Koncepce zemědělského poradenství

Nová role poradenství je stanovena ve střednědobých záměrech Společné zemědělské politiky a je rovněž v souladu s Koncepcí agrární politiky ČR pro období po vstupu do EU. Fungující poradenský systém je významným nástrojem pomoci podnikatelským subjektům působícím v resortu zemědělství. Význam poradenství roste s úkoly, které jsou na něj kladeny při administraci programů financovaných z evropských strukturálních fondů.

Nařízení Rady ES 1782/2003 stanoví zákonné požadavky na hospodaření, které se týkají:

- zdraví veřejnosti, hospodářských zvířat a rostlin

- životního prostředí

- péče o hospodářská zvířata (animal welfare)

Budou-li při kontrole plnění těchto požadavků zjištěny závady, budou kontrolovanému podnikatelskému subjektu sníženy přímé platby nebo z nich bude zcela vyloučen. Nařízení Rady 1782/2003 proto zároveň určuje členským státům povinnost zřídit do roku 2007 komplexní poradenský systém jako pomoc zemědělcům především při naplňování shora uvedených zákonných požadavků. Účast zemědělců v poradenském systému bude dobrovolná, teprve v roce 2010 Rada ES rozhodne, zda zapojení do systému bude povinné.

Působení zemědělského poradenského systému je upraveno v čl. 13 - 16 NR 1782/2003, které je pro každý členský stát EU (od 1.5.2004 tedy i pro ČR), závazným právním předpisem a členským státům stanovuje následující povinnosti:

- do 1. ledna 2007 zřídit komplexní systém poradenství

- zajistit poradenství minimálně pro oblast zákonných požadavků na hospodaření a respektování vhodných agroenvironmentálních podmínek,

- provozovat zemědělský poradenský systém jedním nebo více určenými orgány nebo soukromými subjekty,

- při dobrovolném zapojení zemědělců do systému upřednostnit ty zemědělce, kteří dostávají více než 15 000 Euro přímých plateb ročně

- zajistit ochranu dat získaných při poradenské činnosti

Základním prvkem zemědělského poradenského systému v ČR se stanou poradenské programy. Podpora je směrována podnikatelskému subjektu působícímu v resortu zemědělství, který se na poskytnuté službě finančně podílí minimálně 20 %. Vzhledem k tomu, že v ČR neexistuje celoplošně působící zemědělská poradenská organizace, budou poradenské služby poskytovat soukromé fyzické nebo právnické osoby schválené MZe nebo jím pověřenou organizaci. Půjde o subjekty, které mají poradenství v předmětu činnosti a jsou vedeny v registru poradců MZe nebo disponují registrovanými poradci. Registrace poradců je podmíněna jejich akreditací, při které musí prokázat své odborné znalosti a zavázat se k soustavnému zvyšování kvalifikace. Lze předpokládat, že se při poskytování poradenských služeb uplatní i mnohé agrární nevládní organizace.

Již pro r. 2004 je schválen dotační program 9. F., který je zaměřen na poskytování poradenských služeb v oblastech dodržování právních předpisů vycházejících ze Směrnic EU v oblasti ochrany vod, welfare zvířat, přechodu z konvenčního na ekologický způsob hospodaření u žadatelů, kteří mají k 1. 1. 2004 všechny pozemky v ekologickém zemědělství zařazeny do přechodného období. Na tento dotační titul je vyčleněno v letošním roce 25 mil Kč, tedy o něco více než v roce 2003.

Programy budou postupně přístupné širšímu okruhu zemědělců a budou zahrnovat větší rozsah zákonných požadavků ustanovených Společnou zemědělskou politikou.

Pro realizaci poradenských programů je navržena struktura, která má zajistit:

- jednotné řízení,

- garanci státu za výběr dodavatelů poradenských služeb a za kontrolu dodržování standardu a rozsahu těchto služeb,

- účast zástupců agrárních nevládních organizací na tvorbě a stanovení poradenských cílů, postupů, kritérií výběru a hodnocení atd.,

- celoplošnou dostupnost informací o programech,

- odborné zázemí pro zpracování metodiky a standardů poradenské práce,

- poskytování zpětné vazby pro tvorbu a realizaci agrární politiky.

K jednotlivým bodům této struktury:

1. Jednotné řízení

Koncepčním a řídícím orgánem zemědělského poradenského systému je Ministerstvo zemědělství. V souladu s NR 1782/2003 bude MZe provozovat zemědělský poradenský systém pomocí pověřených soukromých subjektů. V tom případě je požadováno, aby členský stát sám nebo prostřednictvím jím určeného kontrolního orgánu zodpovídal za schválení a kontrolu privátních poradců. MZe proto přenese část své pravomoci na Ústav zemědělských a potravinářských informací, který bude plnit funkci kontrolního orgánu.

2. Kontrolní orgán

Ústav zemědělských a potravinářských informací, zajistí:

schvalování privátních poradenských subjektů, které budou působit v zemědělském poradenském systému,

poskytování metodické a informační podpory schváleným poradcům,

kontrolu rozsahu a kvality poradenských služeb poskytovaných poradenskými subjekty.

Kontrolní orgán při tom má povinnost zajišťovat u každého schváleného poradce, aby prováděl své činnosti objektivním způsobem, ověří efektivitu práce poradenského subjektu a je oprávněn zrušit pověření, pokud daný soukromý subjekt nesplní stanovené požadavky a povinnosti. Již v průběhu roku 2003 bylo zahájeno školení poradců a do konce roku 2004 proběhne vyškolení asi 300 těchto poradců.

3. Účast zástupců agrárních nevládních organizací

MZe využije pro svou činnost poskytnutá doporučení, náměty a připomínky členů Národní rady poradenství pro zemědělství a rozvoj venkova. Národní rada bude poradním orgánem náměstka ministra ekonomické sekce, který také jmenuje její členy. Národní rada se bude podílet na konkretizaci cílů poradenských programů, na stanovení výběrových kritérií, způsobů hodnocení atd.

4. Celoplošná dostupnost informací

MZe je zodpovědné za to, že ke každému podnikatelskému subjektu působícímu v resortu zemědělství se dostanou informace o agrární politice a na ni navazujících programech financovaných ze strukturálních či národních fondů, o podmínkách jejich čerpání, o zásadách SZP, o evropském obchodním prostoru i další informace potřebné k optimálnímu chodu podniků. V těchto případech nepůjde o poskytování poradenských služeb, ale o informační a osvětovou činnost, bez které se realizace jakéhokoliv programu neobejde.

Hlavní tok informací bude zajišťován, tak jako dosud, prostřednictvím Zemědělských agentur a Pozemkových úřadů MZe. Půjde převážně o rychlé předávání obecných neadresných informací, určených odborné i široké veřejnosti prostřednictvím sdělovacích prostředků, seminářů, tištěných materiálů. O osobní kontakty půjde pouze v těch případech, kdy si informaci od ZA a PÚ MZe vyžádají zájemci sami. V těch případech budou pracovníci ZA a PÚ MZe poskytovat i individuální konzultace o pravidlech a požadavcích dotačních a podpůrných programů.

Pro zajištění toku adresně směrovaných informací bude na úrovni kraje vybrán jeden subjekt, který zajistí dostupnost odborných i souvisejících regionálních informací na každé Zemědělské agentuře MZe, v sídlech a pobočkách agrárních nevládních organizací a na internetové adrese ministerstva. Adresnost informací bude spočívat v adresování na cílového uživatele (profesní sdružení a jednotlivci) i v jejím obsahovém zaměření (výběr informací podle typu uživatele). Činnost vybraného subjektu, který obdrží statut Krajského informačního střediska, bude podpořena z národních prostředků. Kritéria pro výběr těchto středisek jsou působnost na úrovni kraje, znalost resortní problematiky, podpora veřejné správy (propojení s informacemi o krajských programech), záruka spolupráce dalších subjektů a způsobilost předávat informace na úroveň okresů a dále. Vybraným subjektem může být již existující krajská organizace (např. AK ČR, ZS ČR atd.), i nově vzniklá instituce s právní subjektivitou, např. APIC (Agrární poradenské a informační centrum). Úlohu Krajského informačního střediska pro přenos lesnických informací bude plnit Ústav pro hospodářskou úpravu lesa. Vybraný krajský subjekt bude mít k dispozici informační (softwarovou a databázovou) i odbornou podporu ÚZPI. Výběr těchto subjektů proběhne do 31.12.2004

5. Odborné zázemí pro zpracování metodiky a standardů poradenské práce

V únoru letošního roku zahájil Koordinační centrum pro poradenství při ÚZPI přípravy na vytvoření standardu služeb poskytovaných v rámci zemědělského poradenského systému. Standard bude sloužit zemědělcům k získávání informaci o tom, jaké služby jim v rámci systému mají být poskytnuty, řídícím složkám pak poslouží při výpočtu kapacit a finančních prostředků potřebných pro provoz systému a také při kontrolách při posuzování práce privátních poradců. Standard bude zahrnovat soubor znalostí v jednotlivých zákonných oblastech, informaci o nezbytném časovém rozsahu poskytované služby, požadavky na související znalosti (navazující dotační programy, schopnost doporučit vhodný výběr opatření z hlediska struktury a ekonomiky podniku, znalost podmínek poskytnutí dotace a možná rizika). Zároveň s tvorbou standardu vypracuje Koordinační centrum pro poradenství metodiky poradenské práce pro jednotlivé oblasti. Pro zajištění těchto úkolů je k dispozici potenciál resortních výzkumných ústavů a zemědělských univerzit, v rámci systému šíření poznatků v zemědělství.

Ke zvýšení odborné způsobilosti poradců bude MZe i nadále vydávat akreditace privátním poradcům. Jejich další odborná příprava bude směrována především na inovaci jejich znalostí v oblasti jednotlivých zákonných požadavků a na metodiku poradenské práce.

6. Zpětná vazba

Zpětný tok informací o požadavcích praxe, funkčnosti programů a jejich administrace je zajištěn od podnikatelských subjektů prostřednictvím poradců, Krajských informačních středisek a od členů Národní rady. Tyto informace budou v řídícím článku zpracovány a poskytovány vedení MZe a dále vládě ČR k podpoře či případné revizi státní politiky a jako podklad pro jednání s EU.

Martin Severa, tiskový mluvčí MZe

severam@mze.cz

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info