https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/svaz-zakaz-aut-na-fosilni-paliva-je-problem-hlavne-pro-dodavatele-automobilek
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Svaz: Zákaz aut na fosilní paliva je problém hlavně pro dodavatele automobilek

29.3.2023 01:55 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | zhuzhu / Depositphotos
Praktický zákaz prodeje aut na benzin a naftu od roku 2035, který definitivně schválily členské státy EU, může způsobit komplikace zejména subdodavatelům automobilek a firmám dodavatelského řetězce v automobilovém průmyslu. Naopak automobilky by se měly přizpůsobit jednodušeji, protože se na změny už připravují delší dobu. Vyplývá to z komentářů Svazu průmyslu a dopravy ČR a ekonomického analytika.
 

Členské země EU definitivně schválily normu, která od roku 2035 prakticky znemožňuje prodej nových benzínových a naftových aut. Dohoda zajišťuje možnost dále využívat spalovací motory poháněné výhradně syntetickými palivy.

Svaz průmyslu a dopravy ČR kvituje, že se podmínky vyjasnily a automobilky se tak mohou začít připravovat na nová pravidla. "Některé automobilky se na transformaci dlouhodobě připravují a jejich strategické směřování reflektuje tento směr," řekl ředitel Sekce hospodářské politiky svazu Bohuslav Čížek. Problémy však podle něj mohou mít spíše subdodavatelé.

Pro transformaci automobilového průmyslu je podle svazu nutná dostatečná a široce dostupná dobíjecí a plnicí infrastruktura. "Je proto třeba, aby nyní vláda začala podporovat čistou mobilitu daleko více, a to i u podnikatelů, což se bohužel zatím neděje," podotkl Čížek.

Zároveň zdůraznil, že pro tuzemský automobilový průmysl je v současné době naléhavější problematika emisních norem EURO 7, jejíž první návrh je pro svaz nepřijatelný. "Nová emisní norma EURO 7 je neakceptovatelná, protože by vytáhla z kapes automobilek desítky miliard euro, které by jim chyběly na přechod k čisté mobilitě, a zároveň některé podmínky nelze ani splnit," řekl Čížek.

Pro tuzemský automobilový průmysl podle analytika XTB Štěpána Hájka začalo odpočítávání deseti let, ve kterých se bude muset transformovat a přizpůsobit novým regulacím. "Pokud se mu to rychle nepodaří, zahraniční automobilky, pro které zde vyrábíme řadu součástek, najdou dodavatele jinde, kde jsou technologicky více připraveni," podotkl. Samotné automobilky by podle něj neměly mít s transformací takové problémy, protože tlak na rozvoj flotily o elektromobily roste už několik let. Technologicky však budou muset držet krok s pokrokovějšími společnostmi, jako je například Tesla, řekl.

Povolení syntetických paliv Hájek vnímá jako velkou neznámou. "Jsou jakousi výhybkou pro zachování spalovacích motorů, ovšem jejich účinnost se zatím ukázala jako velmi slabá. Zdá se, že jde o zbytečnou technologii navrženou k udržení fosilního byznysu," míní Hájek. Větší tlak by se podle něj měl vyvíjet na výstavbu široké a kvalitní infrastruktury pro nabíječky pro elektrovozy. Nová pravidla EU zároveň podle analytika neohrozí další fungování ropných společností. Ty podle něj jen mírně transformují svůj byznys, navíc budou po Evropě dál jezdit miliony starších automobilů na spalovací motory. Energetické firmy i automobilky se navíc budou moci zaměřovat na jiné regiony, v nichž je podobný zákaz nereálný.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

29.3.2023 08:12
Pokud je energie drahá, končí civilizace a začíná rurální středověk,“ říká Daniel Sterzik, moravský zemědělec a bloger vystupující pod jménem Vidlák.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.3.2023 15:04 Reaguje na Slavomil Vinkler
A co já s tím? Já za to nemožu. FVE je dnes nejlevnější elektřina a benzín a nafta je levnější než před válkou. Kdy ten "rurální věk" teda nastane? Až se splní Vinklerovy věštby? Potom jsem v klidu a má děcka taky.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.3.2023 09:18
Když se neozvali hned, jak s tím ti v Bruseli přišli, těžko dnes něco zachrání.
jediná možnost je - rozehnat ty v Bruseli, zrušit současnou EU i s jejími nesmysly !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.3.2023 15:05 Reaguje na smějící se bestie
Jistě. A co hodinu potom?
Odpovědět
RP

Radim Polášek

29.3.2023 13:07
Problém to bude hlavně v tom, že dnešním dodavatelům automobilek zmizí velký objem středně a málo kvalifikované práce. Sice se trochu zvýší objem vysoce kvalifikované práce, na výrobě článků, na skládání těch článků v baterie a sekce, na výrobě elektromotorů, na výrobě množství obslužné elektroniky pro všechny tato elektormobilní zařízení. Problém je ale v tom, že to jsou specializované hitech výroby, které si buď bude dělat samotná automobilka, viz Gigafactory pro WW nebo to je už dávno záležitostí zavedených specializovaných fabrik, které jen trochu navýší výrobu.
Pro dnešní dodavatele automobilek bude velmi málo práce, a ten objem se ještě sníží s tím, jak se s zavedením elektromobilů stane osobní mobilita výrazně dražší a většina dnešních uživatelů automobilu s nižšími příjmy si je nebude moct dovolit.
Jinak dodavatelé automobilek jsou zvyklí snadno a rychle dle požadavků zákazníků sortiment změnit, takže tam problém spíš není. Bohužel ale v hodně případech nebude měnit co. Odhaduji, že největší problém, budou mít kovovýroby pracující s klasickými ocelovými materiály. Naopak výrobny plastových dílů takový pokles výroby nezaznamenají, protože bude pokračovat náhrada kovů plasty a přechod z kovových dílů na plastové. Taky nejspíš výroby zpracovávající hliník nebudou mít o práci nouzi.
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.3.2023 20:28 Reaguje na Radim Polášek
Vzhledem k ceně elektromobilů lze očekávat brutální pokles objemu výroby - problémy budou mít všichni subdodavatelé.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist