Agris.cz - agrární portál

Navzdory snahám EU nedobré vyhlídky životního prostředí

6. 7. 1999 | ČTK

Navzdory snahám EU nedobré vyhlídky životního prostredí

BRUSEL 6. cervence (zpravodaj CTK) - Navzdory pokroku v nekterým oblastem a pozitivním úcinkum zákonodárství Evropské unie se celková kvalita životního prostredí v západní Evrope za posledních pet let nezlepšila. Vyhlídky do roku 2010 jsou znepokojivé, konstatuje obsáhlá zpráva Evropské agentury pro životní prostredí (EEA).

Dokument nazvaný Životní prostredí v Evropské unii na prahu 21. století rozebírá tendence posledních peti let a promítá je do vývoje príštího desetiletí. Konstatuje, že se podarilo významne snížit emise látek nicících ozónovou vrstvu atmosféry, vytvárejících kyselé dešte nebo zamorujících vodní toky. Na druhé strane se výrazne znásobily jiné faktory poškozování prostredí, zejména odpady.

Studie upozornuje na již chronický jev "letního smogu", prízemního ozónu zpusobovaného kombinací tepla a výfukových plynu; na pokracující snižování plochy užitecné pudy kvuli výstavbe sídlišt, silnic, ale i její zamorení težkými kovy; neustálé zvyšování hlucnosti - tretina obyvatel je prý vystavena "nesnesitelnému hluku".

Poukazuje také na úbytek druhu rostlin a živocichu kvuli pokracující fragmentaci prírody, na pokracující nárust výroby chemikálií, na neustále se zvetšující horu odpadu, které se nestací recyklovat a jsou nadále masove zahrabávány. Soudí, že nikoli prumysl, ale neudržitelný rozvoj automobilové dopravy, spotreby energie, zemedelství, turistiky a domácí spotreby jsou hlavní prekážky nápravy ekologické situace kontinentu.

Agentura ocenuje výsledky dvou desetiletí snahy o ochranu životního prostredí na úrovni EU, která vedla ke znacnému zlepšení stavu ovzduší i vod, mimo jiné výraznému snížení emisí oxidu síry, uhlíku a dusíku. Nyní je však zapotrebí nový prístup, který vezme v úvahu výše zmínené klícové hrozby. Bude to o to obtížnejší, že tercem by se nyní melo stát chování jednotlivcu (doprava, spotreba, turistika).

Potrvá-li dosavadní spotrební tendence, bude EU vyrábet nadále stále více odpadu - tendence jejich nárustu o 10 procent každých šest let bude pokracovat. Navzdory stále vyšší úcinnosti využití energie bude její spotreba stoupat kvuli silnicní doprave, a to o 15 procent do roku 2010.

Doprava nákladu po silnici by pritom mela vzrust o 50 procent, turistika si vyžádá vyšší emise z letadel i autobusu, nehlede na každodenní užívání osobních aut a malý duraz na hromadnou dopravu. Dusledkem bude šestiprocentní zvýšení emisí skleníkových plynu, což povede k tomu, že EU nesplní mezinárodní závazek k konference OSN v Kjótu, podle nehož má vypouštení techto plynu snížit do roku 2012 o osm procent.

Reditel EEA Domingo Jiménez-Beltran vyzval minulý týden ministry životního prostredí EU, aby znásobili úsilí o posílení legislativy unie ve smyslu Amsterdamské smlouvy, která povýšila "udržitelný rozvoj" na jeden z cílu západoevropského spolecenství.

Karel Barták mž


Zdroj: ČTK, 6. 7. 1999





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 19.05.2024 05:43