Zisk výrobce Strážnických brambůrků stagnuje, podnik zvažuje zdražování

Výroba Strážnických brambůrek (ilustrační foto)

Výroba Strážnických brambůrek (ilustrační foto) Zdroj: Michael Tomes, E15

Strážnické brambůrky
Strážnické brambůrky
Strážnické brambůrky
Strážnické brambůrky
Strážnické brambůrky
8
Fotogalerie

Trojka tuzemského trhu slaných pochutin Petr Hobža Snack si loni polepšila. Výrobce Strážnických brambůrků utržil 165 milionů korun, což znamená meziročně o dvanáct procent více. Zisk činil téměř osm milionů korun.

Obdobného zisku dosáhl v roce 2017 podnikatel Petr Hobža jako fyzická osoba, který je předchůdcem společnosti Petr Hobža Snack. „Společnost Petr Hobža Snack byla založena na konci roku 2017 jako nástupnická společnost fyzické osoby Petr Hobža. K 1. lednu 2018 do ní Hobža vložil celý svůj podnik,“ vysvětluje firma ve výroční zprávě

Výrobce brambůrků se netají tím, že čekal lepší výsledky. „Ziskovost firmy je nižší, než jsme očekávali. Důvodem je cena brambor, které jsou hlavní surovinou,“ uvedl obchodní ředitel společnosti Petr Hobža ml. Nevylučuje proto zdražení sortimentu. „Sklizeň ještě neskončila, nicméně výhledy nejsou pozitivní a tedy to bude mít s největší pravděpodobností dopad na růst cen, jako v případě všech výrobků z brambor. Bavíme se o rozsahu mezi sedmi až deseti procenty,“ doplnil Hobža ml. 

Dominantní hráč trhu Intersnack, pod který patří značky Bohemia, Chio nebo Pom-Bär, loni zvýšil tržby o procento na 1,5 miliardy korun a zisk snížil na 46 milionů korun. Jeho hlavní konkurent a dvojka trhu PepsiCo s brambůrky Lay’s a křupkami Cheetos, výsledky za loňský rok zatím nezveřejnil. „V loňském březnu až květnu jsme v tržbách dosáhli se značkou Lay’s vedoucí pozice,“ poznamenala pouze pro ČTK koncem června manažerka této značky Petra Hrabčíková.

Prohlédněte si výrobu brambůrků:

Zatímco Petr Hobža Snack o zdražení teprve uvažuje, Intersnack zvýšil ceny až o sedm procent už koncem loňského roku a další zdražování nevyloučil. „Nedokážeme ještě říct, zda a o kolik se cena případně zvýší,“ uvedl obchodní ředitel Pavel Čihák koncem července. Cena brambor od zemědělských výrobců, kterou žene vzhůru sucho, se letos v červenci zvýšila meziročně o 58,8 procenta. Roste také spotřebitelská cena brambor, která se v tomto období zvýšila meziročně o 59 procent na 22,60 koruny za kilogram. 

Petr Hobža Snack však očekává, že letošní rok v hospodářských výsledcích překoná ten loňský. „Předpoklad je pěti až desetiprocentní nárůst tržeb a ve stejném poměru i ziskovost,“ sdělil Hobža ml. Společnost zároveň investuje do posílení výroby ve Strážnici v průběhu letošního roku a dvou následujících let až 140 milionů korun. Výrobce, který nyní produkuje 12 až 13 tun brambůrků za den, si od toho slibuje rozšíření výrobních kapacit až na čtyřnásobek a skladové kapacity na osminásobek současného stavu.

Hospodářské výsledky výrobce Strážnických brambůrků (v milionech korun)
 tržbyzisk
2016*14114,2
2017*1477,7
2018**1657,7

Pramen obchodní rejstřík 

* Výsledky Petr Hobža roce 2016 a 2017 

** Výsledky Petr Hobža Snack v roce 2018