vyřeší, nastavuje pravidla fungování podnikatelského prostředí u nás nejen v tomto volebním období. Nejde o nic menšího než o zachování principů právního státu. Ten, kdo čerpá dotace, prostě nemůže zároveň zastávat funkci, z jejíž podstaty vyplývá vliv na nastavování podmínek veřejné podpory. Prezident přitom nijak nezpochybňuje výsledek nedávných parlamentních voleb ani právo jejich vítěze na možnost sestavení vlády, protože možnosti řešení situace existují a jsou veřejné známy.

Předsednictvo ASZ ČR plně podporuje postoj prezidenta Petra Pavla, neboť jej vnímá jako ochranu právního státu před ovládnutím zájmovou skupinou kolem největších podniků nejen z oboru zemědělství. Členové ASZ ČR jsou zemědělskými podnikateli a pro další fungování i rozvoj svých hospodářství potřebují transparentní a férové prostředí. Požadujeme dotažení procesu vymáhání neoprávněně vyplacených dotací pro Agrofert v minulém období vlády Andreje Babiše, protože jen za předpokladu dořešení těchto starších případů nebude docházet k dalšímu zneužívání veřejné podpory ze strany například tohoto holdingu. ASZ ČR dlouhodobě upozorňuje i na příčiny současného nepříznivého stavu českého zemědělství a možnosti jeho řešení tak, aby se strukturální rozklad oboru dále neprohluboval. Agrofert a jeho dotace představují pouze nejviditelnější část problému, onen pomyslný vrchol ledovce. Stojí za to si v té souvislosti připomenout, na co jsou vlastně dotace jako součást veřejné podpory zemědělství určené.

Podpora zemědělského hospodaření v souladu s principy evropské Společné zemědělské politiky (SZP) má směřovat k posilování pestrosti krajiny, zvyšování její ekologické stability, zlepšování podmínek hospodářských zvířat, zvyšování soudržnosti na venkově nebo zapojování nové generace do zemědělství. Reálně ale s ohledem na objemy vyplacených částek dotace spíše zlepšují hospodářský výsledek zemědělským gigantům. Ty přitom dotace tolik nepotřebují a podle pravidel Společné zemědělské politiky ani pro ně nejsou vůbec určeny. Konkrétně holding Agrofert i jeho majitel Andrej Babiš opakovaně deklarují, že by se bez podpory z veřejných peněz snadno obešli. Nabízí se tedy otázka, proč vlastně o dotace Agrofert žádá.

Odpověď není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát, ale ukazuje na to nejpodstatnější. Principem naprosté většiny zemědělských dotací jsou kompenzace za opatření, která mají zemědělci dělat nad rámec vlastní produkce potravin, kvůli zajištění dlouhodobé udržitelnosti své činnosti a kvůli zajištění mimoprodukčních funkcí krajiny. Taková opatření sice činí do určité míry i ty největší podniky, a proto mají nárok na podobnou podporu jako všichni ostatní žadatelé s určitými omezeními. Pobírání takových dotací firmami z holdingu Agrofert však není slučitelné s funkcí předsedy vlády pro majitele holdingu, protože právě vláda a její předseda rozhodují přímo o konkrétním nastavení pravidel pro tyto dotace. Dlouhodobě se také ukazuje, že principy evropské SZP nejlépe naplňují svou činností malé, střední podniky a rodinné farmy, a proto k nim má v budoucnu směřovat podstatná část veřejné podpory.

Pokud by Andrej Babiš transparentně nevyřešil svůj střet zájmů a jeho Agrofert by podobně jako v předminulém období a navzdory jednoznačným soudním rozhodnutím zůstal největším příjemcem zemědělských dotací, znamenalo by to podkopání samotných základů fungování nejenom státních institucí ale především pravidel fungování Společné zemědělské politiky EU. Takové prostředí představuje pro Českou republiku bezpečnostní riziko. Nic již nebude motivovat velké podniky k pestrosti produkce a posílení potravinové soběstačnosti a bezpečnosti, kterou by přitom mohly zajistit ve vysoké míře především prosperující rodinné farmy, jako je tomu v drtivé většině evropských zemí. Pravděpodobně by se ani nezvýšila samotná produktivita tuzemského zemědělství, které v tomto kritériu dlouhodobě velmi výrazně pokulhává za evropským průměrem.

Postupně se však ukazuje, že Andrej Babiš žádné řešení svého střetu zájmů připravené nemá. Principiální postoj prezidenta, který tvrdí tak jednoduchou věc, že nelze zároveň pobírat dotace a být premiérem, je tedy třeba ocenit jako srozumitelné poselství veřejnosti, ale také i Ministerstvu zemědělství, SZIFu a dalším platebním agenturám. Masivní rozdělování podpory hlavně největším podnikům zkrátka generuje rizika střetu zájmů. Neoprávněně vyplacené dotace pro Agrofert a proces jejich vymáhání budou jistě tématem jednání prezidenta Petra Pavla s kandidátem na ministra zemědělství Martinem Šebestyánem, které se má uskutečnit již 4. prosince.

Je naprosto evidentní, že téma střetu zájmů bývalého a možného budoucího premiéra přesahuje obor zemědělství. Problém jednoho oligarchy a způsob jeho (ne)řešení zásadně ovlivňuje celkovou atmosféru ve společnosti. Také proto mají současné kroky prezidenta republiky plnou podporu celostátní Rady ASZ ČR, která se skládá ze zástupců celkem 50 samostatných sedláckých organizací působících v rámci celé ČR. Z toho plyne, že naši sedláci si jasně uvědomují, že jejich podnikání se neodehrává ve vzduchoprázdnu, ale v právním státě, který musí zaručit svobodné a férové prostředí a funkční instituce, a že k němu mohou i tímto postojem trochu přispět.

Mgr. Ing. Jaroslav Šebek, předseda Asociace soukromého zemědělství ČR


Zdroj: ASZ, 3. 12. 2025





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 05.12.2025 07:37