Fairtradová města budou i v České republice

Fairtradové město (Fairtrade Town) je status určený městům podporujícím fair trade. Koncept vznikl v Británii v roce 2001 a jeho využívání v České republice připravují v letošním roce tři nevládní neziskové organizace: Asociace pro fair trade, Spo­lečnost pro Fair Trade a Ekumenická akademie Praha.

Cílem kampaně je osvěta fair trade a podpora pro­deje fairtradových produktů v daném městě. Pro měs­ta status představuje zajímavý marketingový nástroj, jehož prostřednictvím svým občanům a partnerům prezentují svou společenskou odpovědnost. Jedná se o aktivitu, do které se v zahraničí rádi zapojují místní občané a organizace se společným cílem: přistupovat ke spotřebě odpovědně a podpořit drobné producen­ty z rozvojových zemí.

Nyní se tímto statusem pyšní 833 měst po celém světě, nejvíce jich je ve Velké Británii, Belgii a Rakousku. Projekt Fairtrade Towns je aktivní ve dvaceti ze­mích světa, populární je především v západní Evropě, prestižní statut Fair Trade Town získal např. Londýn, Dortmund nebo San Francisco.

Férové banány ve školách v Bristolu

Zadávání udržitelných veřejných zakázek představuje inves­tiční a výdajový proces spojený s veřejnou politikou. Veřejné instituce se v rámci nakupování zboží a služeb neřídí pouze svými izolovanými potřebami, ale snaží se také přispět celé společnosti. Na základě to­hoto principu ve veřejných zakázkách neupřednost­ňují nejnižší nabídkovou cenu, ale zajímají se o eko­nomicky nejvýhodnější nabídku. Tou je ta nabídka, která zaručuje k ekonomické hodnotě i určitou přidanou hodnotu sociálního nebo environmentálního charakteru.

Na evropské půdě se tento typ zadávání veřejných zakázek objevuje přibližně od konce 90. let minulé­ho století. Příkladem dobré praxe může být britský Bristol, který je od roku 2005 nositelem prestižního statutu Fairtradového města. Místní městský úřad ve spolupráci se sítí organizací zabývajících se fair trade zadal veřejné zakázky na pracovní oblečení a obuv v kvalitě fair trade. Požadavek fair trade kvality produktů zahrnul i do nových smluv na služby v oblasti stravování pro městský úřad nebo na dodavatele do školních jíde­len – do většiny základních škol v Bristolu jsou tak nyní dodávány pouze fairtradové banány.

Město dále sponzoruje vzdělávací a osvětové aktivity na poli fair trade, mimo jiné konference škol nebo velmi úspěš­nou fair trade módní show. Běžný občan nebo i ná­vštěvník Bristolu pak může využít stále rostoucího adresáře, kde se dozví třeba to, ve kterých podnicích ve městě si může vypít fairtradovou kávu či víno, kde se dají pořídit spravedlivě obchodované šperky nebo kosmetika či které firmy jsou schopné dodat fairtra­dové nápojové automaty.

Quebec směrem k férové známce?

Město Quebec, kde žije více než půl milionu obyva­tel, by se každým dnem měl dozvědět výsledek své žá­dosti o titul férového města. Verdikt má být vynesen v průběhu léta organizací TransFair Canada, která má na starosti certifikaci v Kanadě. Kandidátka měs­ta Quebec se opírá o fakt, že se město může pyšnit existencí jednoho fair trade obchůdku či prodejního místa na deset tisíc obyvatel, jedna „férová“ restaura­ce pak připadá na dvacet tisíc obyvatel. Město propa­guje výrobky fair trade v kampani a také při akcích pro veřejnost. Quebec má v plánu dodávat „férové“ výrobky jako káva, rýže nebo olivový olej do kantýn všech svých institucí.

Pro získání prestižního statutu musí města naplnit pět kritérií:

vytvořit řídící skupiny za účelem podpor y fair trade ve městě

město oficiálně p odpor uje fair trade deklarací po dpory a nákupem produktů

v obchodech a kavár nách jsou dostupné fairtradové produkty

místní organizace podporují fair trade

lokální mé dia informují o fair trade

Prosazování konceptu fairtradových měst v České republice má ve Společnosti pro Fair Trade, konkrétně Stanislav Komínek (stanislav.kominek@fairtrade.cz).

Tisk

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info