Jsme pivní národ a na tom se už dlouhodobě nic nemění. A to ani v oblibě skleněných obalů, které jsou stále nejvíce žádané. I přesto, že plechovkové varianty obalů začínají být stále více v oblibě.

Plzeňský Prazdroj během loňského roku v hospodách a restauracích zvýšil svoje objemy prodeje o téměř 13 procent, přesto ani tak nedosáhl čísel z rekordního roku 2019.

Doma si pivo vaří tisíce lidí. Mezi nimi i Jan Zikl ze Lhoty pod Libčany
Je libo domácí pivo? Stále více Čechů se pouští do vlastnoručně uvařeného moku

„Dlouhodobě se nám daří zvyšovat počet hospod, které se špičkově starají o pivo a zlepšují celkovou péči o své hosty,“ řekl obchodní ředitel Prazdroje Tomáš Mráz. Pivovar hospodám bezplatně poskytuje vybavení, nabízí také vlastní rozvojové a školicí programy pro provozovatele i personál. Loni do podpory hospod Prazdroj investoval téměř půl miliardy korun a letos podle Mráze počítá s podobnou částkou.

Lákají plnější piva

S podobnou finanční krizí, jaká nastala v poslední době, už se producenti piva setkali. „Kolem roku 2009, kdy pivovarnictví čelilo podobné krizi, lidé snížili spotřebu piva, méně chodili do hospod a dávali přednost domácí konzumaci. Na druhou stranu od té doby na našem trhu začala postupně růst obliba ležáků a plnějších piv, která stále přetrvává,“ postřehla Denisa Mylbachrová, mluvčí společnosti Pivovary Staropramen.

Podle ní je ale předčasné hodnotit, jak se bude situace dále vyvíjet.

„Není možné paušalizovat chování spotřebitelů. Dá se předpokládat, že určitá skupina konzumentů bude ještě více cenově senzitivní, rozdíly mohou nastat i mezi jednotlivými regiony. Jsme však optimističtí, protože z historie víme, že Češi zachovali přízeň našemu národnímu nápoji i ve velmi těžkých dobách,“ naznačuje, že se není čeho bát, Denisa Mylbachrová. 

Rusové si stále mohou v místních hospodách objednávat české pivo. A to navzdory tomu, že na tento trh uvalila EU hned po začátku ruské invaze na Ukrajině tvrdé embargo. Ilustrační foto
České pivo dál proudí do Ruska, sankcím navzdory. Jeho cena je příliš nízká

Podobně se na situaci dívá i konkurence. „Já jsem obecně optimista a věřím, že vysoká inflace odezní a spotřebitelé tím pádem získají více optimismu a to se projeví příznivě ve spotřebě,“ říká Veronika Pauknerová, specialistka interní komunikace společnosti Budějovický Budvar.

Není nad vratné lahve

Trendem posledních let je také rostoucí zájem lidí o plechovkové pivo. „Zatímco v roce 2017 tvořily necelých 14 procent všech obalů Prazdroje, loni to už bylo 26 procent a staly se tak třetím nejprodávanějším obalem pivovaru,“ řekl mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.

Pivo v plechovce - Ilustrační fotoZdroj: Shutterstock

Dlouhodobě nejžádanější jsou však vratné lahve, které tvoří bezmála 40 procent prodejů, na druhém místě jsou pak sudy. Plastové obaly, které jsou určeny zejména spotřebitelům vyžadujícím střední objem 1,5 až 2,5 litru piva, jsou na samém chvostu zájmu českých zákazníků.