Upozornění prodejcům a informace pro spotřebitele: označení země původu je u čerstvého ovoce a zeleniny povinné
21.06.2024 | SZPI
Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) v návaznosti na vrcholící prodej sezónního čerstvého ovoce a zeleniny upozorňuje spotřebitele i prodejce na skutečnost, že u předmětného sortimentu je povinné uvedení země původu a názvu druhu ovoce a zeleniny, příp. u vybraných druhů i třídy jakosti a odrůdy dle zvláštních obchodních norem. Tato informace musí být spotřebiteli dostupná např. prostřednictvím informační cedule.
Vzhledem k tomu, že v předchozích sezónách inspektoři SZPI zjistili řadu případů, kdy informace o zemi původu při prodeji zcela absentovala, nebo byla uvedena nepravdivě, kontroly uvedené povinnosti intenzívně probíhají i v letošní sezóně. Záměna země původu je považována za klamání spotřebitele. Prodejci mají povinnost při kontrole předložit nabývací doklady a prostřednictvím systému sledovatelnosti mohou inspektoři SZPI prověřit původ zboží až k pěstiteli.
Kromě uvedených povinností u značení musejí prodejci čerstvého ovoce a zeleniny zajistit, aby plody byly:
- celé
- zdravé (nejsou povoleny produkty napadené hnilobou nebo postižené zhoršením jakosti do té míry, že jsou nezpůsobilé ke spotřebě)
- čisté (v podstatě bez viditelných cizích látek)
- v podstatě zbavené škůdců
- v podstatě bez poškození zapříčiněných škůdci a postihujících dužninu
- bez nadměrné povrchové vlhkosti
- bez cizího pachu a/nebo chuti.
Předmětem kontroly při prodeji čerstvého ovoce a zeleniny jsou také požadavky na hygienu prodeje.
Zpracoval: Mgr. Pavel Kopřiva, tiskový mluvčí
Další články v kategorii Potravinářství
- Chleba s larvou potemníka? V Unii má zelenou (07.02.2025)
- Cena kávy arabica pokračuje kvůli obavám o dodávky v růstu na nové rekordy (07.02.2025)
- Cena stejná, gramáž nižší. V obchodech se „scvrkávají“ cukrovinky či čaje (07.02.2025)
- Slovenské třešně v lednu? Hloupost, odtajněte původ potravin, žádá petice (07.02.2025)
- Vývoz francouzského koňaku loni klesl téměř o 11 procent, hlavně kvůli Číně (07.02.2025)
- Řetězci Kaufland ČR klesl meziročně čistý zisk o 31 pct na 2,3 miliardy Kč (06.02.2025)
- Bojkot obchodních řetězců: Chorvaté hlásí malé vítězství (06.02.2025)
- Jihomoravskou výstavu vín vyhrál Ryzlink rýnský a Rulandské modré (06.02.2025)
- Čistý zisk nápojové firmy PepsiCo ve čtvrtletí vzrostl o 17 procent (05.02.2025)
- Část Balkánu bojkotuje supermarkety. Obchody přicházejí až o polovinu zisku (04.02.2025)