V Brně vyrábějí limonády s příchutí chleba, perníku nebo šafránu
21.05.2019 | ceskenoviny.cz
Příchutě chleba, perníku nebo šafránu mají limonády brněnské značky Zázračná. Za firmou stojí lidé spjatí s úspěšným podnikem nazvaným Bar, který neexistuje. Měsíčně vyrobí kolem 10.000 lahví. V nabídce mají 17 příchutí, většinou neobvyklých. Zájem o přírodní limonádu stále roste, řekl ČTK v rozhovoru jeden z tvůrců limonád Martin Hůla. Lidé podle něj chtějí experimentovat a poznávat nové chutě. Lahve Zázračné směřují do kaváren, barů a dalších podniků v řadě českých měst.
Hůla si při studiu vysoké školy v baru přivydělával. Jeho prvním počinem byla zázvorová limonáda, kterou pojmenoval Prohibiční. Se zakladateli sítě barů Andrejem Vališem a Janem Vlachynským před třemi lety Hůla vymyslel koncept Zázračné limonády, u které se inspiroval berlínskou gastronomickou scénou, která nabízí moderní a neokoukané podniky a produkty
Na financování projektu využili tvůrci limonády komunitní financování. Během dvou hodin jim lidé v kampani přispěli dvěma miliony korun, které potřebovali k rozjezdu podnikání."Jednou z našich podmínek bylo, vytvořit limonádu přírodní, bez konzervantů a umělých dochucovadel. Na výrobu používáme jak čerstvé suroviny, tak třeba sušené nebo kandované," řekl Hůla. Výroba přírodním způsobem je nákladnější a složitější, na trvanlivost výrobku to ale podle něj vliv nemá. V začátcích podnikání vyrobili barmani v budově ve Vídeňské ulici zhruba 1200 lahví, nyní už je to 10.000 lahví za měsíc.
Zákazníci mají momentálně na výběr ze 17 příchutí. "Přes léto jdou na odbyt spíš lehčí příchutě a toniky, v zimě vládne perníková limonáda," řekl Hůla. Na vymýšlení netradičních příchutí se může podílet kdokoliv ze zaměstnanců, při tvorbě některých příchutí spolupracovali i s kolegy z jiných podniků. Zatím poslední, grepovou příchuť vytvořili barmani na podporu projektu Maappi, který pomáhá autistickým dětem. Část výdělku z prodaných lahví tvůrci limonád věnovali na jeho podporu.
Výrobci chtějí své nápoje dodávat do podniků, které zákazníkům nabízí něco nového a které se nebojí nových chutí. "Chceme naši limonádu mít v barech, kavárnách nebo bistrech. Nebráníme se žádným akcím a prostorům," řekl Hůla.
Do budoucna plánují kromě nových příchutí i povzbuzující nápoje. "V energetických drincích je většinou spousta kofeinu a cukru. Chtěli bychom vytvořit čajové přírodní nápoje, které budou člověka stimulovat," uvedl Hůla, jehož snem je i expanze limonády do zahraničí.
Další články v kategorii Potravinářství
- Spotřeba vína v Česku loni klesala, odpovídá to celoevropskému trendu (29.03.2024)
- Umělá inteligence upravila pivo. Experti novou variantu ocenili (28.03.2024)
- OSN: Miliony lidí hladoví, ale denně se na světě vyhodí asi miliarda porcí jídla (28.03.2024)
- Malých mlékáren v Česku ubývá, potíže jim působí vysoké náklady (28.03.2024)
- Prouza: Rostoucí cena kakaa se v konečných výrobcích projeví za mnoho měsíců (28.03.2024)
- Kontrola SVS v tržnici SAPA odhalila přes 1300 kg potravin neznámého původu (28.03.2024)
- Vejce budou letos na Velikonoce levnější, nejspíše se prodá víc českých (27.03.2024)
- Cena kakaa už se letos více než zdvojnásobila a je na rekordních 10.000 USD (27.03.2024)
- Interlacto bude výrobky ze tří mlékáren prodávat jen pod značkou Bohemilk Opočno (26.03.2024)
- Čeští vinaři získali na soutěži v Paříži osm velkých zlatých medailí (26.03.2024)