Agris.cz - agrární portál

Kladivo na ceny a dodavatele

11. 7. 2000 | Zemské noviny

Ceny potravin zůstávají už dobrých pět let na bodu mrazu. Chléb, pečivo, ovoce, zeleninu nebo maso lze nakoupit v mnoha případech i levněji než dříve, přestože platy Čechů stále rostou, stejně jako náklady na energii. Kdo nebo co je oním pověstným kladivem, které dokáže tak účinně stlačovat prodejní ceny? Situaci na domácím trhu nejvíce ovlivňují obří (většinou zahraniční) obchodní řetězce, které si nízké nákupní ceny umí vynutit. S trochou nadsázky se dá říci, že kdo nedodává hypermarketům, jako by nebyl. Spotřebitel slevám a jedinečným nabídkám obchodníků tleská. Ovšem zemědělské a potravinářské podniky prožívají krušné časy. Slevy totiž nejsou zadarmo. Obvykle je zaplatí právě dodavatelé, jimž se tenčí zisk - pokud vůbec nějakých zisků dosahují. Enormní tlak na zpracovatele zemědělských surovin musel přijít a je prospěšný. Nutí totiž výrobce k hledání vnitřních rezerv, k lepšímu využívání vlastních nákladů, rušení neefektivních provozů, snižování nadvýroby a dalším krokům správným směrem. Hypermarkety, které umí dobře používat svou buldočí ekonomickou sílu, však často volí i nefér postupy. Dodavatelé by mohli dlouze vyprávět o tom, kolik musí dát jaksi "stranou". Za to, že se dostanou na seznam vyvolených, že jejich zboží nezůstane ve skladu, nezapadne někde v koutě, ale bude vystaveno na nápadném místě. Jen představitelé drůbežářského a masného průmyslu uvádějí, že "všimné" obchodním řetězcům je měsíčně stojí půl miliardy korun. A když prorazí, nemají ještě vyhráno. Musí dlouhé měsíce čekat na peníze za své zboží. Kdo by proti dlouhým platebním lhůtám protestoval, je hned ze hry venku. Zemědělci a potravináři doufají, že jejich pozice vůči hypermarketům se zlepší po vstupu země do Evropské unie, že unijní legislativa znemožní hypermarketům, aby zneužívaly své postavení. Zároveň se ale snaží už dnes vybudovat ochranu proti nekalým obchodním praktikám. Úspěšným protihráčem hypermarketů nemůže být jedna firma, ale jen sdružení odbytových družstev nebo akciových společností. Ústupky, které by si taková sdružení na hypermarketech vynutila, by šly na vrub hypermarketů, nikoli na vrub ceny potravin.

Eugenie Línková


Zdroj: Zemské noviny, 11. 7. 2000





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 22.12.2025 14:59