Ministerstvo financí k podvojnému účetnictví

Povinnost vést účetnictví dotčených osob (tzn. od 1.1.2004 „podvojného účetnictví“) nevyplývá z rozhodnutí Ministerstva financí ani z usnesení vlády České republiky, ale z:

Nařízení Komise (ES) č. 438/2001 ze dne 2. března 2001, kterým se stanoví podrobná pravidla pro provádění nařízení Rady (ES) č. 1260/1999 týkající se řídících a kontrolních systémů pro pomoc poskytovanou v rámci strukturálních fondů

Nařízení Komise (ES) č. 1260/1999 za dne 21. června 1999 o obecných ustanoveních o strukturálních fondech

Nařízení Komise (ES) č. 1685/2000 ze dne 28. července 200, kterým se stanoví podrobná pravidla pro provádění nařízení Rady (ES) č. 1260/1999 týkající se uznatelnosti výdajů na činnosti spolufinancované strukturálními fondy

Nařízení Rady č. 1265/1999 ze dne 16. května 1994, kterým se mění nařízení rady (ES) č. 1164/1994, zakládající Fondy soudržnosti.

z uvedených Nařízení Komise a Rady (ES) vyplývá, že:

podstatné skutečnosti musí být doloženy, ověřeny, doprovázeny – účetními doklady,

pro inspekci mohou být požadovány účetní záznamy,

viz. Nařízení Komise (ES) č. 438/2001 čl. 7, 9 odst. 2. a čl.11,

viz. Nařízení Komise (ES) č. 1685/2000 příloha Pravidla způsobilosti a Pravidlo č. 1 – Skutečně vzniklé výdaje, bod 2 – Prokázání výdajů,

viz. Nařízení Komise (ES) č. 1260/1999 čl. 32 – Platby,

viz. Nařízení Rady č. 1265/1999 čl. 1 bod 4.

Na základě výše uvedeného vyplývá:

a) lze chápat požadavek příjemců těchto prostředků, aby nemuseli vést účetnictví (resp. podvojné účetnictví), protože stanovení základu daně z příjmů je rozdílný u poplatníků, kteří vedou daňovou evidenci a u poplatníků, kteří vedou účetnictví,

b) požadavek na změnu v „Metodice finančních toků a kontroly strukturálních fondů a Fondu soudržnosti“ tak, aby bylo umožněno vedení daňové evidence místo účetnictví, nemůže být akceptován, pokud v příslušných dokumentech ES je uváděno, že jsou požadovány účetní doklady nebo účetní záznamy,

c) pokud by bylo umožněno, aby příjemci těchto prostředků vedli pouze daňovou evidenci, ale při kontrole ze strany ES by bylo zjištěno, že příjemci nemohou požadované skutečnosti doložit účetními doklady (záznamy), lze očekávat, že tato skutečnost bude hodnocena ze strany ES jako neoprávněné čerpání těchto prostředků. Pro ČR by to znamenalo krácení prostředků z těchto fondů, a pro příjemce prostředků, by vracení těchto prostředků mohlo znamenat ohrožení jejich existence.

Tisk

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info