Agris.cz - agrární portál

Fischler chce, aby obchodní dohoda s ČR platila od července

28. 6. 2000 | ČTK

Člen Evropské komise Franz Fischler se domnívá, že i kdyby se nepodařilo dosáhnout formálního souhlasu všech členských států EU s dohodou o liberalizaci zemědělského obchodu mezi "patnáctkou" a ČR, bude ji možné aplikovat od 1. července, jak se plánovalo. "Snažíme se dosáhnout všech nezbytných rozhodnutí co nejrychleji. Kdyby došlo ke skluzu, neznamená to, že by tyto dohody mezi EU a devíti kandidáty nemohly začít platit od 1.července. Formalizovali bychom je pak retroaktivně," řekl komisař.

Bagatelizoval dohady o tom, že některé členské státy, například Francie, mají na poslední chvíli vůči těmto dohodám výhrady. "Je o tom debata a věřím, že skončí schválením dohod. Vyjednávali jsme je velmi dlouho; myslíme si, že jsou dobré a že by měly platit." ČR a ostatní kandidáti s výjimkou Polska se v těchto dokumentech zavázali zrušit veškerá dovozní cla na vybraný sortiment zemědělského dovozu z EU, zatím v rámci množstevních kvót, které budou postupně zvyšovány.

Unie se na druhé straně zavázala nesubvencovat vývoz tohoto zboží. Tato tzv. dvounulová dohoda má podle Fischlera umožnit plnou liberalizaci celých 60 procent zemědělského obchodu mezi"patnáctkou" a zeměmi střední a východní Evropy, jež se ucházejí o přijetí do EU. Dosud se volná výměna týkala jen 30 procent obchodovaného zboží. "Je to veliký krok, který pomáhá hlavně vývozu z kandidátských zemí do EU," prohlásil komisař. "Jedním z cílů těchto dohod bylo vyvážit obchodní možnosti, protože v posledních letech se zemědělský obchod vyvíjel asymetricky, více ku prospěchu unie než kandidátských zemí. Chtěli jsme proto provést jistou korekci."

Problém Polska spočívá podle Fischlera v tom, že jednostranně navýšilo vlastní dovozní cla, čímž se zpronevěřilo asociační dohodě s EU. Za takové situace nemá komise mandát, aby vyjednala liberalizaci obchodu s některými druhy zboží. "Dohoda s Polskem by za těchto okolností také byla do jisté míry nefér vůči ostatním kandidátům. Nemůžeme zahájit jednání, při nichž se budeme chovat ke každému jinak; všichni by měli mít stejné šance," řekl Fischler. Jednoznačně se domnívá, že "míček je nyní na polské straně".

Skluz v přípravě programu SAPARD, z něhož kandidátské země ještě neviděly ani korunu, vysvětloval komisař hlavně pomalým zřizováním řídících a platebních agentur v přidružených zemích. Označil je za "úzké hrdlo" v ČR, v Polsku i dalších zemích. Naopak program využití SAPARD je v českém případě "už velmi pokročilý". Ačkoli se příprava zpozdila, kandidáti o peníze za rok 2000 nepřijdou. "Zajistili jsme, aby peníze, jež by nebyly využity letos, mohly být převedeny do příštího roku." Zřízení dokonalé agentury jako předběžnou podmínku poskytnutí plateb však komise nikomu neodpustí. "Pošleme-li miliony, musíme mít přehled, komu je posíláme a jak jsou rozdělovány." Program SAPARD v hodnotě kolem půl miliardy eur ročně je novým nástrojem pomoci budoucím členům. Je určen výlučně na podporu zemědělství a zpracovatelského průmyslu.


Zdroj: ČTK, 28. 6. 2000





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 18.05.2024 14:37