Také česká obchodní centra zelenají
11.08.2014 | bio-info.cz
Příjemné a zdravé prostředí, zeleň, přirozené osvětlení, kvalita vzduchu a dostatečná nabídka certifikovaných, bio či vysloveně farmářských potravin.
To jsou podle analýzy mezinárodní poradenské společnosti DTZ stále častější projevy dnes již samozřejmého zájmu společnosti o životní prostředí a poptávky po kvalitních a zdravých potravinách a dalších výrobcích. Z pohledu nájemců je stále vyšší zájem developerů a vlastníků o environmentální technologie rovněž dobrou zprávou: za kvalitnější prostředí neplatí vyšší nájem a dokonce úspory vedou k nižším provozním poplatkům.Obchodní centra, ale stále častěji i hypermarkety a retail parky, „zelenají“ po stránce technologií a vzhledu, ale rovněž co do skladby nájemců. Stále častěji lze v regálech najít sortiment s přídomkem „bio“, „domácí“ nebo „farmářský“. „Český retail zareagoval na trend šetrnějšího přístupu k životnímu prostředí. Je to vidět na fasádách, uvnitř center i v nabídce produktů. Mnohé ze sortimentu z oblasti módy, drogerie nebo potravin bylo ještě před dvěma třemi lety vnímáno jako ´alternativní´. Nyní je již standardní součástí nabídky prodejen,“ konstatuje Lenka Šindelářová, vedoucí oddělení Research & Consulting v DTZ. Výmluvným dokladem je podle ní rozšiřování maloformátových prodejen specializovaných na sýry, biopotraviny, lahůdky a další sortiment, často související se zdravou výživou a ekologií obecně. I do nadnárodních řetězců se tak dostává lokální aspekt, který byl dosud doménou hlavně tuzemských maloobchodních operátorů.
Místní výrobci a producenti se pak v rámci obchodních center a hyper- a supermarketů neprezentují jen v rámci ploch klíčových nájemců, ale provozují i své vlastní obchody nebo občerstvení zejména v pasážích v blízkosti supermarketu. I v rámci velkých řetězců, jako je Tesco, například segment masa a uzenin provozuje lokální dodavatel. To samé je možné u jiných operátorů v některých městech vidět například u pečiva nebo zeleniny. Pozadu nezůstává ani segment módy. Módní řetězce se zaměřují na používání přírodních materiálů např. biobavlnu nebo jiné ekologické materiály k výrobě oděvů a vytváří tak celé módní řady jako např. H&M (řada Conscious – Sustainable Style) nebo C&A.
Za „zelenáním“ tuzemského maloobchodu podle DTZ stojí zjevná snaha podstatné části zákazníků chovat se odpovědně k životnímu prostředí a zároveň pro sebe vybírat kvalitní a zdravé výrobky. Se šetrnými materiály, konstrukcemi a technologiemi pak souvisí přísnější legislativa, podle níž bude do roku 2018, potažmo 2020, nutné stavět budovy s téměř nulovou spotřebou energie. To je vyjádřeno mj. stále častější certifikací tzv. zelených budov, která se prosazuje i na českém maloobchodním trhu.
Výlučný je pak příklad hypermarketu Tesco v Jaroměři, otevřený v roce 2011. Jde o dřevostavbu vytápěnou na bázi řepkového oleje, v kombinaci se solárními panely na střeše, důmyslným řešením odpadové a srážkové vody a podporou elektromobilů. Stavba zapadá do filosofie celého řetězce Tesco Stores, který se zavázal snížit svou uhlíkovou stopu o 50 % do roku 2020 a stát se první společností s nulovou stopou do roku 2050.
Neděle, 10. srpen 2014
Další články v kategorii Ekologie
- Park České Švýcarsko plánuje nové projekty, chce nové návštěvnické centrum (19.12.2025)
- ČSÚ: Produkce odpadů v ČR vloni vzrostla o šest pct na 3697 kg na obyvatele (19.12.2025)
- MENDELU v čele mezinárodního projektu zaměřeného na ochranu a zachování jasanu úzkolistého (19.12.2025)
- Evropský parlament schválil odklad nařízení o odlesňování o další rok (18.12.2025)
- Lední medvědi se geneticky adaptují na změny klimatu (18.12.2025)
- Česko rozšiřuje plochy ekologického zemědělství. Bio obiloviny a tradiční odrůdy nabývají na oblibě (18.12.2025)
- Analytik: Zmírnění zákazu prodeje aut se spalovacím motorem je kosmetická úprava (18.12.2025)
- Téměř třetina lidí vylévá olej do odpadu, riskují ucpané potrubí (17.12.2025)
- Červi i „pavouci“. Vědci popsali hlubiny moře, do nichž chtějí proniknout těžaři (17.12.2025)
- Soud ve Švédsku pozastavil odstřel vlků plánovaný pro rok 2026 (16.12.2025)

Tweet



