Počet hypermarketů prudce vzroste
7. 8. 2000 | Hospodářské noviny
Slovensko se snaží podržet si svou kontrolu nad nadnárodními obchodními řetězci
Největší obchodní řetězce v SR (v mld. Sk, 1999, podle obratu)
| - | obrat | počet prodejen |
1. Tesco Stores SR, a.s., Bratislava | 5,90 | 8 |
2. Prima Zdroj Holding, a.s., P. Bystrica | 3,80 | 47 |
3. Billa, s.r.o., Bratislava | 2,90 | 18 |
4. Zdroj-Hos, a.s., Chynorany | 2,78 | 29 |
5. Opal-Fytos Group a.s., Prešov | 2,60 | 17 |
6. Smoker, f.o., Trenčín | 2,50 | 0 |
7. Verex Holding, a.s., Liptovský Mikuláš | 2,09 | 16 |
8. M-Market, a.s., Lučenec | 1,80 | 100 |
9. Labaš, s.r.o., Košice | 1,79 | 0 |
10. Kon-Rad, s.r.o., Bratislava | 1,77 | 2 |
11. Essex, a.s., Žiar nad Hronom | 1,71 | 27 |
12. Baumax SR, s.r.o., Bratislava | 1,50 | 5 |
13. Jednota, SD Nové Zámky | 1,47 | 99 |
14. Sintra, s.r.o., Bratislava | 1,40 | 19 |
15. VDP,a.s. Levice | 1,33 | 0 |
Zdroj: Incoma Slovakia
Řada obchodníků se spotřebním zbožím zaznamenala téměř dvoutřetinový meziroční nárůst tržeb.
Na Slovensku se postupně mění atmosféra, v níž se dosud pomaleji než v sousedních zemích prosazovaly obchodní řetězce. Letošní rok bude zvláště významný - nejméně dva hypermarkety tady otevře společnost Metro, přibude další z osmi předpokládaných velkoprodejen Carrefouru, tři další hypermarkety buduje Tesco a svou první obchodní základnu v SR otevře na podzim holandský Ahold. Zostřuje se tak konkurenční prostředí, do něhož už patří společnosti Delvita, Billa a domácí Jednota.
S ohledem na české zkušenosti se spolu s masívní globalizací obchodu předpokládá i na Slovensku tvrdá cenová soutěž, z níž mohou mít prospěch někteří pružní výrobci a zejména samotní zákazníci. Tato očekávání ovlivňují i zkušenosti těch Slováků, kteří podstatně levněji než doma nakupují v České republice. Při tomto srovnávání cen se ovšem vedle soutěže obchodních společností v ČR přehlíží rozdílná výkonnost hospodářství obou zemí a z toho plynoucí odlišnosti v životní úrovni.
Při prosazování obchodních řetězců v SR selhávají i administrativní bariéry. Zásadní změnu situace nelze očekávat ani od nového zákona, s jehož platností se počítá ještě v letošním roce. V této legislativní normě se definice velké organizace změnila z původní prodejní plochy přesahující tisíc čtverečních metrů na více než dva tisíce, přičemž za obchodní řetězec je pokládán podnik, jehož roční obrat přesahuje jeden a půl miliardy korun a má patnáctiprocentní podíl na trhu. V situaci, kdy živoří nebo krachuje stále více zejména malých venkovských obchodů, podniky s více než pěti sty zaměstnanci dosahují stále vyšší tržby, které například v květnu představovaly téměř dvoutřetinový meziroční růst.
Zdroj: Hospodářské noviny, 7. 8. 2000
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 13:36
