Agris.cz - agrární portál

Počet hypermarketů prudce vzroste

7. 8. 2000 | Hospodářské noviny

Slovensko se snaží podržet si svou kontrolu nad nadnárodními obchodními řetězci

Největší obchodní řetězce v SR (v mld. Sk, 1999, podle obratu)

-

obrat

počet prodejen

1. Tesco Stores SR, a.s., Bratislava

5,90

8

2. Prima Zdroj Holding, a.s., P. Bystrica

3,80

47

3. Billa, s.r.o., Bratislava

2,90

18

4. Zdroj-Hos, a.s., Chynorany

2,78

29

5. Opal-Fytos Group a.s., Prešov

2,60

17

6. Smoker, f.o., Trenčín

2,50

0

7. Verex Holding, a.s., Liptovský Mikuláš

2,09

16

8. M-Market, a.s., Lučenec

1,80

100

9. Labaš, s.r.o., Košice

1,79

0

10. Kon-Rad, s.r.o., Bratislava

1,77

2

11. Essex, a.s., Žiar nad Hronom

1,71

27

12. Baumax SR, s.r.o., Bratislava

1,50

5

13. Jednota, SD Nové Zámky

1,47

99

14. Sintra, s.r.o., Bratislava

1,40

19

15. VDP,a.s. Levice

1,33

0

Zdroj: Incoma Slovakia

Řada obchodníků se spotřebním zbožím zaznamenala téměř dvoutřetinový meziroční nárůst tržeb.

Na Slovensku se postupně mění atmosféra, v níž se dosud pomaleji než v sousedních zemích prosazovaly obchodní řetězce. Letošní rok bude zvláště významný - nejméně dva hypermarkety tady otevře společnost Metro, přibude další z osmi předpokládaných velkoprodejen Carrefouru, tři další hypermarkety buduje Tesco a svou první obchodní základnu v SR otevře na podzim holandský Ahold. Zostřuje se tak konkurenční prostředí, do něhož už patří společnosti Delvita, Billa a domácí Jednota.

S ohledem na české zkušenosti se spolu s masívní globalizací obchodu předpokládá i na Slovensku tvrdá cenová soutěž, z níž mohou mít prospěch někteří pružní výrobci a zejména samotní zákazníci. Tato očekávání ovlivňují i zkušenosti těch Slováků, kteří podstatně levněji než doma nakupují v České republice. Při tomto srovnávání cen se ovšem vedle soutěže obchodních společností v ČR přehlíží rozdílná výkonnost hospodářství obou zemí a z toho plynoucí odlišnosti v životní úrovni.

Při prosazování obchodních řetězců v SR selhávají i administrativní bariéry. Zásadní změnu situace nelze očekávat ani od nového zákona, s jehož platností se počítá ještě v letošním roce. V této legislativní normě se definice velké organizace změnila z původní prodejní plochy přesahující tisíc čtverečních metrů na více než dva tisíce, přičemž za obchodní řetězec je pokládán podnik, jehož roční obrat přesahuje jeden a půl miliardy korun a má patnáctiprocentní podíl na trhu. V situaci, kdy živoří nebo krachuje stále více zejména malých venkovských obchodů, podniky s více než pěti sty zaměstnanci dosahují stále vyšší tržby, které například v květnu představovaly téměř dvoutřetinový meziroční růst.


Zdroj: Hospodářské noviny, 7. 8. 2000





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 13:36