Kofole loni stouply tržby meziročně o 10,3 procenta na 8,69 miliardy korun
19.02.2024 | ceskenoviny.cz
Nápojářské skupině Kofola loni stouply tržby meziročně o 10,3 procenta na 8,69 miliardy korun. Provozní zisk před odpisy EBITDA jí podle předběžných hospodářských výsledků vzrostl o 12,6 procenta na 1,25 miliardy Kč. Kofola to dnes sdělila ČTK v tiskové zprávě. Uvedla, že výsledky mírně předčily očekávání.
Kofola uvedla, že v absolutní hodnotě se na celkovém výsledku nejvíce projevila vydařená letní i vánoční sezona v nápojích v Česku a na Slovensku. "Přestože jsme čekali výrazný pokles prodaného objemu nápojů, naše silné značky si dokázaly udržet své konzumenty. V segmentu čepovaných nápojů, kde je na trhu obecně cítit velký propad, jsme díky tradiční Kofole dokonce rostli," uvedl generální ředitel skupiny Kofola Jannis Samaras.Dařilo se i dalším pilířům skupiny. "Největším skokanem roku se stalo UGO, které vyrábí čerstvé šťávy a balené saláty a provozuje Freshbary a Salaterie - restaurace se zdravou stravou. Z pohledu celého roku UGO významně překonalo nejen plánované tržby, ale i ukazatel EBITDA," uvedl finanční ředitel skupiny Kofola Martin Pisklák. Nejsilnější podzimní sezonu ve své historii výrobce bylinných směsí a čajů Leros.
"Rok 2023 byl pro nás do jisté míry přelomový. Z pohledu strategického rozvoje jsme se vrátili k plánům předkrizových let. Akvizičně jsme byli nejaktivnější za poslední roky - vstupujeme do nových byznysových příležitostí, které mají potenciál posunout celou skupinu zas o krok vpřed," uvedl Samaras.
Na letošní rok plánuje Kofola EBITDA v rozmezí 1,55 až 1,8 miliardy korun. "Náš odhad počítá s akvizicí pivovarů v průběhu prvního čtvrtletí tohoto roku a zahrnuje plně konsolidované výsledky - včetně přínosu společností Pivovary CZ Group a Mixa Vending. Ukazatel čistého dluhu vůči EBITDA plánujeme držet pod úrovní 3," uvedl Pisklák.
Kofola zatím čeká, až její akvizici společnosti Pivovary CZ Group, která vyrábí piva Holba, Zubr a Litovel, schválí antimonopolní úřady. Platnost už nabyly dvě akvizice oznámené před koncem roku - koupě jabloňových sadů u Úsova na Šumpersku a spoluvlastnictví kávových plantáží v Kolumbii. V lednu Kofola koupila podíl 49 procent ve firmě Mixa Vending, která se zaměřuje na provozování nápojových a jídelních automatů.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má více než 2000 zaměstnanců. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.Předběžné neauditované hospodářské výsledky skupiny Kofola (v miliardách Kč):
1. 1. 2023 - 31. 12. 2023 | 1. 1. 2022 - 31. 12. 2022 | Změna 2023/2022 | Změna 2023/2022 v procentech | |
Tržby | 8,69 | 7,88 | 0,81 | 10,3 |
EBITDA | 1,25 | 1,11 | 0,14 | 12,6 |
Výsledky jsou upravené o jednorázové položky
Zdroj: Kofola
Další články v kategorii Potravinářství
- Značku Regionální potravina má v Plzeňském kraji dalších devět výrobků (24.04.2025)
- Skupina PPF ovládla chmelařskou společnost Agro-Chmel Holding (24.04.2025)
- Perlivá vína pod značkou "bublinky" jdou na trh, zájem mezi vinaři stoupá (24.04.2025)
- Sbírka potravin s dobrou karmou: jarní kolo Sbírky potravin proběhne v sobotu 26. dubna 2025 (24.04.2025)
- Vinařství z Milotic slaví úspěch. Jeho Pálava získala ocenění v Texasu (23.04.2025)
- Pekárenská firma Minit expanduje, loni zvýšila tržby o 150 milionů (23.04.2025)
- FT: Výrobci veganských vajec chtějí těžit z dopadů ptačí chřipky v USA (23.04.2025)
- Vejce dále zdražují, cena meziměsíčně stoupla i u dalších osmi položek z 13 (22.04.2025)
- Půl talíře mění stravovací návyky Čechů: Zdraví na talíři díky zelenině a ovoci (22.04.2025)
- Výroba jehněčího v ČR klesá od roku 2019, poptávka roste o Velikonocích (21.04.2025)