Agris.cz - agrární portál

Trendy v potravinářském maloobchodu

26. 6. 2000 | ÚZPI

Trendy v potravinárském maloobchodu

Struktura potravinárského maloobchodu se v následujících letech podstatne zmení. Nejnovejší švýcarské demografické studie potvrzují vzrustající pocet osamocených lidí, senioru a zamestnaných žen, dále zvýšenou orientaci na využití volného casu, což se odrazí na zmenách sortimentu i otevírací doby potravinárských prodejen. Stále více zboží se bude objednávat a nakupovat prostrednictvím internetu; k nemuž již v roce 2002 bude mít prístup každý ctvrtý Švýcar. Obchodníkum, kterí se temto trendum neprizpusobí, hrozí znacné potíže. V rámci velkých nadnárodních výrobních spolecností již nebude spotrebitel schopen rozeznat a urcit puvod kupovaného výrobku, navíc vysoký stupen komplexnosti výroby presahuje znalosti bežného spotrebitele (genové technologie, chemické prídatné látky). Zákazníci ocekávají záruky za kvalitu nikoliv od relativne málo známého výrobce, ale od obchodníka, u kterého zboží nakoupili. Rovnež vítají úrední potvrzení jakosti a nezávislé kontroly kvality. Velmi rychle roste trh s výrobky oznacených "Bio". Velký nárust se ocekává i u funkcních potravin a nutraceutik. Pres odpor evropských spotrebitelu rychle roste trh potravin vyrobených z geneticky upravených surovin (v roce 1994 4 mld. USD, v roce 2004 20 mld. USD). Podle soucasných prognóz vzrostou v prubehu príštích deseti let výdaje za stravování mimo domov ctyrikrát.

Lebensmittel-Technologie, 33, 2000, c. 1-2, s. 25-26 (-kop-)


Zdroj: ÚZPI, 26. 6. 2000





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 23.12.2025 13:32