Český vývoz je po 14 letech vyšší než dovoz

Tuzemským firmám se na zahraničních trzích daří jako nikdy dříve. V listopadu loňského roku vyvezly zboží v hodnotě přes 166 miliard korun, což je za více než stoletou historii českého průmyslu naprostý rekord. Právě rostoucí export má hlavní zásluhu na tom, že země vykazuje za jedenáct měsíců loňského roku kladnou obchodní bilanci. Zahraniční obchod v listopadu skončil přebytkem 1,7 miliardy korun. Analytici sice počítali s výsledkem ještě o něco lepším, ale i tak je to úspěch. Už dnes je jisté, že loni poprvé po čtrnácti letech převážil vývoz nad dovozem. "Předpokládáme, že kladné saldo zahraničního obchodu bude činit 40,5 miliardy korun," odhaduje analytik firmy Cyrrus Petr Bártek. Vývoz převýší dovoz, přestože právě loni výrazně podražily zahraniční suroviny a energie, hlavně ropa a zemní plyn, bez jejichž importu se průmysl neobejde. I tak se za jedenáct měsíců roku zlepšilo celkové obchodní saldo oproti předchozímu roku o více než 62 miliard korun. "Našim firmám se stále více daří exportovat na trhy zemí EU. A ukazuje se, že je správný směr naší nové exportní strategie, tedy posilovat vývoz do vzdálenějších zemí, jako je například Čína, Indie nebo země Latinské Ameriky," říká ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.

Nové kontrakty hlásí výrobci elektrárenských kotlů, lodních hřídelí, zařízení pro koksovny, doly, hutě, ale třeba i pro gumárenské podniky. Na ruský trh se letos například po patnácti letech vrátil komárovský Buzuluk, který tam prodal gumárenské stroje za 200 milionů korun. Pokračování na str. B2 Český vývoz je po čtrnácti letech opět vyšší než dovoz pokračování za str. B1 Ve velkém exportují ostravské Vítkovice, jejichž strojírenská dcera byla ještě předloni v téměř třičtvrtěmiliardové ztrátě, za loňský rok ale má půlmiliardový zisk - a to hlavně díky zahraničním kontraktům. "Dodali jsme kotle do Číny a Venezuely, části vysokých pecí do USA, do Německa turbíny..." vypočítává jen některé příklady ředitel Milan Beněk. Trvale také v cizině roste prodej českých aut, která se nyní na vývozu podílejí skoro jednou pětinou. Struktura českého exportu se dlouhodobě nemění - strojírenství a výroba aut byly jeho tahounem už před padesáti lety. "Z krátkodobého hlediska je to určitě pozitivní," říká ekonom Bártek. "Dlouhodobě tu je jisté riziko: ochlazení v západní Evropě by nás mohlo tvrdě postihnout, protože právě těžký průmysl bývá prvním, do čeho se v takové situaci přestává investovat."

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info