Maloobchodní řetězce od vzniku ČR zdesetinásobily obrat

Obchodní řetězce 15 let po vzniku České republiky definitivně ovládly tuzemský maloobchodní trh. Tržby největších obchodníků od roku 1993 vzrostly více než desetinásobně, a prudce se v uplynulých letech zvyšoval také počet supermarketů, hypermarketů a diskontních prodejen, které dnes fungují i v malých městech s několika tisíci obyvateli. Obchodní řetězce kromě velkých supermarketů a hypermarketů letos začaly v Česku provozovat i první malé samoobsluhy.

Analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research ČTK řekl, že zatímco v roce 1993 činily tržby deseti největších obchodníků 23 miliard korun, tak loni se již vyšplhaly na 259 miliard korun. Tržby dalších 40 velkých obchodníků se zvyšovaly výrazně pomalejším tempem na loňských 111 miliard korun z 30 miliard v roce 1993. Celkový obrat 50 největších obchodních firem tedy vzrostl na loňských téměř 370 miliard z 53 miliard korun v roce 1993.

"Počátkem 90. let byl obrat deseti největších obchodníků a zbytku vyrovnaný. Nyní má deset největších obchodních firem dvojnásobný obrat než zbytek žebříčku," upozornil Skála, podle kterého tržní podíl deseti největších obchodních řetězců v rychloobrátkovém zboží vzrostl na loňských 63 procent ze sedmi procent v roce 1993. V loňském roce se tento ukazatel díky fúzím několika obchodních řetězců meziročně zvýšil o deset procentních bodů.

Fúze táhnou

"Koncentrace trhu již neprobíhá jen výstavbou nových prodejen, ale hlavně spojováním obchodních řetězců, protože český trh některé subjekty opouštějí. Koncentrace českého trhu se tak podstatně přiblížila západoevropským poměrům," poznamenal Skála.

Kvůli tvrdému konkurenčnímu boji v uplynulých letech český trh opustilo několik ztrátových obchodních řetězců. V roce 2005 odešel Julius Meinl, loni jej následovaly francouzský Carrefour a německá Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco Stores ČR. Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold. Společnost Billa pak letos převzala 97 supermarketů Delvita.

Loni se díky tomu zlepšila pozice českých obchodních firem, jejichž podíl na tržbách 50 největších obchodníků se zvýšil o procentní bod na 17 procent. Družstva měla dvouprocentní podíl a podíl mezinárodních obchodníků činil 80 procent, meziročně byl přitom o procentní bod nižší.

Největší podíl mají hypermarkety

Jedenáctka největších obchodních řetězců na konci loňského roku v Česku provozovala 1126 supermarketů, hypermarketů, diskontních prodejen a obchodních domů. V roce 2005 jich bylo 1045. Hlavní podíl na tuzemském trhu loni měly hypermarkety, a to 34 procent. Diskontním prodejnám patřil 21procentní podíl. Především tento formát ochodů vytlačuje supermarkety, na které připadlo pouze 14 procent trhu.

Zatímco první supermarkety, které byly v Česku otevřené na začátku 90 let, nabízely pouze několik tisíc druhů zboží, tak v největším českém hypermarketu Tesco v Praze-Letňanech je nyní k dostání zhruba 60.000 položek zboží. Právě Tesco ale letos v Česku otevřelo první malé prodejny Expres, které na ploše 300 metrů čtverečních nabízejí přibližně 2000 druhů zboží.

Moderních obchodů bude nadále přibývat. Obchodní řetězce již mají obsazena velká města a nyní se podle Skály více zaměří i na menší obce. "Dojde k rozvoji nových formátů, zejména menších prodejen. Expanzí mezinárodních společností je totiž zatím málo pokrytá oblast menších obcí pod 5000 obyvatel a také vnitroměstský prostor," odhadl další vývoj Skála.

Podle průzkumu agentury Respond & Co ale většina Čechů už nechce, aby obchodní řetězce poblíž jejich domovů stavěly další prodejny. Proti stavbě nových diskontních prodejen, supermarketů a hypermarketů se letos vyslovily čtyři pětiny dotázaných. V mnoha českých a moravských městech se proti dalším prodejnám obchodních řetězců bouří lidé a některé radnice již daly stavbě nových obchodů stop.

Autor: David Havlíček

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info