Strategie 2030 musí řešit hlavně téma lidských zdrojů
18.09.2024 | ASZ
Ministerstvo zemědělství v současné době projednává dokument „Strategie Ministerstva zemědělství České republiky s výhledem do roku 2030+“. Předsednictvo Asociace soukromého zemědělství ČR mělo možnost projednat tento dokument a ministru zemědělství Marku Výbornému předalo několik zásadních připomínek, které by bylo potřeba v rámci přípravy materiálu zohlednit. Vzhledem k tomu, že se řada podstatných témat začne na evropské úrovni teprve konkretizovat, bylo by rozumné neuspěchat tuzemské vize a pečlivě je navázat na evropský rámec.
Hlavním postřehem ASZ ČR je apel na odklad přípravy strategie tak, aby v ní mohla být zahrnuta všechna hlavní témata Společné zemědělské politiky po roce 2027. Ta se v následujícím období teprve začne projednávat a pravděpodobně dojde k úpravám s ohledem na změny po volbách do Evropského parlamentu a Evropské komise. ASZ ČR považuje za důležité, aby strategie reagovala právě na tento dokument a byla s ním v souladu, neboť se bude vztahovat zejména na období po roce 2030 a poskytne informaci o řešených tématech v rámci resortu na evropské úrovni a o zásadních principech, jimiž se bude muset řídit i národní zemědělská politika. V opačném případě se může stát, že tuzemský a evropský rámec nebudou v souladu a zemědělci se ocitnou v situaci, kdy bude hrozit, že nedodrží pravidla buď jednoho, nebo druhého dokumentu. Kromě toho by ministerstvo vynakládalo i zbytečnou práci, pokud by se nakonec ukázalo, že materiál nereflektoval všechna témata, která v nové SZP budou. Jednání o ní teprve začínají nabírat konkrétní podobu, nicméně všichni víme, že změny nastanou, takže je logické, aby se alespoň se základním rámcem počkalo. Dále žádáme, aby v připravované strategii byly jasně dány termíny a systém vyhodnocování plnění jednotlivých závazků. Ty by zároveň měly být jasněji konkretizovány.
Současná podoba strategie by měla být výrazně propracována ještě v dalším aspektu. Ve strategii podle našeho názoru zásadně chybí řešení lidských zdrojů, což je aktuálně v zemědělství nejen v České republice velký problém, který se řeší různými nekoncepčními iniciativami, jako je dovoz pracovní síly ze zahraničí. Cílem strategie má být mimo jiné udržení potravinové bezpečnosti ČR, která spočívá také v tom, aby minimálně udržela počty zemědělských podnikatelů (primárně fyzických osob podnikatelů na lokálních farmách) a jejich plošné rozprostření po celé zemi.
K tomuto problému ale strategie žádná řešení nenabízí. Podpora školství zaměřeného na zemědělské obory je samozřejmě potřebná, nicméně není samospásná. Na takové obory již nastupují mladí lidé, kteří jsou často rozhodnuti v tomto sektoru pracovat, ale Česko v současné době potřebuje hustší podhoubí nastupující generace ochotné věnovat svůj život zemědělství. A takovou generační výměnu mohou zajistit především sedlácké rodiny.
Také z toho důvodu požadujeme, aby do strategie bylo zakomponováno konkrétní řešení tématu a podpory „Rodinných zemědělských hospodářství“, která na venkově plní i jinou než čistě výrobní funkci. Jejich definice se aktuálně na ministerstvu zemědělství připravuje do národní legislativy, což samozřejmě hodnotíme velmi pozitivně. Právě role rodinných hospodářství je zcela zásadní z hlediska přísunu nových lidí, kteří se v budoucnu budou chtít věnovat zemědělství a budou dostatečně motivovaní a odborně způsobilí.
ASZ ČR se domnívá, že je velmi potřebné k problému chybějících pracovníků v zemědělství přistoupit i dalšími dlouhodobými strategickými cestami, jako je intenzivní podpora (nejen dotační) mladých a začínajících zemědělců a zásadní revize zemědělského školství, které naprosto neodpovídá požadavkům moderní zemědělské praxe a povětšinou neumí vychovávat samostatné zemědělské podnikatele.
Máme za to, že chybí také výraznější nástin řešení nadměrné byrokratické zátěže, která je ze strany zemědělců jednoznačně považována za největší překážku jejich podnikání. Dále nám schází analýza činnosti a efektivity kontrolních organizací a návrhy na zjednodušení kontrolních mechanismů. Větší důraz je potřeba klást na motivační přístup a zároveň umenšovat tendenci k technokratickému pojetí zemědělského sektoru.
Dokument podle našeho názoru klade neadekvátně velký důraz na řešení jednotlivých komodit, přičemž ale stát má jen velmi omezené možnosti, jak ovlivnit vývoj na jejich trzích, a tedy i celkovou situaci v České republice. U komodit je kvalitně zpracovaná SWOT analýza, nicméně odezva v konkrétních návrzích opatření je malá. Na druhé straně je zde věnován zcela minimální prostor problematice oblastí ANC, péči o trvalé travní porosty a krajinu obecně, což jsou z pohledu Společné zemědělské politiky velmi zásadní témata, na něž je věnován i velký díl rozpočtu veřejných financí.
S tím souvisí také podpora zemědělského poradenství, které strategie rovněž téměř opomíjí, a přitom by při vhodně zvoleném řešení mohlo být nápomocno s administrativními požadavky vztahujícími se nejen k obecným povinnostem, ale i k žádostem o dotace. Zemědělci dlouhodobě nemají k dispozici dostatečný počet kvalifikovaných zemědělských poradců.
Za velmi důležitou otázku, kterou strategie rovněž neřeší, považujeme problematiku zpracování a odbytu zemědělské produkce, což se postupně ukazuje jako jedna z klíčových podmínek pro zlepšování ekonomické situace zemědělských podniků. Ze strany státu by mělo mít přidávání hodnoty zemědělské produkci a zkracování řetězce zásadní podporu, a to nejen finanční, ale zejména prostřednictvím zjednodušování podmínek pro malé a lokální zpracovny a také vhodnou marketingovou podporou.
Celkově je potřeba zdůraznit, že ministerstvo připravuje daný dokument z dobrých důvodů. Má poskytnout jasně specifikovanou vizi pro české zemědělství na další roky. Dlouhodobým cílem je přitom udržitelnost, konkurenceschopnost, potravinová soběstačnost v základních komoditách a v neposlední řadě také například údržba krajiny, stírání nerovností mezi regiony a vytváření nových pracovních míst. To vše jsou zásadní témata, ale právě proto je rozumné finální podobu takového dokumentu neuspěchat.
Budeme velmi rádi za projednání našich rámcových připomínek na úrovni ministerstva tak, aby se podařilo na další období připravit strategii, která bude jasně pojmenovávat konkrétní potřebná opatření v návaznosti na problémy českého zemědělství i na evropské strategické materiály. I nadále platí rovněž naše další připomínky a strategické požadavky, které průběžně na ministerstvo zemědělství k jednotlivým tématům zasíláme.
Mgr. Ing. Jaroslav Šebek, předseda ASZ ČR
Další články v kategorii Zemědělství
- Ministr zemědělství Marek Výborný schválil sazby přímých plateb pro rok 2024 (14.10.2024)
- První den podali ovocnáři 79 žádostí o podporu za škody způsobené mrazy (14.10.2024)
- Zemědělský fond měsíc po záplavách vyčíslil škody na víc než půl miliardy (14.10.2024)
- Povinné vyšetřování zimní měli zůstane zachováno i pro rok 2025 pod kódem EpM 300 - Varroáza (11.10.2024)
- Agrofert roste, skupuje další farmy (11.10.2024)
- Potvrzeno nové ohnisko ptačí chřipky. (11.10.2024)
- Hlášení cen zástavu ve vztahu k bluetongue (10.10.2024)
- Ministr zemědělství Výborný: Investujeme do rozšiřování i obnovy infrastruktury vodovodů a kanalizace (10.10.2024)
- Obchodování se skotem ve vztahu bluetongue (10.10.2024)
- Takové dýně se jen tak nevidí. Ty z Horních Těšic rostou do obřích rozměrů (09.10.2024)