Prasata na webu mu spasila farmu
7. 8. 2000 | Mladá fronta Dnes
Prodávat prasata po internetu - tento nápad zachránil jihočeskou farmu Josefa Grilla. Asi před pěti lety s ním přestala spolupracovat velkovýkrmna, do které tehdy dodával selata ze svého chovu. "Měli jsme velké problémy - zvířata byla narozená, krmili jsme je, a odbyt žádný. Snažili jsme se je všemožně prodat, až zeť se synem přišli s nápadem nabídnout prasata na internetu," vzpomíná Josef Grill. Myšlenka se to ukázala být spásná, obzvlášť v kombinaci s internetovou adresou, na níž lze stránky farmy najít - www.prasarna.cz. Až na pár výjimek získává firma všechny své zákazníky na webu a jinou formu propagace ani nepotřebuje. Zájemců, kteří si po síti vepře objednávají, je totiž mnohem více, než farma pana Grilla dokáže uspokojit. Roční produkce farmy dosahuje zhruba 450 prasat. "Nemyslím si, že by šlo o něco světoborného, ale asi na něco podobného nejsme zvyklí. Když někdo sedí v obýváku, surfuje po internetu a najednou zjistí, že si může koupit prase, často neodolá a zkusí to," míní Grill. Více než po čtyřech letech existence webového katalogu dnes pětapadesátiletý zemědělec přiznává, že první šumavské internetové prasárně pomohlo i její originální jméno. "Už jsme tady měli i takové zákazníky, kteří přiznali, že původně na internetu hledali něco úplně jiného," směje se Grill. Převážná většina kupujících si pro svá selata či jatečná prasata přijíždí osobně ze všech koutů Čech. "Rozhodně nejsou jenom z okolí, hodně jich je z Prahy i ze severních nebo východních Čech. Většinou chtějí prase pro nějakou zvláštní příležitost, jako jsou různé pikniky nebo jubilea. Často to pak spojují s výletem na Šumavu," říká farmář. S internetem, který mu odkryl netušené množství zákazníků, má vesměs pozitivní zkušenosti a lidi, kteří jej využívají, považuje za seriózní. I když po internetu přijaté objednávky nijak neprověřuje, zatím se ještě nestalo, že by si pro rezervované prase nikdo nepřijel. "Nejvíc nás potěší, když se k nám lidi vracejí. Selata jsou artikl, který se nenakupuje příliš často. Je to něco pro zvláštní příležitosti, většinou tak jednou dvakrát do roka. Přesto jsou skupinky, které u nás už po internetu nakupují pravidelně," pochvaluje si Grill. Za prasata platí zákazníci hotově, když si na farmu pro svou objednávku přijedou. Josef Grill však vzápětí dodává, že když to klienti začnou požadovat, lze zorganizovat i přepravu a zařídit na stránkách internetové placení. V hlavě už se mu také rodí další plán, jak webovou prezentaci ještě více zatraktivnit. "Až zrekonstruujeme stáje, nebyl by problém do nich umístit kameru. Pak bychom jednotlivým zvířatům přidělili čísla, aby si zákazníci mohli na síti prasata prohlédnout a vybrat si přímo, které chtějí. Když to dobře půjde, mohlo by to být hotovo asi za rok," míní. O úspěších a plánech šumavské prasárny se dozvěděli už i v zámoří. Josef Grill vzpomíná na návštěvu amerických novinářů, kteří si farmu fotografovali pro svůj časopis, a zmiňuje i nabídku australských zájemců, kteří chtěli stránky odkoupit. "Řekli jsme jim, že jsou neprodejné. Musí být přece nějaká legrace," uzavírá farmář.
Zdroj: Mladá fronta Dnes, 7. 8. 2000
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 20.12.2025 19:18
