Téměř 30 pct Čechů někdy nakupuje na farmářských trzích

Téměř 30 procent české populace někdy nakupuje na farmářských trzích, z toho čtyři procenta velmi často. Vyplývá to z výsledků výzkumu, které dnes zveřejnila společnost STEM/MARK. Farmářské trhy, na nichž zemědělci či malovýrobci potravin nabízejí své produkty, jsou od loňského roku v Česku populární a stále jich přibývá. Podle databáze trhů na informačním portálu Bio-info.cz jich s různou pravidelností funguje více než 130.

Rovná čtvrtina respondentů uvedla, že na trzích nakupuje občas. Pouze 13 procent obyvatel Česka o existenci farmářských trhů vůbec neví, 58 procent lidí o trzích ví, ale nakupovat na ně nechodí.

Tři čtvrtiny lidí jsou přesvědčeny, že zboží prodávané na farmářských trzích je kvalitnější, než prodávané v běžných obchodech. Zhruba dvě třetiny dotazovaných uvedly, že výrobky prodávané na trzích jsou zdravější než jinde prodávané. Dvě třetiny dotázaných se naopak domnívají, že zboží na farmářských trzích je sice kvalitní, ale často předražené.

To, že se na farmářských trzích prodává pouze zboží od tuzemských výrobců, se domnívá 72 procent lidí. Téměř dvě třetiny populace se při nákupech snaží upřednostňovat české potraviny. Častěji jsou při nákupu patriotkami ženy než muži. Na původ potravin více hledí také lidé středního a vyššího věku.

Šetření bylo provedeno letos v červenci na reprezentativním vzorku populace. Účastnilo se jej 1006 osob ve věku od 15 let.

Někteří pořadatelé farmářských tržišť ve snaze zajistit dostatečnou nabídku zboží začali umožňovat prodej na trzích také překupníkům, kteří zde nabízeli ovoce či zeleninu předtím koupené v supermarketech. Ministerstvo zemědělství proto nedávno zveřejnilo dobrovolný kodex farmářských trhů, který pro jejich pořádání stanovuje pravidla.

Na farmářských trzích má být podle kodexu nabízeno k prodeji hlavně zboží daného regionu. Dobrovolný kodex umožňuje provozovatelům pustit na trhy prodejce z ostatních regionů Česka i ze zahraničí. Zahraniční zboží však musí být označeno zemí původu.

Trhy obnovují v ČR téměř zaniklou tradici pouličního prodeje potravin. Nabízejí většinou lokální výpěstky a potraviny. Jejich sortiment je do velké míry ovlivněn ročním obdobím, na němž je závislá především nabídka ovoce a zeleniny. Na trzích jsou k dostání také mléčné výrobky, uzeniny, vejce, med, pekařské výrobky, květiny, víno či pálenky od tuzemských výrobců.

Zájem farmářů a menších výrobců potravin o přímý prodej výrobků roste, protože za ně dostávají lépe zaplaceno a nemusejí se dělit o marži s obchodníky, jejichž podíl na konečné ceně výrobků se podle zemědělců stále zvětšuje. Spotřebitelé zde hledají alternativu k supermarketům, jejichž nabídku někteří z nich kritizují kvůli kvalitě nebo neosobnímu prostředí.

Autor: ČTK

www.ctk.cz

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info