Agris.cz - agrární portál

Plzeňský Prazdroj zvyšuje export piva do do USA

3. 6. 1998 | ČTK

Plzenský Prazdroj zvyšuje export piva do do USA

NEW YORK 3.cervna (zvláštní zpravodaj CTK) - Plzenský Prazdroj (PP) v soucasné dobe zaznamenává úspechy v nárustu dovozu piva do USA, který za první ctyri letošní mesíce ciní mezirocne 20 procent. Pri udržení tohoto rustu tak spolecnost plánuje na americkém trhu letos prodat 86 tisíc hl piva. Pro CTK to uvedl reditel dceriné spolecnosti PU USA Jirí Rais se sídlem v New Jersey (USA), která zajištuje prodej Plzenského Prazdroje v USA.

Podle amerických federálních zákonu nesmí pri importu piva do USA být výrobce jeho distributorem a prodávat maloobchodu, ale distributor muže pivo do USA importovat a prodávat.

Proto distribuci Plzenského Prazdroje v USA zajištuje Guinness Import Company, s níž PP loni prodloužil smlouvu na dalších pet let s podmínkou, že nesmí v USA prodávat jiné pivo než Pilsner Urguell.

Guinness má celkem 420 distributoru po celém území USA. V soucasné dobe Plzenský Prazdroj v USA cepuje 1400 restaurací a jeho celková prodejnost je témer 21 procent, což znamená, že je možné ho koupit v každém pátém obchode. Nejlepšími trhy, které absorbují až 30 procent importu Prazdroje, jsou New York, San Francisco, Chicago a New Jersey. V exportu Prazdroje do USA ciní nejvetší podíl, 56 procent, lahvové pivo tzv. six packs po šesti lahvích objemu 0,35 l, sudové pivo predstavuje 30 procent a 14 procent pripadá na velké lahve 0,66 l.

Guinness pocítá s rocními nárusty prodeje plzenského piva o 15 - 20 procent tak, aby v roce 2000 cinil prodej PP v USA 85.000 hl. Proto na letošní letní mesíce pripravuje reklamní kampan na podporu prodeje, která predstavuje 900 akcí obchodních a investici 800 tisíc až milión USD.

Behem následujících peti let chce Guinness v USA prodávat 120 - 140 tisíc hl Prazdroje.

Import piva do USA predstavuje sedm procent celkové spotreby, která od roku 1980 stagnuje okolo 223 miliónu hektolitru. Prumerná spotreba na jednoho Americana predstavuje 81 litru za rok, což je polovina prumerné spotreby v CR.

Z celkové spotreby piva v USA predstavují nejvetší podíl, pres 38 procent, nízkokalorická (light) piva a 28 procent prémiová piva z produkce domácích pivovaru Anheuser, Busch, Miller a Coors.

Další významnou kategorií jsou tzv. populární lokální znacky srovnatelné s plzenským Primusem. Jejich podíl na celkové spotrebe v USA ciní 15 procent.

Importovaná piva, kam patrí Pilsner Urguell, zaujímají sedmiprocentní podíl, 3,6 procenta mají tzv. ICE piva, což je nová kategorie piv posledních trí let. Další kategorií s podílem ctyr procent jsou silná piva tzv. Malt Liquor s obsahem 8-10 procent alkoholu, necelá tri procenta predstavují produkty místních mikropivovaru, což je také novinka posledních šesti až sedmi let. Zbývající dve procenta zaujímají super prémiová americká piva, vyrábená z nejlepších surovin a nejmenší kategorii s podílem 0,2 procenta tvorí tzv. DRY piva podobná jako piva ICE.

V USA jsou stále více populární tzv. chutová piva, která spotrebiteli nabídnou lepší požitek z napití. Do této skupiny patrí ICE, DRY, domácí speciální piva, mikropivovary a importovaná piva.

Nejvetší konkurencí PU jsou práve mikropivovary, které mu však zároven nabízejí šanci na zvýšení prodeju. Ve snaze velké expanze svých produktu nejsou mikropivovary schopny udržet kvalitu, každá várka má jinou chut, což se spotrebiteli nelíbí a od techto znacek v soucasné dobe ustupuje. V dalších letech by tato kategorie piv mohla ustoupit importovaným znackám, které by zvýšily podíl na celkové spotrebe USA na 10 až 12 procent.

Pavel Kovárík zr ple


Zdroj: ČTK, 3. 6. 1998





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 04.05.2024 23:28