Coca-cola slaví 50 let své výroby na území Česka a Slovenska. Z nápoje, který byl v tehdejším socialistickém Československu „frajeřinou“, se stal pro mnohé každodenní záležitostí. „Dvojku coca-coly jsme dříve usrkávali na diskotéce celý večer,“ říká Michal Petrov, autor televizního cyklu Retro. Tohoto známého nápoje se jen za minulý rok v Česku a na Slovensku vyrobilo téměř 205 milionů litrů.
Výroba coca-coly v tehdejším Československu začala v roce 1971, a to na základě licenční smlouvy společnosti The Coca-Cola Company a národního podniku Fruta Brno, který se tak stal prvním výrobním místem na našem území. Výroba se spustila v září v konzervárnách v brněnských Modřicích. Československo se stalo čtvrtou socialistickou zemí po Bulharsku, Maďarsku a po Jugoslávii, v níž se nápoj vyráběl.
Coca-cola, často nazývaná nejslavnější kapitalistický nápoj, měla v Česku typicky americkou „fazonu“. Byla stáčena výhradně do originálních lahví, což například v zemích Sovětského svazu nebylo. V socialistickém Československu se gastronomická zařízení dělila do čtyř cenových skupin. Nápoj coca-cola si lidé v 70. letech mohli koupit jen omezeně, například v restauracích první a druhé cenové kategorie, v prodejnách Tuzex, případně v mezinárodních vlakových či leteckých spojích.
Podívejte se na výrobu coca-coly v Praze
Jakýkoliv marketing byl tenkrát v Československu pro coca-colu zbytečný. „Cola byla opravdu velmi žádaným americkým nápojem, který rozhodně nepotřeboval žádnou reklamu. Vedle toho měla u nás i politický rozměr,“ tvrdí Michal Petrov, autor televizního cyklu Retro.
Zároveň Petrov vzpomíná, že se ale v případě coly nejednalo o běžný nealkoholický nápoj. „Když si ji někdo na diskotéce dal, tak to znamenalo usrkávat teplající coca-colu významnou část večera. Rozhodně tam nikdo nešoupal jednu colu za druhou, jako je tomu dnes,“ dodává Petrov.
Prohlédněte si fotogalerii:
Nicméně reklamní kampaň později v osmdesátých letech přišla a byla běžná i v jiných zemích východního bloku. Ovšem i tam se reklama objevila ve své podstatě pozdě. „Většinou přece vytváříte masivní reklamní kampaň ve chvíli, kdy něco jdete uvést na trh. A to se v žádné východoevropské zemi nestalo, protože to bylo zbytečné. Propagandu obstarala takzvaná šuškanda,“ říká Petrov.
Michal Petrov zároveň vzpomíná, že coca-cola byla dřív pro lidi víc než jen pití. „Bydleli jsme na Proseku v paneláku, a když ještě nebyl pražský okruh, tak kamiony jezdily blízko kolem nás. My jsme tam ze škarpy vybírali zahozené plechovky od coca-coly. Když jeden bulharský kamioňák viděl, jak to jako diví sbíráme, zastavil a rychle dopil svou coca-colu, aby nám mohl tu plechovku dát,“ vypráví Petrov.
V březnu roku 1993 byl slavnostně otevřen výrobní závod Kyje za přítomnosti předsedy vlády a dalších osobností. Zde se nápoj coca-cola vyrábí dodnes. Za loňský rok firma v Česku i na Slovensku vyrobila téměř 205 milionů litrů.
Společnost Coca-Cola v Česku dnes stojí za výrobou i mnoha jiných nápojů odlišných značek. Mezi ně patří kromě samotné Coca-Coly i Fanta, Sprite, Fuzetea, AdeZ, Powerade, Cappy, ale i Kinley nebo balené vody Natura.