Agris.cz - agrární portál

Centra odborného vzdělávání MZe ČR ano či ne?

1. 12. 2000 | Farmářské centrum

Centra odborného vzdělávání MZe ČR ano či ne?

Pro současný vývoj v zemědělství jsou jedním z charakteristických znaků rychlé změny v technice, technologiích, ekonomice a charakteru práce, přičemž tempo změn se neustále zrychluje. Na tyto změny je nemožné se připravit jednorázovým studiem na jakékoliv škole. Jestliže se chce člověk vyrovnat s těmito změnami, musí se učit celý život. Proto je základním principem vzdělávací politiky EÚ princip celoživotního vzdělávání, tj. vzdělávání od předškolního věku přes všeobecné školní vzdělávání, školní odborné vzdělávání, prohlubování a zvyšování kvalifikace, rekvalifikace až po vzdělávání důchodců.

Problematika českého zemědělského odborného vzdělávání je velmi dobře zajištěna školskou soustavou až po výstup z určitého stupně vzdělání (výuční list, maturitní zkouška, absolutorium, vysokoškolský diplom), pomineme-li problémy spojené s podstatně vyšší nabídkou škol oproti poptávce a s tím související problémy v různé kvalitě přípravy žáků zejména na středních školách. V důsledku nedobré sociální situace většiny rodin zemědělců není výběr školy limitován potřebou kvalitního vzdělání, ale např. vzdáleností školy. Další odborné vzdělávání zemědělců je po zrušení úseku vzdělávání dospělých na IVV MZe ČR v roce 1996 nekoncepční, chaotické, nevystihující skutečné potřeby jednotlivých skupin aktivních zemědělců. Na dalším vzdělávání pracovníků v zemědělství participují v současné době různé útvary MZe, chybí koordinace, není přehled v užití finančních prostředků apod. Do systému je nutno zapojit i Agrární komoru České republiky (dále jen AK ČR), která má ze zákona č.301/92 Sb., § 4, odst. c organizovat vzdělávací činnost pro zemědělce.

Návrh koncepce celoživotního vzdělávání předložený Agrární komorou ČR navrhuje systémové řešení celoživotního vzdělávání pracovníků v zemědělství, potravinářství a lesním hospodářství (dále jen zemědělství). Reaguje na stávající vývoj v realizaci nových samosprávných celků a s ním spojených převodů majetku školských zařízení v působnosti MZe ČR do působnosti krajů podle zákona č. 157/2000 Sb., dále na zákon č. 218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech, zákon č. 219/2000 Sb. o majetku ČR a jejím vystupování v právních vztazích a na návrh školského zákona v paragrafovém znění.

MZe ČR spravuje prostřednictvím Institutu výchovy a vzdělávání MZe ČR (dále jen IVV MZe ČR) celkem 118 školských zařízení (102 středních odborných učilišť, 13 integrovaných středních škol a 3 střediska praktického vyučování) jejichž účetní hodnota majetku činí cca 4,5 miliardy Kč. Většina těchto školských zařízení je velmi dobře materiálně i personálně vybavena a některá z nich, která zůstala věrná zemědělským oborům, sehrávají ve svých regionech významnou roli ve vzdělávání zemědělců. Bylo by nenahraditelnou škodou nevyužít některé materiální kapacity a kvalifikované lidské zdroje pro celoživotní vzdělávání zemědělců v rámci resortu, přípravou profesně orientované mládeže na zemědělská povolání počínaje a dalším odborným vzděláváním aktivních zemědělců konče. Příprava mládeže pro výkon zemědělských povolání v učebních a studijních oborech je vhodná zejména pro využití materiálního a personálního potenciálu navrhovaných center odborného vzdělávání.

Návrh počítá s vytvořením sedmi až třinácti Centry odborného vzdělávání MZe ČR (dále jen COV MZe ČR) pokrývajících území ČR. Většina center by bylo univerzálních (chov zvířat a pěstování rostlin v daném regionu) a zároveň i specializované podle komodit nebo podle jiných hledisek (např. produkce mléka, vzdělávání soukromě hospodařících zemědělců, kteří potřebují odlišnou přípravu než jiná zemědělská povolání apod.). Prostřednictvím čistě specializovaných center by se řešila otázka např. lesnictví, chovu koní, ryb apod.

Vznik „center“ ve správě MZe ČR je nutné rozhodnout ještě před předáním majetku škol krajům, v opačném případě se k tomuto majetku zemědělci již nedostanou.

Součástí návrhu koncepce je i řešení transformace IVV MZe ČR, který převodem školských zařízení ztratí část své činnosti na Ústav vzdělávání pracovníků MZe ČR (dále jen ÚVP MZe ČR).

Kromě argumentů uvedených v předchozích částech (využití stávajících kapacit školských zařízení, nekoncepčnost v dalším vzdělávání zemědělců) je největším argumentem pro co nejrychlejší zavedení systému do dalšího vzdělávání pracovníků v zemědělství legislativní stav, kdy provozování zemědělské činnosti není podmíněno prokazováním kvalifikace ani odborných vědomostí a dovedností a zkušenosti s podobnými vzdělávacími centry v zemích EU, např. v Holandsku. V nejbližší době je nutné tuto záležitost řešit vzhledem k budoucím podmínkám pro čerpání dotací z prostředků strukturálních fondů EU. Nabídkou vzdělávacích programů včetně praktické přípravy pak bude možné soustavně výrazně působit na konzervativní myšlení zemědělců a ovlivňovat restrukturalizaci zemědělské produkce konkrétních zemědělských subjektů v intencích resortní politiky MZe ČR.

Náplň činnosti COV MZe ČR:

· příprava a realizace regionálních krátkodobých i dlouhodobých vzdělávacích programů podle potřeby regionu (pod pojmem region se rozumí statistická jednotka pro EU - NUTS I ev. II),

· příprava a realizace vzdělávacích programů podle specializace COV MZe ČR

· realizace celoplošných vzdělávacích programů připravených ÚVP MZe ČR na obecný event. úzce specializovaný předmět vzdělávání (např. ekonomika, právo, řízení, resp. spec. komodity apod.)

· realizace kurzů zemědělského minima pro SHR bez zemědělského vzdělání

· rekvalifikační kurzy, kvalifikační zkoušky

· realizace vzdělávacích programů AK ČR (mistrovské zkoušky apod.)

· výuka řízení motorových vozidel

· metodický dohled nad odbornou přípravou mládeže v zemědělských oborech na středních školách všech typů v regionu

· kontrola výsledků odborné přípravy mládeže v zemědělských oborech na středních školách všech typů v regionu

· soustavné další vzdělávání učitelů odborných předmětů a mistrů odborného výcviku zemědělských oborů středních škol všech typů v regionu

· kurzy a školení žáků zemědělských oborů všech typů středních škol v regionu v nadstandardních technologiích, v obsluze spec. strojů a zařízení apod.

· poradenství (ekonomické, odborné, terénní) v rámci regionu

· spolupráce s orgány samosprávy (kraje, obce), se státní správou (úřady práce, živnostenské úřady, pověřené obce atd.)

· úzká spolupráce s výrobci a dovozci zemědělských technologií, strojů a zařízení

· spolupráce s nevládními organizacemi (AK ČR, profesní svazy a sdružení atd.)

· příprava mládeže na povolání v zemědělských učebních a studijních oborech za předpokladu, že v rámci COV MZe bude možno provozovat zem. školu zřízenou krajským úřadem.

Pro možnost zřídit COV MZe ČR je nutno změnit platný zákon č. 157/2000 Sb. o převodu některých věcí, práv a závazků v majetku ČR do majetku krajů a vyjmout z přílohy č. 1 ze seznamu organizací, které mají být převedeny na kraje z majetku státu Ministerstvem zemědělství ČR, vybraná učňovská zařízení rezortu MZe ČR.

Vzhledem k dosavadním výsledkům jednání s poslanci zemědělského výboru Poslanecké sněmovny parlamentu ČR existuje reálná možnost poslanecké iniciativy k návrhu na změnu uvedeného zákona. Bohužel někteří poslanci školského výboru si otázku zřízení center vysvětlují jako pokus resortu zemědělství zřizovat školy. Jde však o zásadní nepochopení problému. Školy působící v rámci center (ve státním majetku spravovaným MZe ČR) by byly zřizovány a řízeny příslušným krajským úřadem. Z hlediska krajských úřadů by neměly být výhrady vzhledem ke snížení nákladů na provoz těchto škol (odpisy, investiční prostředky, opravy budov atd.).

Pro pokrok v poslanecké iniciativě na změnu zákona č.157/2000 Sb. je nutné znát oficiální stanovisko MZe ČR včetně návrhu na zřízení konkrétního počtu COV MZe ČR a jejich určení (výběr ze stávajících školských zařízeních MZe ČR). Ministr Fencl potvrdil při ústním jednání potřebu vzniku center odborného vzdělávání pracovníků v zemědělství pro zajištění celoživotního vzdělávání zemědělců. Do prosazování této myšlenky musí zároveň razantněji vstoupit i Agrární komora ČR.

Ing. Zdeněk Kraus

ředitel SOU zemědělského FOŘT


Zdroj: Farmářské centrum, 1. 12. 2000





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 22.12.2025 14:35