ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Střízlivý přípitek. Svou cestu si razí nealkoholické varianty šumivých vín

  • 5
Trh s vínem se rychle mění a do popředí se derou nealkoholické varianty vín, tichých i šumivých. Podle aktuálních dat došlo na světových trzích k výraznému nárůstu spotřeby šumivých vín bez alkoholu. S celkovými prodeji přes 70 milionů láhví vzrostl trh o jedenáct procent v porovnání s předchozím rokem. Výsledek potvrzuje pokračující zájem spotřebitelů o tyto alternativy tradičních nápojů s alkoholem, ani Česko není výjimkou.

Podle globálního reportu IWSR se více než polovina veškerého nealkoholického šumivého vína, tedy přibližně 36 milionů láhví, vypila v Německu, které je největším trhem této kategorie nápojů. Následovaly Francie, Velká Británie, USA a Maďarsko. Česko obhájilo jedenáctou příčku se spotřebou přes milion láhví.

Podle agentury Nielsen mapující vývoj tuzemského maloobchodního trhu vzrostla meziročně nealko kategorie šumivých vín o sedmnáct procent na 1,3 milionu láhví. V rámci celé kategorie sektů a šampaňského drží bezalkoholové varianty aktuálně šestiprocentní podíl.

Test nealko vína: Chybí mu energie a chová se jinak. Jako vykastrovaný kocour

Za domácí spotřebou dlouhodobě stojí lídr domácího trhu sekty ze Starého Plzence, jehož prodeje „zero“ variant vzrostly v objemu od roku 2013 na trojnásobek.

„Za první čtyři měsíce letošního roku vzrostly naše prodeje meziročně o deset procent. V nealkoholických produktech vidíme velký potenciál, který dál poroste, a proto této kategorii věnujeme náležitou pozornost,“ vysvětluje marketingový ředitel společnosti Bohemia Sekt Martin Fousek.

V polovině dubna česká společnost uvedla na trh nový, v pořadí šestý zero produkt, Bohemia Sekt ICE 0 %, který se podává na ledu do velkých „balónových“ sklenic.

Přípitek bez alkoholu

Mírnější, avšak stále významný pětiprocentní růst zaznamenala v roce 2022 také tichá vína bez alkoholu, jejichž spotřeba překročila hranici padesát milionů láhví. Dvě pětiny spotřeby připadají na USA a Velkou Británii, na evropských trzích včetně Česka je tato kategorie prozatím malá.

Podle studie internetové stránky Le Petit Ballon specializující se na prodej vína online se prodej nealkoholických vín v posledních letech exponenciálně zvýšil. V letech 2018 až 2023 totiž trh zaznamenal průměrný roční nárůst o více než 25 procent. Tento velkolepý růst odráží hlubokou změnu spotřebitelských návyků, kdy roste poptávka po alternativách bez alkoholu, ať už z důvodů pohody nebo volby životního stylu.

Trh s vínem bez alkoholu roste. Česko je ve spotřebě v první dvacítce

Tento trend lze pozorovat nejen na spotřebitelském trhu, ale také v profesionálním světě vína. Veletrh Wine Paris & Vineexpo Paris, jeden z významných eventů v tomto odvětví, věnoval významnou část výstavní plochy pro rok 2024 vínům bez alkoholu.

Renomovaní výrobci se chopili příležitosti, aby představili své inovativní výtvory a uspokojili rostoucí poptávku. Prestižní vinařství, například v Bordeaux, jsou odhodlána nenechat si tento trend ujít, protože si uvědomují, že nejde o přechodný módní výstřelek, ale o trvalou proměnu trhu.

Konzumujete nealko varianty vín?

celkem hlasů: 61
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 středa 22. května 2024. Anketa je uzavřena.

Trh s nealkoholickými víny je na vzestupu díky rostoucí poptávce a stále rozmanitější nabídce. Předpokládá se, že tento trend bude pokračovat, zásadně promění vinařskou krajinu a otevře nové příležitosti jak pro spotřebitele, tak pro odborníky v oboru. Ať už jde o zodpovědnou konzumaci, osobní volbu nebo prostě jen o zvědavost, bezalkoholová vína se stávají základní alternativou ve světě vína.