Agris.cz - agrární portál

Ministři dopravy se pokusí domluvit, jak čelit ropné krizi

20. 9. 2000 | ČTK

Ministři dopravy 15 členských zemí EU se dnes večer pokusí v Lucemburku domluvit, jak v budoucnu koordinovat své kroky v krizích podobných té, kterou nyní způsobuje prudké zvýšení cen pohonných hmot. Mimořádné setkání je všeobecně považováno za velmi opožděnou reakci unie na situaci, kterou každý členský stát řeší jinak. Francie, která schůzi svolala, si od ní raději neslibuje víc než "výměnu informací". Těžko lze ostatně očekávat nějaká řešení či rozhodnutí po pouhých několika hodinách rokování - začne se až o půl šesté a kolem desáté večer má být hotovo. O napětí a obavách, které událost provázejí, svědčí i to, že byla radši přeložena z Bruselu do Lucemburku, aby se náhodou zase neutrhli ze řetězu radikální belgičtí autodopravci. Podle francouzského přípravného dokumentu "je žádoucí vyvodit poučení z krize, kterou evropské země prožívají v posledních týdnech, aby se zabránilo tomu, že národní ekonomiky, volný pohyb zboží a osob budou poškozovány pohyby cen ropy". Diplomaté v Bruselu předpokládají, že ministři přinejlepším potvrdí svou oddanost myšlence diverzifikovat dopravu v EU, přesunout tedy větší díl na skomírající železnice. Sotva se však dohodnou na nějaké harmonizaci daňové politiky, zejména zdanění pohonných hmot, které ve většině členských zemí EU představuje více než 50 procent jejich ceny. Přístup k řešení krize v jednotlivých zemích, které v minulých dnech zachvátily protesty dopravců, zemědělců, rybářů či taxíkářů, prokázal diametrální odlišnosti. Zatímco Francie a Nizozemsko snížily spotřební daň z motorové nafty, volily Belgie či Španělsko jiné úlevy, například ze silniční daně či sociálních dávek. Britský Tony Blair neustoupil v ničem, což výrazně zasáhlo jeho popularitu. Francouzský Lionel Jospin couvl hodně a jeho obliba rovněž silně poklesla. Za této situace lze sotva očekávat nějakou výraznou společnou evropskou vůli. Silniční doprava byla v unii plně liberalizována od roku 1998, každá země však zatěžuje pohonné hmoty jinými daněmi; nepovedlo se dokonce ani sladit předpisy o pracovní době profesionálních řidičů. Není jednotný názor ani na to, zda by bylo dobře více zatížit nadnárodní ropné společnosti, které na pozadí vášní kolem zdražování hlásí stále pohádkovější zisky. Pokud jde o železnici, je vytvoření "jednotného prostoru", v němž by se nákladní vlaky pohybovaly rychlejším tempem než hlemýždím, už desetiletí předmětem velkých projevů. Skutečností však zůstává sled překážek v podobě odlišných norem a standardů a padající podíl na přepravě zboží; silnice jsou více než kdy jindy nezbytné. "Zvýšení cen ropy mohlo být vítanou příležitostí pro EU, aby prokázala svou užitečnost," posteskl si dnes francouzský list Libération. Upozornil, že 15 zemí čelí témuž problému; proč se tedy jejich vlády už na začátku léta neporadily, jak ho společně řešit? "Takové pohádky se bohužel ve skutečnosti nestávají, lze je najít jen v proevropských předvolebních projevech. Ministři dopravy se sejdou, ale až poté, co se každý rozběhl jiným směrem." Ačkoli snížení spotřebních daní z pohonných hmot je považováno mnoha vládami za kontraproduktivní, protože posiluje postavení vývozců i zpracovatelů ropy a odporuje ideologii Zelených, mluví se o něm stále častěji. Ke společnému kroku tímto směrem vyzval ministry nejen mocný Mezinárodní svaz silniční dopravy (IRU), ale také UNCTAD, Konference OSN o obchodu a rozvoji se sídlem v Ženevě. Jeho stanovisko citované dnes belgickým listem Le Soir je, že by vlády měly snížením daní stabilizovat ceny a přestat se tolik strachovat inflace. Restriktivní měnová politika zdraží přístup ke kapitálu, na ceny ropy nebude však mít žádný vliv. Proto by bylo lepší vytvořit malým povolením inflaci dýchací prostor. UNCTAD také upozorňuje, že i kdyby cena ropa zůstala delší dobu na dnešní úrovni, bude to vyspělé země stát nanejvýš nějakou desetinu procenta jejich růstu - už proto, že za vyšší příjmy z ropy budou vývozci více nakupovat, a to právě na Západě. Daleko hůř na tom však jsou chudé země, které nemají ani ropu, ani co za petrodolary nabídnout.


Zdroj: ČTK, 20. 9. 2000





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 22:42