Hlavní obsah

U jablek i brambor si obchod přihodí až 100 procent

Zemědělci prodávají kilo jablek v průměru za 13 korun, v obchodech stojí 30 korun. Ještě větší je rozdíl u brambor. Sedm korun stojí u zemědělců, 17 Kč v obchodě. U vajec je zemědělská cena 3,50 Kč, na regále pak skoro šest.

Foto: Adéla Taitlová

Ilustrační foto

Článek

Takové jsou lednové údaje z porovnání cen Českým statistickým úřadem. Podle nich se marže u těchto potravin pohybují kolem 70 až 100 procent.

Kácí ovocné sady

„Průměrná cena námi dodávaných jablek v různých baleních je v tuto chvíli kolem 15,50 Kč, nepokryje to ani náklady,“ řekl Právu Štěpán Chára, ředitel družstva Bohemia Apple, které je největším producentem jablek v Česku. Jablka prodává přímo do řetězců, bez prostředníka.

Ceny stlačuje konkurence levných polských jablek, kde jich mají přebytek, protože kvůli sankcím je nemohou vyvážet do Ruska a Běloruska. Nákupčí řetězců této situace dovedou při vyjednávání o ceně s českými sadaři maximálně využít.

Proč je zelenina tak drahá? Zásoby ve sklenících jsou kvůli cenám energií menší

Ekonomika

Důsledkem je kácení a zmenšování ploch tuzemských ovocných sadů, protože se pěstitelům produkce nevyplatí. Právo už informovalo, že se kvůli tomu přes zimu pokácí až milion ovocných stromů.

U masa nebo sýrů je už znát větší podíl potravinářských firem a marže obchodů jsou nižší. Stále ale jsou v desítkách procent.

U pečiva se podle svazu pekařů marže řetězců pohybují kolem 50 procent, obchodům tak dávají prostor pro marketingové akce. Do prodejny nalákají na levné pečivo, jiné zboží nabídnou dráž.

Prodejní ceny nám nepokryjí náklady
Štěpán Chára, Bohemia Apple

Potraviny v únoru meziročně zdražily o 24 procent. Ačkoli jak zemědělcům, potravinářům, tak i obchodům loni výrazně stouply náklady, ministerstvo zemědělství spolu s antimonopolním úřadem řeší, kdo má na zdražování největší podíl.

Marže ještě není zisk

Ministr Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) namítá, že podle dat ČSÚ během podzimu cukrovary zdražily cukr o zhruba šest korun. Ve stejný okamžik ale obchodníci cenu cukru zvýšili až o 14 korun.

Šéf svazu obchodu Tomáš Prouza podobně jako někteří analytici připomněl, že marže neznamená zisk, platí se z ní náklady na skladování, dopravu či mzdy.

„Obchodní řetězce jako jedny z mála dokázaly lidem udržet reálné mzdy. Zemědělci také rádi zapomínají, že obchod od nich napřímo nakupuje jen tři až pět procent prodávaného zboží. Většinou nakupujeme přes velkoobchody, odbytová družstva a další zprostředkovatele,“ řekl Právu Prouza.

Nekula: Ceny potravin půjdou dolů

Ekonomika

„Velká část cenového rozdílu končí právě u těchto lidí, jejichž jedinou přidanou hodnotou je často jen přebalit zboží. Ale zemědělci jejich roli záměrně zamlčují,“ tvrdí.

I když ziskovost dosahuje jednotek procent, podle analytiků je těžké debatovat o tom, zda je přiměřená, či nikoli. Například Lidl v roce 2021 dosáhl zisku šest miliard korun, Kaufland tři miliardy. Zisky v řádu miliard či stamilionů korun ročně mají i další velké tuzemské řetězce Billa, Albert nebo Globus.

„Podmínky na domácím trhu určují velké obchodní řetězce, které u mnoha položek zdražovaly nejvíce, ačkoli k tomu nebyl objektivní důvod. Tři čtvrtiny tuzemského maloobchodu ovládá ve skutečnosti jedenáct obchodních řetězců majících obrovskou tržní sílu, která je neporovnatelná s několika desítkami tisíc českých zemědělských podniků,“ sdělil Právu prezident Agrární komory ČR Jan Doležal.

Kdo za to může?

Podle ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška situace určitě není černobílá.

„Na jednu stranu došlo v Česku za posledních deset až 15 let nepochybně k oslabení konkurenčního prostředí v maloobchodě vlivem fúzí a dokončeného rozdělení trhu. Že v porovnání s tehdejší dobou marže maloobchodu vzrostly, je patrné z toho, že všechny velké řetězce slušně vydělávají. Jak se ale změnily marže za rok či dva, je obtížnější soudit,“ komentoval Sobíšek.

„Při čtvrtinovém meziročním nárůstu maloobchodních cen potravin a procentuální marži beze změny by vzrostly prodejcům v maloobchodě o čtvrtinu výnosy, kterými mohou kompenzovat nárůst cen energií, nájmů, mezd a podobně. Je tedy představitelné, aby procentuální marže lehce klesla, a přesto podniky nominálně více vydělaly,“ podotkl.

„Pokud jde o samotná vejce, tak zde je vidět, že podíl obchodníků na finální ceně se v porovnání s předchozími třemi lety zvýšil,“ doplnil analytik Creditas Petr Dufek. U dalších potravin by ale podle něj bylo moc jednoduché vinit jen obchodníky.

„U některých komodit vzrostl na ceně podíl zemědělců, u některých zpracovatelů, u zbytku zase u obchodníků. Vždy vidíme jenom finální cenu v obchodech a příběh o mizivých maržích na té které straně. V krajním případě pak příběh o máslové nouzi, nedostatku vajec nebo drahém cukru, který zase nažene zákazníky do obchodů, aby vykoupili za téměř jakoukoliv cenu ono ‚nedostatkové‘ zboží,“ dodal.

Kdo si nejvíc zvýšil marže? ÚOHS prověří ceny u čtyř základních potravin

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám